Hej
Jag hjälper brorsan med led-spottar och har behörig elektriker som inte vet hur det ska göras.
Han ska sätta 15 spottar på 3w vardera och dimra med en dimmer som går på 12V. Problemet verkar vara att spottarna får 8 volt av transistorn. Drivern han använder ger 12V. Dimmern fungerar på sekundärsidan. Måste amperen vara exakt dessutom?
Går detta att lösa? Transistorn är en liknande den på bild.
prototypen skrev:Har ni kopplat spotttarna i serie?
Är spottarna gjorda för seriekoppling?
15 st skulle betyda lite mer än 45 volt!
På omvandlaren står 1 x 1 W ?
Var finns datablad på denna pryttel?
Protte
Vet inte om dom är gjorda för serikoppling
Finns inget datablad, det är kina!
Om jag inte missuppfattar har de spot'ar medföljande drivdon till 230V. Detta drivdon bör då vara ett konstantströmsdrivdon varför spot'arnas Vf beror på hur många LED som finns i varje. Är det en enda LED 3W i varje ska Vf vara runt 3,5-4V, alltså är 8V på tok för högt.
Man kan lösa det med ett motstånd mellan dimmaren och varje spot men utan att någon faktisk mäter lite är det omöjligt att ge svar som är användbara.
Är det rätt polaritet på ledningarna mellan driver och spott. Därav 8 volt, driver torde inte kunna ge mer än 8 volt.
>> Det är inte samma driver på bilden. <<, det är dålig stil att lägga upp en bild som inte har en endaste likhet med problemet, som att sälja en Volvo med en bild av en SAAB.
Var sitter dimmern före eller efter "omvandlaren"?
Jag hade ingen bild på rätt driver och lade upp en annan bara för att lära mig teorin. Dimmern sitter på sekundärsidan, finns knappt primärsidodimrar för led.
Är det inte dags att du berättar vad som egentligen ska ske?
OK, du har inbyggnadsspot med3W LED i. De har var sitt drivdon. Du vill dimma dom.
* Hur har ni gjort med drivdonen?
* Ska alla dimmas med samma dimmer?
* Om inte, hur många per dimmer?
* Med 15 spot om 3W/st blir det 45W ska dimmas. Klarar dimmaren detta?
* Vilken spänningsmatning har ni till att driva detta?
* Har ni monterat strömbegränsningsmotstånd på varje spot? Med fast spänning är detta ju ett måste!
Med 8V över en LED med en Vf på ~3,5V lär LED'n antingen vara rostat eller backspänt - vilket brukar döda den också.
Om det finns någon orört spot kvar med drivdon och allt måste ni mäta spänningen mellan röd och svart ledning, såklart med LED'n lysande. Ja, det betyder att ni måste sticka in mätproben genom isoleringen på något vis, man kan faktisk använda knappnålar om man inte har en vass mätspets...
Senast redigerad av Icecap 10 juli 2012, 12:35:00, redigerad totalt 1 gång.