Seriell data från 74xx-logik i 10 meter cat5-kabel?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Fredrik79

Seriell data från 74xx-logik i 10 meter cat5-kabel?

Inlägg av Fredrik79 »

Tjenare.

Funderar lite på om jag ska skicka seriell data (låg bitrate), mellan 2 skiftregister, 10 meter cat5-kabel om jag behöver boosta signalen något från 5v, eller om det räcker med att buffra den?

Kan tänkas att det finns en hel del annat med signaler i närheten (scengolv, så gitarrkablar, högtalarkablar, ström etc), så kommer väl troligen köra skärmad kabel.
Gustav180

Re: Seriell data från 74xx-logik i 10 meter cat5-kabel?

Inlägg av Gustav180 »

För att överföra signaler en längre sträcka gäller det att ha låga impedanser i sändar- och mottagaränden. I annat fall kommer det lätt in störningar och signalens flanker blir långsamma.

Om det är TTL-logik, så bör det räcka med en enkel buffert på sändaren. Se till att mottagaren har ett motstånd på ingången så att den blir lågohmig. 1k bör räcka.

CMOS är lite känsligare för störningar. Ett sätt är en buffert vid sändaren och en optokopplare vid mottagningsänden. Optokopplaren tar bort "antenneffkten" till CMOS-ingången.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om du ändå har CAT5-kabel ville det vara riktigt bra att använda RS422! Då kan du ta ett tvinnat par och drivkretsen kan vara samma som mottagaren om du t.ex. tar en 73-798-76 i varje ända kan du även terminera rätt osv.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

10 meter med låg bitrate och rätt terminering går det lätt att filtrera i mottagaränden och med ett högohmigt motstånd från filtret till ingången till CMOS kretsen så klarar den en hel del ESD.

Protte
Fredrik79

Inlägg av Fredrik79 »

Tackar!

Jo, det kommer nog bli en optokopplare på ingången åtminstone. Kretsen kommer fungera så att den vid knapptryck på ena sidan kabeln skickar 6 bits till mottagande skiftregister, men även gör det motsatta vid knapptryck från andra sidan.

Finns ganska stor risk att kabeln kan bli ryckt ur aktiv krets, så ESD-skydd måste jag bygga in dessutom.

Tack för era svar, då vet jag lite mer hur jag ska göra! Uppskattas! :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag håller med Icecap om att använda RS422/485-driv/mottagarkretsar & co.

Scensammanhang är riktigt jobbiga ur störsynpunkt, strax invid kabeln har du kanske trefasmatningen till ljusanläggningen som strålar en del störningar...
Skriv svar