Närvarosensor som känner igenom en vägg.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Närvarosensor som känner igenom en vägg.

Inlägg av orvar-e »

Bilden föreställer glasbetonblocken i mitt badrum. Bakom dessa glasbitar har jag tänkt placera nån form av ljuskälla, flerfärgsled eller lysrör det beror på resultatet i denna tråd.
Jag vill ha nån form av sensor som kan känna att jag är i dusch utrymmet och då kunna slå på strömmen till lampan bakom glasblocken.
Har för mig att jag sett nån form av radar på electrokit förut för flera år sedan, tänkte då att en sån skulle vara bra och ha. Men nu hittar jag inte den byggsatsen, tror det var en byggsats.
Jag kommer tyvärr inte ihåg exakt hur den funkade, men i beskrivningen stod det att man kunde ha den bakom en vägg och den skulle ändå känna om någon var i närheten bakom väggen med hjälp av radiovågor. Efter som kroppen består av massor av vatten som påverkar vågorna så spelade det ingen roll om sensorn satt bakom en trä/plast vägg.

Den nedre bilden är skiss över hur badrummet ser ut. De blåa fyrkanterna i väggarna är glasblocken, mot det fria utrymmet på insidan ska lampan placeras och också sensorn. I väggen är det dubbla gips och dubbel spånskiva och sedan kakel. Jag har inga planer på att bryta fuktspärren på nått vis så alla såna ideér ratas rakt av.

Nån som sett en sån där sensor som jag tror mig sett? I annat fall så är jag öppen för förslag på sensor.
Jag har testat med opto men det funkade inte, för dimmiga block.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ylle

Re: Närvarosensor som känner igenom en vägg.

Inlägg av ylle »

Har sett nåt liknande för länge sen, en typ av mini dopplerradar.
svanted

Inlägg av svanted »

enklare med en mikrofon, alltid skramlar ngt eller ett duschmunstycke som brusar....
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

En vanlig sensor av mikrovågstyp som sitter i många armaturer går genom glas och tunna väggar.
Annars skull en akustikdeckare klara det, men de är ju lite knöliga att installera.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Sätt en nomal sensor i taket på duchrummet, varför vill du att den skall gå genom väggen?
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Va? Varför? .... varför inte. Jag skulle ju kunna koppla ihop lampan med fläkten eller den extra knappen som redan finns. Men hur kul är det, det är ju ingen utmaning.
Mycket större utmaning som dessutom inte är omöjligt med nån slags enklare radar, man kanske inte alltid behöver krångla till det bara för att det går. Men just i detta fall tänker jag det. :)
Vill inte ha någon akustisk lösning, det slamrar rätt mycket här periodvis pga av trafiken utanför.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

TomasL skrev:Sätt en nomal sensor i taket på duchrummet, varför vill du att den skall gå genom väggen?
Det blir inge bra, kabel längs väggen, en deckare där det är blött. Det låter i mina öron väldigt B-igt.
Dessutom så vill jag inte bryta fuktspärren, eller borra/skruva nånstans inne i badrummet.
Känner sensorn genom väggen så finns det inget som stör harmonin.
Och jag är intresserad av tekniken, den går att tillämpa på många andra platser i ett hem.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

anlamotte skrev:En vanlig sensor av mikrovågstyp som sitter i många armaturer går genom glas och tunna väggar.
Ska undersökas.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

<< en deckare där det är blött>>

Jag har flera utomhus, den äldsta är nog 25 år.

Protte
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Antagligen denna du tänker på http://www.lawicel-shop.se/prod/Paralla ... 64/SWE/SEK

Annars är väl en trådlös PIR-sensor en lösning.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Sitter nån sån mikrovågshistora till larmet på fyrhjulingen. Denna är monterad under en massa plastkåpor innanför ramröre med mera, på max känslighet så räcker det att gå inom en halvmeter så löser den ut. Känslig kille.

Så mikrovågsgrej är ju en väg att gå.
Super7

Inlägg av Super7 »

Här kanske det dyker upp nått tips ? http://www.extronic.se/narvaro/projekteringsguiden/
Användarvisningsbild
electronix

Inlägg av electronix »

Det borde väl fungera om man bygger upp en krets med samma topologi som en Theremin? dvs att sensorn känner av "saltvattenbehållaren" kroppen och felavstämmer en oscillator, i kombination med en justerbar schmittrigger?
Jag måste dock läsa in mig lite på ämnet, det var ganska många år sedan jag pysslade med något dylikt.
Kanske finns någon insatt i ämnet här som kan spinna vidare.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Aha! där har vi nått. Köper och testar den in morrn, synd att den kostar 400:-, men klart intressant ändå. :)
Måste väl fungera att montera på en vägg?
Skriv svar