Jag började med att söka runt på nätet om någon gjort något liknande, men icke. Däremot hittade jag en video där någon demonterar kameran. (
När jag hade demonterat kameran till den grad att jag kunde börja med mitt syfte så såg kameran ut såhär:

Här har vi 2-stegsknappen som ska få 2 kablar monterade. jag behöver Jord, Focus och Shutter, men Jord tar jag från ett ställe närmare kontakten som jag skall montera. På så vis slipper man dra 3 kablar genom hela kamera.

Här är kablarna fastlödda. Jag har ingen bild som visar pinout på 2-stegsknappen, men det är lätt att mäta sig fram för den händige.

Här kom jag på att det vore bra att lägga till 2 kablar (svart & vit) som jag kunde dra ner i batteridelen, för där kan jag senare bygga släpkontakter på insidan som kan möta mitt batterigrepp som också enbart har IR-utlösare. Till det behöver jag fixa lämpliga släpkontakter samt en 2-stegsbrytare som är väldigt minimal. Elfa har denna som det troligen blir (35-663-42)

För att få ner kablarna ner i batteridelen så behövde det att fila bort lite för att inte klämma kablarna för mycket.

Här har jag borrat hål för porten och satt in kontakten i hålet. Kontakten jag använt är en 2.5mm 3-polig telepropp.

Crappy bild, men den funkar för att visa vart det är tänkt att kontakten ska sitta. Väldigt trångt, så jag fick skära ned en bit svart plast som sitter där inne.

Kontakten är fastlödd på kablarna från utlösaren. Jord är taget från ett kretskort i närheten.

Kameran ihopskruvad och testad. Tyvärr så måste jag fixa en minimalare hankontakt för att kunna använda gummiskyddet som ska sitta fast i ett hål bredvid den nya kontakten. Inget stort problem, men lite störande.

För att testa hur det fungerar så behöver man ju en knapp som har 2 steg, det första för focus och den sista för shutter. När man inte har en komplett så bygger man en av 2 olika miniatyrströmbrytare med olika momentkraft. Lite lim mellan dem så är knappen klar

/Niclas