Köpa ny dator med Windows 95/98?
Köpa ny dator med Windows 95/98?
Går det att köpa en ny sån här dator idag?
Jag vet inte om det går att installera ett så gammalt OS på en modern dator men det måste åtminstone bli problem med drivrutiner?
Anledningen till att jag vill köra Win 95/98 är för att ett styrprogram för en gammal klimatkammare inte fungerar på nyare OS. Allt som krävs av hårdvaran är en serieport och mer än 80MB RAM.
Jag vet inte om det går att installera ett så gammalt OS på en modern dator men det måste åtminstone bli problem med drivrutiner?
Anledningen till att jag vill köra Win 95/98 är för att ett styrprogram för en gammal klimatkammare inte fungerar på nyare OS. Allt som krävs av hårdvaran är en serieport och mer än 80MB RAM.
Re: Köpa ny dator med Windows 95/98?
Det skulle väl vara möjligt att starta en modern maskin med en virtuell maskin med Win98 i.
- Electricguy
Att köpa en ny dator med så gammalt OS kan du glömma idag. Däremot så går det att installera gamla OS på nya datorer. Men det kan som sagt bli kärvt med drivrutiner. Ett ca 5-10 år gammalt moderkort skulle nog fungera bättre.
Virtuell maskin och Serieport, ser inte några problem med det.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Gör en inlägg i köp och sälj att du hämtar en tidsenlig burk kostnadsfritt, är säkert nån som har en i "bra att ha"-förrådet =)
Jag skulle absolut gjort det med en virtuell maskin, VirtualBox stödjer serieport och går att tanka ner härifrån: https://www.virtualbox.org/wiki/VirtualBox
Det kan gå att köra på en Virtuell maskin, men inte helt säkert, det beror på det man kör.
Själv har jag programmerat lite Motorola radios och dom går inte att köra virtuellt.
Där är det riktig maskin som gäller. För programmen blev helvilda samt att det som
skickades ut på serieporten blev vanställt.
Själv har jag programmerat lite Motorola radios och dom går inte att köra virtuellt.
Där är det riktig maskin som gäller. För programmen blev helvilda samt att det som
skickades ut på serieporten blev vanställt.
Man behöver inte använda allt extra som sitter på moderkorten idag. Leta reda på ett gammalt Matrox-grafikkort samt 3COM-nätverkskort så ska det säkert fungera bra med Windows 98 på en nyare maskin. Sedan har jag för mig att Windows 98 stödjer USB vilket underlättar inköp av mus och tangentbord.
När det gäller virtuellmaskin, vilka program finns det som inte kostar skjortan?
När det gäller virtuellmaskin, vilka program finns det som inte kostar skjortan?
psynoise: kolla mitt inlägg ett inlägg ovanför ditt, VirtualBox är gratis.
Är det kritisk timeing över serieporten lär det inte fungera virtuellt, inte via USB heller, då måste man ha gammalt OS och en riktig hårdvaruserieport.
Själv skulle jag nog tagit en gammal dator, men det lär ju gå att veva igång på en modern med om man skippar exotisk hårdvara som moderna grafikkort osv, precis som psynoise är inne på. Tror inte ens man behöver hitta ett gammalt grafikkort, man lär ju kunna köra nån fallback VESA.
Själv skulle jag nog tagit en gammal dator, men det lär ju gå att veva igång på en modern med om man skippar exotisk hårdvara som moderna grafikkort osv, precis som psynoise är inne på. Tror inte ens man behöver hitta ett gammalt grafikkort, man lär ju kunna köra nån fallback VESA.
Windows Virtal PC är gratis, emulerar fullt ut en PII med 440BX-Chipset.När det gäller virtuellmaskin, vilka program finns det som inte kostar skjortan?
Problemet är ju att få det att fungera med ett modernt chipset, SATA, PCIe osv.
Tack för alla tips.
Datorn lever fortfarande, jag tänkte mest i förebyggande syfte. Ångrar lite att vi slängde alla andra gamla datorer men det finns ju alltid nån som samlar på gammalt skrot.
Förhoppningsvis byggdes datorerna för att hålla längre på 90-talet.
Datorn lever fortfarande, jag tänkte mest i förebyggande syfte. Ångrar lite att vi slängde alla andra gamla datorer men det finns ju alltid nån som samlar på gammalt skrot.
Förhoppningsvis byggdes datorerna för att hålla längre på 90-talet.
Om datorn i fråga inte ska köra något annat än just detta så
verkar det en lite omväg att köra det virtuellt. Ta en maskin
som stöder W98 direkt så fungerar det sannolikt säkrare och
med färre "länkar i kedjan" så att säga.
Om det däremot finns behov att köra t.ex W7-program på
*samma* fysiska maskin så är det ju ett annat läge.
Jag utgår från att det är kollat med leverantören av klimatkammaren
att det inte finns nyare version av styrprogramvaran...
verkar det en lite omväg att köra det virtuellt. Ta en maskin
som stöder W98 direkt så fungerar det sannolikt säkrare och
med färre "länkar i kedjan" så att säga.
Om det däremot finns behov att köra t.ex W7-program på
*samma* fysiska maskin så är det ju ett annat läge.
Jag utgår från att det är kollat med leverantören av klimatkammaren
att det inte finns nyare version av styrprogramvaran...
Virtuell maskin är dock inte alls säkert att det funkar då en emulerad serieport på en ny dator skickar data för snabbt, som någon skrev så går det inte att programmera vissa äldre radioapparater med en ny maskin/virtuell maskin då allt som kommer ut i andra änden av seriekabeln är junk.
Om datorn faktiskt lever så kan du spara massor av arbete på att göra den virtuell redan nu istället för att vänta på att något ska gå sönder och får panik då.
Anslut en USB-disk och formatera om den till FAT32.
Sen kan du köra en migrering så att det skapas en virtuell-maskin från den dator som går idag. Den blir då precis lika dan.
I framtiden kan du sen kopiera över den filen (som då är lika stor hela originalinstallationen) till en annan dator och "start upp den på nytt" virtuellt. Operativsystemet tror att den fortfarande är kvar i sin gamla dator med alla funktioner (allt är konstigt nog bara snabbare).
Anslut en USB-disk och formatera om den till FAT32.
Sen kan du köra en migrering så att det skapas en virtuell-maskin från den dator som går idag. Den blir då precis lika dan.
I framtiden kan du sen kopiera över den filen (som då är lika stor hela originalinstallationen) till en annan dator och "start upp den på nytt" virtuellt. Operativsystemet tror att den fortfarande är kvar i sin gamla dator med alla funktioner (allt är konstigt nog bara snabbare).