Tänkte berätta om mitt första beställningsjobb som nu är klart. För en arbetskollegas räkning har jag gjort en USB-ansluten styrning av motoriserade garageportar: Detta är en liten låda som man kopplar in mellan en PC och sitt portsmaskineri. Enheten har 2 ingångar för mikrobrytare som monteras så att de sluts när porten befinner sig i endera extemläget. Apparaten har också en reläutgång för att pulsa portmaskineriet så att porten börjar röra på sig i endera riktningen. Allt drivs av 5V USB och drar ca 30mA när allt lyser, blinkar och klickar för fullt.
Apparaten är framtagen för Hörmann garageportar med maskineri av typen ProMatic men kan säkert användas även till andra märken och modeller och säkert också till automatiska dörrar rent generellt skulle jag tro. Förutsättningen är att de styrs med pulsbrytare.
Personligen hade jag nog föredragit någon slags radiolänk som t.ex. XBee eller WLAN men beställaren ville tvunget ha USB-anslutning till PC och därför fick det bli så. Har gjort både hård- och mjukvara till detta. Hårdvaran baseras på MCP2210 från Microchip (egentligen en PIC18F14K50) som "översätter" från USB till SPI. I nuläget används inte SPI-funktionerna utan endast de integrerade GPIO-pinnarna.
Prylen har tre on/off-sensoringångar för mikrobrytare varav två monteras så att de känner av respektive ändläge (fullt öppen eller stängd). Den tredje sensorn är för framtida utbyggnad i form av t.ex. ljusvakt eller liknande. Apparaten har också en reläutgång som kopplas till portmaskineriets pulsbrytare för att starta/stoppa/reversera maskineriet.
Gjorde en liten film som ren dokumentation för mig själv (talar engelska eftersom jag också hänger på en del US-forum):
http://www.youtube.com/watch?v=BFgh16bXk3c&feature=plcp
Till detta har jag utvecklat ett mjukvaru-API (ett slags drivrutin kan man säga) i form av en DLL-fil samt ett testprogram: Beställaren kommer sedan att utveckla en egen webbapplikation där man (t.ex. via sin smartphone) både kan övervaka och styra porten i och utanför hemmet. Applikationen kommer också att användas som stängningsvakt och kan då automatiskt stänga porten om den exempelvis varit öppen i mer än 2 timmar eller om klockan passerat 21:30. Ifrån sovrummet kan man kolla om porten är stängd och vid behov stänga den.
Tack vare det inbyggda (men outnyttjade) SPI-interfacet kan enheten sägas vara "förberedd" för GSM-modul, detta så att man kan få larm via SMS eller automatisk uppringning med muntlig felrapport - saker som då styrs via PC så det funkar inget vidare alls vid strömavbrott

Har inget kopplingsschema för denna enkla konstruktion (utgick helt ifrån referensdesignen) men kan rita ett om någon *verkligen* vill ha det.