Öppningsbart grenuttag

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Wedge

Öppningsbart grenuttag

Inlägg av Wedge »

Nån som vet var det går att inhandla ett grenuttag (5-6 kontakter) som går att öppna?
Har hittat ett enda här hemma, men det var lite litet för mitt bygge, bara 3 kontakter. Hade tänkt placera ett bygge i en "urgröpning" motsvarande ca 2 kontakter.
Alla andra grenuttag verkar ha nedslipade eller avbrutna skruvar eller nåt åt det hållet. En gång hopskruvat - alltid hopskruvat.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Öppningsbart grenuttag

Inlägg av Mizzarrogh »

Har du kollat Brennenstuhls aluminium serie och liknande?
(råkade rycka ur kontakten då jag skulle kolla nyss... :evil: :D )
GFEF

Inlägg av GFEF »

>Alla andra grenuttag verkar ha nedslipade eller avbrutna skruvar

Elanslutnigar invändigt är säkert pressade eller nitad också.

Men "Grenuttag Brennenstuhl" som :

http://www.clasohlson.com/se/Grenuttag- ... r362339000

Är med vanlig skruvar på utsidan (??), de som jag har i alla fall
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Kan inte komma åt mitt just nu utan att dra ur datorn tydligen... men, vad jag kunde se så lossar man gavlarna så skall man kunna dra loss insatsen sedan ur skenan så kan man lossa locket tro jag.
Visserligen kostar de fem gånger så mycket som kinapryttlarna men jag tycker de känns betydligt mer gedigna och massiva också kommer de med 10 års garanti...
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Lysande! Tack för tipset.
Då blir det nog ett besök hos Classe imorgon. Den såg gedigen och trevlig ut på bild, den där dosan.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Har dock aldrig provat öppna den själv dock då jag var rädd att garantin skulle försvinna, men det är vad jag visuellt kunde se på mitt ex...
Josasp

Inlägg av Josasp »

Är du säker du behöver kunna öppna det?

Jag byggde ett relästyrt uttag en gång, då kapade jag ur det uppifrån och monterade allt den vägen.
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Kom på att aluminium kanske inte var så lämpligt...
Bygget innehåller en 433MHz-mottagare, och metallsidor kommer väl att skärma av det mesta av radiosignalen. Jag vill helst inte dra ut en antennstump vid sidan om.
Bästa alternativet är nog en "kinapryttel" av plast ändå.
Å andra sidan kanske aluminiumplåten blir till hjälp i form av excellent jordplan...?? :)
Kan väldigt lite om radio, men det går väl att experimentera lite och se vad som går eller inte går.

@Josasp: Jag ska dela ena fasblecket i sektioner, och peta in lysdioder vid varje uttag. Jag förstår nog inte riktigt hur du menar, men för mig känns det som helt nödvändigt att kunna öppna och stänga intakta delar av skalet för att kunna göra detta snyggt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

De har serier med plastsidor också, de är fö billigare... :wink:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Hittade två stycken skruvbara Brennenstuhl av plast på Jula idag. :)
En kinapryttel med 6 uttag och överspänningsskydd. Lågbudget. Det märktes på insidan. Lödningarna var fula, kortet med överspänningsskydd på var repigt och fullt av flussmedelstänk och allmänt skitigt, och en ledare var klämd så isoleringen var skadad.
Och så en tysktillverkad sak med 8 uttag. Kändes väldigt skör och plastig. Liknar aluminiumdosorna till konstruktionen, antar jag. Det var som en komplett dosa, instucken i en plastprofil. Den såg stor ut på utsidan, men utan profilen var den smalare än kinaprytteln, och säkerligen svårare att bygga i.
Kommer nog att försöka pilla bort strömbrytare och överspänningsskydd ur kinadosan och knö in mitt kort där.

Återstår att testa om kontaktblecken är lödbara. Förstår inte riktigt hur de kunnat fästa ledningarna... de har en påklämd metallbit (till synes samma material som kontaktblecken) som sitter fast på blecken. Gissar på att det svetsats ihop med ström där.

Hur som helst, tack för knuffarna i Brennenstuhl-riktningen.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Jag har borrat upp nitarna på ett par förgreningsuttag och sen skruvat igen dom, funkat utmärkt.
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Har provat det också, men med enbart en handborrmaskin i maskinparken gav jag upp tidigt :)
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Jag har spikat upp kinapryttel grenuttag på väggen :D
Jag borrade helt enkelt ett litet hål en bit från knappen och kollade in men jag hamnade ca 2cm från de strömförande delarna inuti, då var det bara o borra igenom och sen göra samma sak i andra änden :P
Skriv svar