Fråga om kondensator på Arduino Pro Mini.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Fråga om kondensator på Arduino Pro Mini.

Inlägg av Earendil »

Hej!

Var något år sedan sist jag postade här... :) Funderar på att bygga en egen Arduino-baserad konstruktion (alltså planka en Arduino Pro Mini rakt ner på ett kretskort tillsammans med knappar och en OLED-display). Studerade det extremt enkla schemat (som man kan hitta länk till här http://arduino.cc/it/Main/ArduinoBoardProMini) och blev lite fundersam på kondensatorn C2 till DTR-ledningen. Jag vet ju att den används för att reseta AVR:en, men vilken roll har C2 i vid reset/släppning av reset?
svanted
Inlägg: 5099
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Fråga om kondensator på Arduino Pro Mini.

Inlägg av svanted »

iofs ger den en studsfri knappfunktion men tror inte den behövs för den skull.
dock brukar man sätta en sådan konding till jord istf som där till DTR för att reseten inte ska gå hög förrän matningsspänningen
och kringelektroniken stabiliserat sig helt, innan arduinon går på med sin mjukvara.
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Re: Fråga om kondensator på Arduino Pro Mini.

Inlägg av Earendil »

Kan tanken med den vara att RESET bara ska dras låg en kort stund även om DTR hålls låg? För med den här konstruktionen kan det ju inte gå att hålla Arduinon resetad med DTR.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26227
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Fråga om kondensator på Arduino Pro Mini.

Inlägg av Icecap »

Men... C2 är till för att när CTR går från '1' till '0' ska -RESET dras ner och släppas igen. Detta används ganska säkert för att aktivera den inbyggda bootloader som jag förstår att det finns i den, den ska ganska säkert ha ett visst kommando inom en viss tid från reset för att stanna kvar i bootloadern helt enkelt.
Skriv svar