Köpte en geigermätare modell M87 som jag beskrivit i min geigermätartråd, dock så har den ett problem med att den klagar på att batterierna är kassa och går ner i strömsparfunktion direkt.
Detta var det första problemet men sedan dess så har ännu ett problem uppenbarat sig.
On-knappen är en momentan knapp som man trycker på för att starta mätaren, det fungerade bra i början men den gick ner i strömsparläge efter en minut och klagade på batterierna, nu vill den dock inte starta alls när man trycker lätt på knappen.
Håller man däremot inne knappen så den är sluten konstant så startar självtestet på mätaren och den går igång, för att sedan gå ner i strömsparläge efter en min som förut.
Knappen i sig är det inget fel på, jag har kontrollmätt den och den sluter sig som den ska göra när man trycker in den momentant. ifrån kretskortet så går det 5st kablar till knappanelen, en jord och resten är ifrån de 4 knapparna. så funktionen på knappen är alltså att den jordar en "signalpinne" en kort stund för att starta instrumentet.
jag bytte för säkerhet skull två 25v 470µF elyter som satt på kretskortet utan resultat, då såg jag att ett motstånd som sitter paralellt med en kristall på 1,8Mhz verkar defekt, jag har dock lite problem att tyda vad det skall vara för värde på detta motståndet. när jag mäter det så får jag drygt 300 kohm men jag är lite tveksam att det är rätt värde då det verkar som en liten bit har lossnat ifrån ytan.
kristallen sitter på ovansidan av kortet och benen går ner precis under motståndet
varför har man ett motstånd paralellt med en kristall, och vad kan vara lämpligt/rätt värde på motståndet?
för 301 dvs 300 ohm kan det väl knappast vara?
och kan detta ha något med de andra felen att göra tro?
jag tycker ju att det verkar som en transistor som man öppnar med den momentata knappen för att slå på spänningen är defekt, men jag kan inte hitta någon självklar trissa som gör detta.
ett schema hade ju varit bra, men det är gamla halvmilitära prylar ifrån 1987 så schema är nog omöjligt att hitta.
Trasigt motstånd paralellkopplat med en kristall
Trasigt motstånd paralellkopplat med en kristall
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Klas-Kenny
Re: Trasigt motstånd paralellkopplat med en kristall
3an ser väl nästan mer ut att vara en halvt övertäckt 8?
801 som i 800ohm är dock också orimligt lågt...
Det kan inte vara på andra hållet, 108 som i 1G ohm?
Edit: Vid närmare eftertanke så kan det väl vara 106 det ska stå, som i 10M, det är ju ett vanligt värde att ha över en kristall.
801 som i 800ohm är dock också orimligt lågt...
Det kan inte vara på andra hållet, 108 som i 1G ohm?
Edit: Vid närmare eftertanke så kan det väl vara 106 det ska stå, som i 10M, det är ju ett vanligt värde att ha över en kristall.
Är kristallen kopplad till en CMOS-inverterare typ 4069, 4049 eller liknande
så är 10Mohm inget orimligt värde. Motståndet gör att inverteraren blir en "linjär förstärkare".
Värdet brukar inte vara så kritiskt.
så är 10Mohm inget orimligt värde. Motståndet gör att inverteraren blir en "linjär förstärkare".
Värdet brukar inte vara så kritiskt.
Om den tycker att batterispänningen är för låg fast den är inom specifierad område (0.9 Volt per cell för torrbatterier brukar vara normen) - så skulle jag titta på evetuella referensspänningar eller spänningar till A/D-omvandlare om det finns någon.
även matningspänningar kanske man skall kika på om det som i enklare utrustning hämtar sin referesspänning därifrån och har den, säg gått ifrån 5 Volt t till 6 Volt för att en regulator inte fungerar så kan det ge indikation av för låg spänning då A/D-omvandlaren har 6 Volt som referens istället för 5 Volt när den tex. mäter batterispänningen.
även matningspänningar kanske man skall kika på om det som i enklare utrustning hämtar sin referesspänning därifrån och har den, säg gått ifrån 5 Volt t till 6 Volt för att en regulator inte fungerar så kan det ge indikation av för låg spänning då A/D-omvandlaren har 6 Volt som referens istället för 5 Volt när den tex. mäter batterispänningen.
Det verkade som det var ett 10M motstånd som föreslagits, kollade man närmare så såg det mycket riktigt ut som en 6a så 106 va ju rätt värde.
Dock hjälpte det inte att byta detta motståndet så felsökningen fortsätter.
jag mätte matningsspänningen till en av IC-kretsarna som sitter på kortet och den låg på drygt 7,6v
kretsen i fråga är en 74HC573 och kollar man databladet för denna så ligger matningsspänningen på max 7,0v
frågan är om det är något keff med spänningsregleringen?
vad ska man leta efter?
Det sitter en hög med HEF4052BT som går på dubbel matningsspänning, den mäter ca 16,5v
bifogar ett kort på kretskortet ifrån före jag bytte 10M motstånd
Dock hjälpte det inte att byta detta motståndet så felsökningen fortsätter.
jag mätte matningsspänningen till en av IC-kretsarna som sitter på kortet och den låg på drygt 7,6v
kretsen i fråga är en 74HC573 och kollar man databladet för denna så ligger matningsspänningen på max 7,0v
frågan är om det är något keff med spänningsregleringen?
vad ska man leta efter?
Det sitter en hög med HEF4052BT som går på dubbel matningsspänning, den mäter ca 16,5v
bifogar ett kort på kretskortet ifrån före jag bytte 10M motstånd
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag hittade en Zenerdiod på kortet som jag misstänker ska vara på 4,7v, nämligen Z1, den lilla gråa saken med tre ben.
Dock så mäter jag bara 3,6v över denna, kollar man datablad på nätet så verkar det som att det är en BZX84C4V7
men då stämmer ju inte spänningen jag mäter över denna. kan den vara defekt?
Jag misstänker starkt att det är något med matningsspänningen till alla IC-kretsar, databladet för flertalet av kretsarna säger att max matningsspänning ligger på 7v jag ligger upp mot 8v med ett friskt batteri. frågan är var man ska börja leta.
Dock så mäter jag bara 3,6v över denna, kollar man datablad på nätet så verkar det som att det är en BZX84C4V7
men då stämmer ju inte spänningen jag mäter över denna. kan den vara defekt?
Jag misstänker starkt att det är något med matningsspänningen till alla IC-kretsar, databladet för flertalet av kretsarna säger att max matningsspänning ligger på 7v jag ligger upp mot 8v med ett friskt batteri. frågan är var man ska börja leta.