en dum fråga om batteri

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
honcho
Inlägg: 77
Blev medlem: 7 april 2005, 14:58:43

en dum fråga om batteri

Inlägg av honcho »

Hejsan. det var ett tag sedan jag hängde här o jag har släppt mycket av mina elektronikkunskaper. nu har jag en enkel fråga som ni säkert kan svara på.
jag har köpt en Elscooter, en trevlig liten sak som räknas som cykel enligt svensk lag. motorn än på 36v och 800w. det är 3st 12volt batterier i packen. pratat lite med återförsäljaren och jag är lite tveksam till hans svar o vill gärna bekräfta det. jag vill helt enkelt köpa ytterligare en batteripack från billigaste stället. batterierna är på 12v och 3A x 3stycken.
enligt manualen är det 12 Ah. i min enfald trodde jag då det var 4Ah Per batteri men återförsäljaren säger "antal Ah fördubblas inte när du seriekopplar batterier, endast voltantalet. Det är 3st 12V 12 Ah batterier, när du seriekopplar dem får du ut 36V och 12 Ah."
Stämmer verkligen det? 4Ah 12v batterier stämmer överens med storleken och vikten om jag kollar runt lite på siter på de jag redan har.men 12Ah blir väääldigt stora. jag tror han har fel. vad säger ni?
danielr112
Inlägg: 8109
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: en dum fråga om batteri

Inlägg av danielr112 »

Han har rätt och du har fel.

Seriekopplar är det bara spänningen som ökar. Kapaciteten blir den samma.

Paralellkopplar du är det däremot kapaciteten som ökar och inte spänningen.
honcho
Inlägg: 77
Blev medlem: 7 april 2005, 14:58:43

Re: en dum fråga om batteri

Inlägg av honcho »

tack. satan då blir det dyrt :D
danielr112
Inlägg: 8109
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: en dum fråga om batteri

Inlägg av danielr112 »

Om det nu är 12ah så ca 300 kronor styck på t ex biltema: http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batter ... rer-80404/
honcho
Inlägg: 77
Blev medlem: 7 april 2005, 14:58:43

Re: en dum fråga om batteri

Inlägg av honcho »

jo såg det. hade hoppats få lite mer räckvidd med 3st 7Ah.. men där sprack det
danei
EF Sponsor
Inlägg: 28574
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: en dum fråga om batteri

Inlägg av danei »

Han har rätt, men det är inte helt omöjligt att manualen är fel.
Användarvisningsbild
nodanolo
EF Sponsor
Inlägg: 90
Blev medlem: 25 mars 2009, 23:05:38
Ort: Järfälla

Re: en dum fråga om batteri

Inlägg av nodanolo »

Är du helt säker på att det sitter 4 Ah batterier i nu?

Blybatteri på 4 Ah och 800 W elmotor låter inte riktigt. Går den ens att köra??
danei
EF Sponsor
Inlägg: 28574
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: en dum fråga om batteri

Inlägg av danei »

22A ur ett 4Ah batteri låter inte helt orimligt, inte korta stunder i alla fall.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26967
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: en dum fråga om batteri

Inlägg av Icecap »

Se det såhär: 10 Ampére är alltid det samma oavsett vilken spänning det rör sig om! Det är ju bara ett uttryck för strömmen i en strömväg och det är först tillsamman med en spänning det blir en effekt.

Alltså är 12Ah hela tiden det samma, oavsett om spänningen är 2V, 12V eller 36V eller 300V (bara för att vara extrem).

Den totala effekt varierar dock en hel del med spänningen...
Användarvisningsbild
nodanolo
EF Sponsor
Inlägg: 90
Blev medlem: 25 mars 2009, 23:05:38
Ort: Järfälla

Re: en dum fråga om batteri

Inlägg av nodanolo »

Batteriet pallar nog säkert 50 - 60 A kortvarigt, det är nog inget problem.

