M51660L kretsar till RC servon

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
helmut

M51660L kretsar till RC servon

Inlägg av helmut »

Jag skall bygga ett antal fartkontroller till modellbåtar och skulle behöva IC kretsar med nummer M51660L . Jag kan inte hitta denna krets hos någon svensk leverantör. Kanske för att det är en krets speciellt för radiostyrningsservon och elektriska fartkontroller.
Någon som vet var jag kan få tag i denna krets. Räknar med att jag behöver 10 – 30 st beroende av priset.
Jag har äldre kretsar men nummer ZN 409 och ett kopplingsschema. Dessvärre är det en konstruktion som använder sig av ett relä för fram och back.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: M51660L kretsar till RC servon

Inlägg av Icecap »

Om du iaf. ska massbygga, varför måste du du ta en sådan krets?

Jag hade tagit en liten PIC och gjort allt med den. Visst, det måste till ett par drivtransistorer men fördelen med ett eget design är att man kan anpassa till det man vill ha.

Med en PIC kan man få ut PWM till motorhastighet om man vill det, man kan styra servo om man vill det, man kan ha polvändningsrelä om man vill det, man kan ha H-brygga om man vill det.

En PIC med intern oscillator och totalt 8 pinnar skulle klara biffen, t.ex. PIC12F1501 till 6,61 + moms hos ELFA. Driv den via en 3,3V LDO spänningsregulator.
helmut

Inlägg av helmut »

PIC skulle passa perfekt eftersom jag skulle vilja ha funktionerna starta och stoppa motorn långsamt. Har investerat i en PIC programmerare men tycker att det är lite segt att plöja igenom en hel bok i PIC programmering.
Finns inga PIC program som fungerar enligt systemet klipp och klistra där jag kan välja vad jag vill mata in i kretsen och vad som skall komma ut från kretsen och sedan få programmet att fixa till ett lämpligt PIC program.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har inte sett sådana program iaf. men i grunden är det inte så svårt.

Pulserna ska tas emot och mätas i längden, de är ju liksom grunden i det hela. Exakt hur man gör beror lite på hur exakt det hela måste vara men en rimligt enkel lösning kan vara att använda Timer1 med Gate-funktionen. Då kan man få en riktigt bra upplösning på det hela. Klockan till Timer1 får inte överstiga 32MHz så det lär ju inte blir ett problem med den interna 16MHz klocka.

Man kan även använda Interrupt-on-Change funktionen till detta, då blir precisionen en aning lägre men knappast något som har praktisk betydelse. Man får dock styra timern på ett lite annat sätt då men det ska inte vara ett problem alls.

Timer2 kan då vara systemtimer så att man kan ha en time-out på pulser och dylikt. Med en frekvens på kanske 1kHz kan man få en ganska bra kontroll på systemet.

Timer2 interrupten kollar hela tiden värdet på Timer1 med förra värdet. Om det är annat än förra gång sparas detta värde i "förra gången"-variabeln. När det är samma värde kopieras värdet till en variabel som används till vidare beräkning och Timer1 nollas. Samtidig sättas en flagga till main-loop om att det har hänt något.

Då har du ett värde som anger pulsens längd samt en flagga som anger att det finns ett nytt värde att leka med. Man får då kolla om det är ett legalt värde och är det så ska time-out på pulskontrollen nollas så man vet att det inte har försvunnit pulser på vägen.

Sedan ska värdet på pulsens längd kollas om den är inom rätt längd och "det har kommit en puls"-flaggan nollas, programmet vet ju att det sker saker...

Nu antar vi att pulsen är inom rätt värde (1,0ms till 2,0ms) och nu ska det räknas lite på vad som ska ske. Är det relä-polväxling ska reläets utgång styras, helst med lite dödtid så att det inte flipprar som en galen bäver.

Ska en motor PWM-styras ska PWM-delen ställas till rätt förhållande osv.

Ska den styra en servo sparas värdet som en position och en annan rutin kör kontinuerligt en funktion som jämför avläsningen av positionspotentiometern via en AD.ingång med den sparade position, alltså är det plötsligt en digital servo...

Tar man en PIC med lite fler pinnar kan man styra av/på för en del saker efter ett binärt mönster osv.

Såklart ska man ha en time-out funktion som ser till att om pulserna inte kommer inom en viss tid ska enheten stänga av om det är önskvärd. Kan t.ex. vara: missa en puls är inget problem, missa två på raken = stäng av PWM till motorn så skiten stoppar.

Är den stoppat behöver man kanske två pulser på raken innan det hela kan starta upp igen osv.
helmut

Inlägg av helmut »

Hittade en förebild tillkretsen jag ville ha i Allt om Elektronik 2002 nr 3 och 4. Har en diskett med källkodfiler så jag få kolla in filerna och läsa på om PIC programmering.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

2002 är *länge* sedan.

10-30 st är en ganska liten volym för att motivera en helt egen
utveckling med egen processor och kod, om det inte är en rent
hobbybetonad historia.

Motorstyrningar till RC-båtar går det 13 på dussinet hos närmaste
RC-leverantör, så varför konstruera en helt egen i "bara" 10-30 st ?

> Jag kan inte hitta denna krets hos någon svensk leverantör.

Var har du hittat den då ?
Och varför begränsa sig till svenska leverantörer ?
Kretsen verkar riktigt gammal/utgången, varför bygga en ny
konstruktion på just den ?

http://www.voti.nl/shop/catalog.html?IC-M51660L

Digikey har 25 olika "DC Motor Controller, Servo" (7 "in stock"),
jag har inte kollat vad alla "gör"...

T.ex : http://www.digikey.com/product-detail/e ... -ND/639023
som verkar vara just anpasas för RC-servosignal.
Skriv svar