strömbegränsning till LED

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

strömbegränsning till LED

Inlägg av danei »

Jag vill ha en strömbegränsning till en LED som klarar större variationer i matnings spänningen än en resistor. Samt tar mindre spänning än de 4,2V som en ställbar spännings regulator skulle ta. Jag har för mig om att någon tippsade om en lösning med en FET och en resistor, men jag hittar den inte. Alla tips är välkommna. även stepup med ström reglering kan vara aktuellt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ganska enkelt egentligen.
Ta en NPN-transistor, sätt LED:n mellan + och kollektorn. Mellan emitter och GND sätter du ett motstånd (R1). Mellan bas och GND sätter du en zenerdiod och mellan bas och + ett motstånd (R2).

Nu kommer transistorn att slå på och den ström man kan dra genom den bestäms av (Vz - Vbe)/R1.
Vz = spänningen över zenerdioden, Vbe = spänningen över bas-emitter, räkna ca: 0,65V.

Om du som zenerdiod ta 2 vanliga 1N4148 t.ex. i serie (vändar dom motsatt av zeners förstås) kommer du att få ca: 1,3V på basen, om du tar (1,3 - 0,65)/20mA = 33 ohm till R1 kommer du att få ca: 20mA genom LED:n.

R2 väljs så att den kan lämna just nog med basström vid den lägsta spänning och inte överbeaster något vid den högsta inspänning.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Vad är lägsta inspänningen? Går det inte att använda en vanlig fast spänningsregulator som har lågt spänningsfall?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Minsta inspänning blir i princip Vref + Vf(lysdiod).

Visst kan man använda en spänningsregulator som spänningsreferens, men problemet är ju att spänningsregulatorer inte finns i särskilt låga utspänningar, och dessutom är de dyra jämfört med en zenerdiod.

Det är ju en fördel att hålla referensspänningen ganska låg (men inte för låg) eftersom man då kan använda kretsen med lägre inspänningar.

Jag har använt Icecaps koppling många gånger, och den fungerar utmärkt som strömgenerator.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Det måste vara denna du tänker på.
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... d&start=15
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Japp det är den jag tänker på. Dioderna ska drivas med batterier. Men jag gillar inte riktigt lösningen med resistor. Men måste lägga ganska stor spänning över den sör att det ska bli stadigt. Jag har brännt dioder för att jag trodde att jag hadde koll på spänningen i batterier förr.

Lösningen med bipolär transistor tar väl lite ström i onödan. Men den knaske inte blir såstor så man behöver bry sig.

FET lösningen är det en DMOS man ska ha till den?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

FET:en måste vara av "depletion type", annars leder den inte ström när spänningen slås till (eftersom du inte har någon gatespänning precis vid tillslag).

Sedan får du försöka hitta en typ som har lämplig Id vid din gatespänning (lysdiodens framspänningsfall).
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att FET måste vara av depletion-typen är rätt men strömmen i den har faktisk inget med LED:n spänning att göra, strömmen kommer att befinna i Vgs = 0V och sen måste FET:n ha spänning nog att komma upp på arbetskurvan och sedan får man lägga till Vf för LED:n.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Någon som vet om det finn någon lämplig på ELFA? Graferna är inte lättlästa vid de värdena.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag hittade LM3590MF på ELFA så jag skippar kravet på låg spänning. Den kräver mnst 6V men har bara ett framspänningsfall på 0,5V så till seriekopplade dioder är den bra. Men till problemet. Det test jag gorde i natt funkar inte. Formeln till Rset är fel i databladet. Men det lyckades jag klura ut. Men det funkar ändå inte. Hur är benen numrerade på kretsen? Är bilden uppifrån eller nerifrån? Det kan ju vara så att jag helt enkelt dödat kretsen under lödnings arbetet. Det är ju lite bökigt att använda den utan kretskort.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Annars finns ju varianten som används här
http://www.electronics-lab.com/projects ... /Amp25.GIF
Q3 Q4 R4 och R5.

0.65V ligger konstant över R5 som bestämmer strömmen
Denna variant är vanlig i förstärkare eftersom strömmen inte kan påverkas pga rippel på matningsspänningen
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

tack för tipset. Den lösningen får det bli om jag inte får fart på LM3590MF kretsen. Den där har ju sina fördelar. Är det någon som har en bra teori om vad jag kan har gort för tabbe? Jag använder en 6,8kohm resistor.
Skriv svar