Diskbyte i en Topfield 5100PVRc digitalbox?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Diskbyte i en Topfield 5100PVRc digitalbox?

Inlägg av AndersG »

Disken har rasat och jag försöker byta. Flera på webben har pluggat i en SATA-disk mha DealExtremes PATA-SATA adapter, men jag får det inte att funka. Boxen bootar, visar run och sedan låser den sig. Någon som har tips?

Adaptern:
http://www.dealextreme.com/p/sata-to-id ... card-12537

Testar med en WD10EZRX, orginaldisken var en ST3250820ACE

Edit: Trodde faktiskt att den hade senaste FW, men det fanns en nyare... Testar med den. Flashning av FW med USB funkade bara inte, men gammal, hederlig seriell fungerade.

Edit2:
Ho-hum... Inga diskar gillar att +12Ven är +17.. eller att +5 är +4.1...

Se:
http://www.members.optusnet.com.au/topp ... tm#testing
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Diskbyte i en Topfield 5100PVRc digitalbox?

Inlägg av MiaM »

Kanske helt galet tips, men jag har läst på om en helt annat box, en Sagem med 160GB-disk (som jag av en händelse råkar ha, loppisfyndat som hälften av allt annat jag har :) ), och enligt inlägg på nätet så framgår att om man byter disk så behöver boxen stå inkopplad en längre tid tills en firmwareuppgradering sänds via tv-nätet.

Kolla om du behöver göra något motsvarande.

Om boxen är "paralellimporterad" och egentligen avsedd för ett annat land så kanske man behöver ta emot det landets sändningar för att det ska funka...
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Nej, boxen är köpt i Finland och avsedd för Finland. Har egentligen kommit så här långt:

Efter rep av nätdelen fungerar en annan PATA-disk och orginaldisken.
Sätter jag i en SATA-disk så händer följande: Boxen hittar disken och begär at få formattera denna. Foematteringen avslujtas dock aldrig (har testat flera diskar 1Tb och 80Gb). Startar man om säger den snabbt att den verifierar filer och fungerar sedan, förutom att den ej tar kommandon :( Dvs man kan eg bara se en kanal...
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

OK. Går litet bättre nu. Strappat disken för max 1,5Gb/s och bytt kabeln mot en bakvänd 80-ledars IDE kabel. Denna kopplas med blåa kontakten i disken och svarta i digiboxerns moderkort, därav bakvänd. Verkar fungera nu, men den är kinkig på IDE-kabel. Är inne på den tredje nu....
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

MiaM skrev:Kanske helt galet tips, men jag har läst på om en helt annat box, en Sagem med 160GB-disk (som jag av en händelse råkar ha, loppisfyndat som hälften av allt annat jag har :) ), och enligt inlägg på nätet så framgår att om man byter disk så behöver boxen stå inkopplad en längre tid tills en firmwareuppgradering sänds via tv-nätet.

Kolla om du behöver göra något motsvarande.

Om boxen är "paralellimporterad" och egentligen avsedd för ett annat land så kanske man behöver ta emot det landets sändningar för att det ska funka...
Jag bytte min 160 Gig sata ur sagemen(Boxer) till en 500 Gig 2,5 sata startade och fick göra nya kanallistor ... den har gått som en klocka (över två år) nu väsnas inte fläkten längre för den tog jag bort.
Skriv svar