fett i RC-mottagare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
lekman123

fett i RC-mottagare

Inlägg av lekman123 »

Hej
Har tänkt mej köra lite RC-sjöflyg. Har en färdigköpt Catalina och konverterar andra plan med pontoner mm.
Kul med ytterligare en dimension, att inte bara kunna springa fram till resterna av planet om man kraschar..
Frågan, kan man fylla hela RC-mottagaren med elektronikfett, ? Är den helt full av fett kan ju inte så värst mycket vatten ta sej in o äventyra funktionen.
/Lars
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: fett i RC-mottagare

Inlägg av psynoise »

Hej.

Annars är det vanligt att man gjuter in elektronik i någon slags plast. Enklaste jag har sätt är att smälta limstavar av typen till limpistol. Dock finns det kanske andra bättre metoder. Kolla gärna vad som skrivits om ingjutning på forumet.

http://elektronikforumet.com/forum/sear ... t=S%C3%B6k
Användarvisningsbild
ylle

Inlägg av ylle »

En bekant använde ballong och sen en gummisnodd för att täta. Fast det var endast för skydd utifall han landade i dike el liknande, räcker nog inte till för sjöflyg men det kanske kan ge nån ide.
lekman123

Inlägg av lekman123 »

Smältlim har jag tänkt använda i fartreglagen, för att få dom täta. Men mottagaren bör man ju kunna meka med, byta servo, dra ur o sätta i anslutningar mm. Man kan stoppa den i en påse o tejpa igen, kanske ha nån absorbent i, har fått rådet att ha risgryn i påsen, alternativt använda en kondom istället för plastpåse, men allt detta kräver ju underhåll, o jag vill kunna ha mottagaren i en otillgänglig plats i planet. Helt fylld med vattenavstötande fett vore smutt, om än lite kladdigt.
Sen kan man ju försöka undvika att göra om planet till u-båt, men det finns absolut inga garantier!

/Lars
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Fett och dylikt ger bara glappkontakt och är i vägen. Använd INTE sånt skit! Packa istället in mottagaren och annat som behöver packas in i en tät låda och montera täta kontaktdon på den låda. EN3-serien är IP68 och skulle fungera bra till detta, inte världens billigaste dock men nog billigare i längden än att byta RC-enheter stup i kvarten.

Det finns såklart andra kontaktdon som är täta också.
lekman123

Inlägg av lekman123 »

Vikten
men när det gäller RC-flyg så är det ju inte bara jag själv som måste tänka på vikten,..... Lösningen med en tät låda är perfekt i alla avseenden förutom att den väger, men här påverkas flygbarheten av varje extra tiotal gram.
Bara man kan garantera att ett sånt fett inte är hygroskopiskt alls, så är jag nog benägen att försöka.

Lars
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

:humm: Så du menar på fullt allvar att fett inte väger nåt?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och i nästan allt fett finns det syra, något man inte vill ha in i elektroniken!

Vikten är såklart ett problem, gör då en liten oval med täta anslutningar och dra en plastpåse runt elektroniken och fäst platspåsen på ovalen med anslutningarna. Det kan göras tät, rimligt billigt och lätt.
lekman123

Inlägg av lekman123 »

Nej deet förstås, e väger ju det oxå, Avvaktar o tänker ett tag,,, men nån form av korrosionskydd av anslutningarna ska de nog va..Sen flyga fint o bra landningar, De kan funka det oxå :roll:
/Lars
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag skulle tro att man kan komma mycket långt med att ha ledningarna som går till elektroniken samlade, gärna med lite gummi runt. Då kan man trä en plastpåse över det hela och dra åt ett snöre över gummi-grejen där alla ledningarna är samlade in i påsen. Klart slut.

För jag antar att du inte behöver det hela trycksäkrat? Det är väl ett plan och inte en u-båt? :wink:
svanted

Inlägg av svanted »

tror på påsvarianten, har inte elektroniken redan en låda, då kan det inte väga speciellt mycket mera att ersätta den med en stänktät dito.
för det är väl bara stänk det handlar om, dränks den lär du väl ha andra problem än bara blöt elektronik.
och vatten i sig gör inget det kan torkas bort mha en typ hårtork....
det är stänk man inte vet om som ligger där och oxiderar i en spänningssatt mottagare.
lekman123

Inlägg av lekman123 »

Underhåll. Jag förmodar att påse-lösningen är den bästa, o se till att det får torka upp efter flygningarna. Har som sagt fått rådet att ha risgryn i påsen för att absorbera fukten. På just dethär planet hade det varit intressant att ha det mer underhållsfritt eftersom jag kommer att ha mottagaren under en fastskruvad vinge, men va , ingen har väl dött av lite pyssel väl?
/Lars
xxargs

Inlägg av xxargs »

troligen bättre med silikagel - dvs kattsant model vita lätta krosset med blå pärlor du köper i mataffären (best friensds...) lägg in det någon cm tjock lager utströdd på en tallrik i ugn på ca 230 grader, C vänta någon timme eller två att blå pärlorna börja blekna och anta en lila färg, tas ut het och hälls i en förvärmd (~80 grader C) äppelmosburk med tät plåtlock påskruvad strax efter.

då har du en torkmedel som kan absorbera ca 35% av sin vikt i vatten - att den måste gå ett varv i ugnen innan användning beror på att den reda är till 70% mättad med vatten när du tar det ur förpackningen.

var gång du öppnar och mekar med elektroniken så tar du ut det gamla och ersätter med nytt, torrt - gärna i tygpåse eller vikt papperskuvert (som har legat i burken med den torkade silikagelen ett tag) om det är mer än bara enstaka lite större silikagel-krossbit inlagd.

fördelen med silikagel gentemot riskorn är att risken att torkmedlet börja mögla vid RH över 70% är i stort sett noll.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Icecap> Och i nästan allt fett finns det syra,
lekman123> Frågan, kan man fylla hela RC-mottagaren med elektronikfett, ?

Om det nu *finns* något som heter "elektronikfett", så borde ju just *det* inte
vara något problem. Sen är det kanske inte en bra lösning i alla fall, men ändå... :-)
lekman123

Inlägg av lekman123 »

Jag har redan beställt en tub elektronikfett, men då från en firma som handlar med delar till USA-bilar. hittade inte en sån produkt hos ELFA, vilket kan tyckas märkligt.

På ett RC-forum har jag fått rådet att baka in hela elekroniken i Liquid Tape, "Flytande el-tape", Performix .. Det ska innebära att jag kan tvätta den med högtrycksslangen efter flygning om jag vill.. Viss värmeisolering får man anta o att det blir jobbigt, omöjligt att byta ett servo igen. Rådvill, ja lite!

/Lars
Skriv svar