När jag mäter strömmen genom "spolen" med min multimeter så uppstår först en ganska hög transient (verkar det som) när tillslaget sker och sedan tycks strömmen konvergera mot noll medan reläet allt jämt drar.
Jag vet att induktiva laster är något av ett gissel men hur hänger detta ihop egentligen, någon ström måste den väl dra, eller?
Tacksam om någon kan förklara detta praktiskt utan komplexa tal eller j-omega-metoden
Ja, precis vid tillslaget så är det ju enbart ledarens resistans (Tänk dig att du har några meter lös kabel, det är i princip kortslutning), men väldigt väldigt fort allt eftersom magnetfältet i spolen byggs upp så ökar dess resistans, och där med sjunker ju strömmen.
Ner mot noll borde det absolut inte bli. Kollar du databladet bör den nominella strömmen ligga på 100-140mA (Beroende på modell, lite oklart vilken av dem du har, sak samma).
Och sedan vid avslag så ligger ju magnetfältet uppbyggt, när det inte längre går någon ström genom spolen så börjar magnetfältet försvinna - i form utav ström. Men eftersom du har brutit så har strömmen ju ingenstans att ta vägen, där av kan det uppstå en rätt hög spänning (Sk. Back-EMK).
Tack, det jag inte fattar är att den uppmätta stömmen i mitt fall sjunker till noll och så skall det alltså inte vara. Jag har en diod över reläet som "äter upp" bakslaget när jag släpper reläet men det är ju en annan historia.
Kanske är det min multimeter som fått knas, skall testa att sätta en liten resistor i serie och istället mäta spänningen över den.
Det finns/har funnits speciella drivkretsar för induktiva "mojänger" som reläer och drag/skjutmagneter och slikt. Dessa fungerar/fungerade så att de gav en hög initial spänning för att komma över back-EMK (den spänning som genereras av spolen och som är motsatt den spänning som läggs på - i nästa inlägg skriver någon att det är en ström, men låt gå för spänning ...) och för att komma över mekaniska moment. När reläet eller vad det nu är väl är aktiverat krävs en betydligt mindre hållspänning och då slår/slog kretsarna över och lämnade en mindre spänning för att "spara på" reläspolen.
Sånt sköts enkelt med en styrd konstantströmsgenerator - vilket det ju är. En del äldre insprutningssystem till bilar hade denna funktion för att säkra så snabb styrning av spridarna som möjligt.
Fast reläer behöver till och med lägre ström för att hålla än för att slå till, väl?
En lösning är att man har t.ex. en emitterföljare som driver reläet och en spänningsdelare in till basen som ger den spänning som krävs för att hålla reläet, och en lagom kondensator över det övre motståndet i spänningsdelaren som gör att spänningen blir högre vid start.
Spänningsdelare-med-kondensator-tricket borde gå fint även för att styra en konstantströmgenerator (istället för den vanliga kopplingen med spänningsreferens på basen alltså).
Tackar, så här i efterhand får jag erkänna att anledningen till att jag inte fick ihop det, var att jag minns i bakhuvudet att induktanser motsätter sig förändringar i ström ung. p.s.s. kapacitanser motsätter sig förändringar i spänning. Utifrån detta bort ju strömmen genom spolen öka snarare än minska. Visade ju sig att jag AC-kopplat multimetern och det förklarar ju felet i mina mätningar.
Men när ni ändå är i gång och gnabbas om vem som är bäst (och när järnet är varmt) så passar jag också ställa denna fråga...
Saken är den att jag har två av dessa reläer anslutna till gemensam spänningskälla om 5Vdc som kan ge minst 800mA. Båda styrs av vars en NPN-transistor mellan 5V och kollektor med basmotstånd på 2k kopplad till en GPIO från en uC.
Reläerna drar fint vart och ett för sig men när det ena är draget och jag drar det andra så orkar det förvisso men bara precis - jag hör detta genom att till- och frånslag inte är lika distinkta när det andra reläet inte är draget.
Databladet säger att dessa båda skall klara sig på bra mycket mindre ström än vad jag erbjuder - vad är fel?
Är din spänningskälla reglerat? Varje gång jag ser dessa "5V 800mA" blir jag misstänksam och undrar om det är en bra reglerat spänningskälla eller bara en transformator med en likriktare och glättningskondensator.
prototypen skrev:Men mät mät mät mät.
Mät om dina 5V fortfarande är 5V.
Mät spänningarna till reläspolarna med alla kombinationerna av insignaler.
Protte
Ja, ja, ja
prototypen skrev:Sedan tycker jag att 2kohm är för lågt som basmotstånd, vad räknar du på för hFE.
2k är rådet jag fått tidigare i en annan tråd, förvisso inte samma relä. Vet inte ens vad hFE är...skall ta reda på det.
prototypen skrev:Som prutte skriver: jag är inte intresserat av varifrån det kommer, det viktiga är värdet!
Ok, uppfattade dock att du frågade vilken spänningskälla jag använde och jag tänkte att om jag skriver USB så ger det sig.