Men om vi antar att scootern drar 8 A (gissning) vid normal körning så räcker batterierna sisådär 10 minuter eller så. Knappast användbart som transportmedel.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26967
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: en dum fråga om batteri

Inlägg av Icecap »

800W vid 36V ger 22,2A. Körtid vid full patte och totalt slutkörd ackumulator ger 32 minuter. Verkligheten blir nog runt halva tiden.
Användarvisningsbild
nodanolo
EF Sponsor
Inlägg: 90
Blev medlem: 25 mars 2009, 23:05:38
Ort: Järfälla

Re: en dum fråga om batteri

Inlägg av nodanolo »

Nu tänker du på 12 Ah batterier väl? Då känns det rimligt. Men det var väl 4 Ah? Det är troligen C/20 värde, och med 5C belastning blir det inte så många Ah kvar.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: en dum fråga om batteri

Inlägg av blueint »

Energiinnehåll = Spänning * Ström * Tid = volt * Ah * 3600

För 3 st 12 V 4 Ah batterier = 12 * 4 * 3600 = 172 800 J

Blybatterier anses oftast urladdade vid 83,33% av nominell spänning, dvs 10 V. Så effektiv energi kanske är halva det teoretiska värdet.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 14037
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: en dum fråga om batteri

Inlägg av MiaM »

Om måtten stämmer för 4Ah-batterier men det står 12Ah i manualen så är det fel i manualen. Du har 4Ah 36V totalt. Samma uppsättning batterier skulle vara på 12V 12Ah om de paralellkopplas, det är nog vad manualskribenten snurrat till det.

D.v.s. försäljaren har nog rätt, men vet inte om att manualen är fel.

OBS, det där med storlek/mått gäller BARA om det är just blybatterier du har nu.

Om det däremot är nåt litium-baserat batteri så kan det säkert vara på tre gånger högre kapacitet vid samma storlek som ett blybatteri.
nodanolo skrev:Batteriet pallar nog säkert 50 - 60 A kortvarigt, det är nog inget problem.

Men om vi antar att scootern drar 8 A (gissning) vid normal körning så räcker batterierna sisådär 10 minuter eller så. Knappast användbart som transportmedel.
Snarast så att 4Ah 36V = 144 Wh

144 Wh / 800W = 0,18 timmar
0,18 timmar * 60 = 10,8 minuter

Detta vid full effekt.

En moped med ca 800W förbränningsmotor orkar ca 30km/h. Vid 30 är luftmotståndet rejält, vid upp till ca 20km/h i stort sett försumbart.

Utan att veta så gissar jag att effekten vid 20km/h är rätt låg. Om effekten är t.ex. 144W så räcker batteriet en timma, teoretiskt. OBS att 144W är en gissning men googla på vad folk får för effekter när de laddar batteriet med generator + moddad träningsscykel, finns t.ex. en tråd om det här på forumet om jag inte minns helt galet.
Användarvisningsbild
nodanolo
EF Sponsor
Inlägg: 90
Blev medlem: 25 mars 2009, 23:05:38
Ort: Järfälla

Re: en dum fråga om batteri

Inlägg av nodanolo »

@MiaM

Det var inte så jag räknade. Min egen elscooter tar 6A på 48V vid 20 km/h och helt plan mark. Alltså 288W.

288W / 36V ger 8A förbrukning på 36V. Det är en ganska stor belastning för 4Ah blybatteri. I mitt tycke alltför stor.

Ett typisk 4Ah AGM blybatteri av hygglig kvalitet är nere på 8V efter 10 minuter med 8A last. Det är inte nyttigt för batteriet och det var därför jag tyckte att 4Ah verkade mycket klent.

Med 12Ah AGM av samma märke och 8 A last så får man runt en timmes drift innan batteriet når 10,5V. Detta känns mera rimligt och användbart.


Tyvärr så kommer inte 4Ah batteriet att räcka en timme om belastningen är 144W. Inte ens teoretiskt. Enligt mitt datablad så kommer man ca: 27 minuter teoretiskt. Och i praktiken lär det bli ännu kortare körtid beroende på kraftigt ökad förbrukning vid t.ex. acceleration samt att man lär väl bromsa bort en massa energi.

Och det är väl därför TS är ute och fiskar efter större batterier.
Skriv svar