Enkelt begagnat oscilloscop vad leta efter?

tubis

Enkelt begagnat oscilloscop vad leta efter?

Inlägg av tubis »

Jag funderar på att införskaffa mig ett oscilloscop för att mäta i audiokretsar primärt gitarrförstärkare. Rör och transistorer. Jag har tills nu hjälpligt hankat mig fram med multimeter men jag vill kunna se kurvan och inte enbart signalbortfall. Men jag har ingen aning om vad jag ska leta efter så....några förslag. Jag behöver inte ha digitalt utan det går utmärkt med rörskärm. När jag kollar på ebay så känns det som under tusenlappen inte är helt fel ute för något enkelt? Vet inte hur viktigt kalibrering och sånt är för mina blygsamma ändamål?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Enkelt begagnat oscilloscop vad leta efter?

Inlägg av Klas-Kenny »

Släng ut en köpesannons här på forumet, brukar alltid vara någon som har något stående till övers man kan få köpa för några hundralappar. :)

Kalibrering torde inte vara så värst viktigt om du frågar mig. Inte ifall det är bara att se vågformer och liknande som är det viktiga.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Rör och transistorer.

Då ska du väl ha ett rörbestyckat oscilloskop också! :-)
http://www.tradera.com/gammalt-men-fung ... _159503266
Bild

Annars finns det ett trevligt Tek-skop :
http://www.tradera.com/tektronix-2225-t ... _159460505
Bild
tubis

Inlägg av tubis »

Jag måste verkligen ha rätt grejor. Fick detta svaret på ett annat forum "Det blir nog inte lätt att hitta en som specar 500VDC tålighet på ingången. Det är det man bör ha för att den inte skall haverera vid först försöket att kolla rippel på 450V Dc, ännu värre ser det ut på slutstegsrörens anoder, där rider sådär 300V signal amplitud uppe på DC, det blir ofta nära 800V topp.
Billiga skop tål oftast 300V, då får man skaffa högspänningprob, den går på ca 1000:- och över.
Köp inte från USA: de är oftast inte omkopplingsbara för 230V och proberna antingen saknas eller är skadade. Sedan tillkommer frakt osv. Det är lika bra att sätta ribban på 3-4000:- och köpa riktigta prylar, tex Tektronix 465 och liknande. Mätinstrument skall man inte snåla med. Leta i Tyskland t.ex.
Tyvärr har Sveriges bästa varuhus för begagnade mätinstrument i Gävle (mjs-electronics) lagt ner verksamheten utan att berätta för kunderna om vem som har tagit över lagret. Bofors hade också en avdelning som sålde utgångna instrument men den verkar också ha försvunnit."
Norpan

Inlägg av Norpan »

Är det inte väldigt noga med mätprecisionen kan du bygga en egen hvprob.
http://how-to.wikia.com/wiki/How_to_mak ... cope_probe
tubis

Inlägg av tubis »

Såg att det fanns betydligt billigare prober än 1000kr för en på 2.5kV så det är nog inget issue. Köper hellre billigare scoope beggat iom att beggat inte har garanti och sen nya fina prober i stället.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Inget fel i att köpa ett beg skop, om det är av känt fabrikat, dock köp inga X1 prober utan köp X10.
Tyvärr har jag inga manualer för 2225, men de kan ju dyka upp, vad det lider
tubis

Inlägg av tubis »

Har fått erbjudande om ett Hitachi 212 för 1000kr och ett Tektronix 465 för 3000kr.
Vad tror panelen? Jag antar att bägge är rätt gamla apparater?
Tektronix ska vara genomgånget och kalibrerat 2008. Hur är det med bildrör dock? Slits inte dessa med åren?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Och börjar du prata 3000 kr för ett gammalt begagnat kan man ju fundera på hur långt du kommer med något billigt nytt från kina..
http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... 2cl-p48261 (fler finns på ebay, dealextreme, mfl)

Jag skulle se till att få tag på ett med minne, annars är det hopplöst att mäta på saker som händer sällan...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Hitachi 212 verkar vara ett tvåkanaligt analogt skop på 20 MHz, inget jag skulle ge en tusenlapp för i dagsläget, men man klarar sej rätt långt på 20 MHz och två kanaler ändå.

tek 465 är tvåkanaligt på 100 MHz, klart bättre, både märket och bandbredden..

http://www.testequipmentdepot.com/usede ... es/465.htm

Men jag hade inte gett 3000:- för det heller.

Med det sagt så vet jag inte vad dom faktiskt är värda, jag har så jag klarar mej på oscilloscopfronten :) men jag tycker det verkar i överkant.
tubis

Inlägg av tubis »

Jag vet faktiskt inte heller vad saker är värda. Dock verkar de flesta i Sverige ta typ det dubbla för vad de står på ebay i USA. Jag har dålig erfarenhet av nya billiga saker från Kina. De brukar hålla typ en kvart sen får man slåss för att få pengarna tillbaks med beskyllningar om handhavandefel.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Har du lite tålamod så kan det dyka upp billiga scopes här på EF då och då.

Själv har jag ett analogt 20 MHz tvåkanaligt jag haft i öh.. tja.. 15-20 år typ,
och ett digitalt fyrkanaligt 100 MHz, jag kan ju säga att 98% av allt hade jag klarat mej
bra med det gamla analoga till, men det klart att det digitala har fördelar.
tubis

Inlägg av tubis »

Problemet är nog att jag inte har tålamod och kommer säkert krypa till korset och handla dyrt i stället för att vänta :oops:
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

På de prisnivåerna så finns ju även t.ex Rigol modellerna. T.exc :
instrumentcenter.se/../rigol-ds1052e-50mhz,-2-kanaler,-1gss,..
Senast redigerad av blueint 17 augusti 2012, 01:17:40, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: urltrim
tubis

Inlägg av tubis »

Det kanske vore något......blir ju lite smidigare än ett stor rörskärmsskåp.
Är rigol bra skit eller? Verkat vara baserat i USA men jag antar att det sitter stackars kineser och skruvar ihop det?

Det var dock utan moms det priset ....
Skriv svar