PICar och programmerare.

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
HenkiBoy

PICar och programmerare.

Inlägg av HenkiBoy »

Hej på er alla, är ny här i forumet.

Jag gick ut gymnasiet detta året gymnasiet, gick El-programmet inriktning elektronik såklart :D.
Vi höll på lite med mikroprocessorer dock bara Motorolas MC68HC908JL3, och det gjorde mej väldigt intressserad av mikroprocessorer, så nu vill jag leka lite med sånt hemma.

Jag har läst runt lite här på forumet och har märkt att PICar är ganska populära.
Vilken/vilka tycker ni man ska börja med? Iofs så beror det på vad man ska ha dom till, jag har en del småsaker här hemma som man skulle kunna koppla en PIC till, bland annat en DS1621 I2C tempsensor, en 2x16 tecken LCD (hd44780 kontroller), några stegmotorer, nån NJM3517 stegmotor drivare. Plus en massa elektronikskrot som man samlat på sig. :D

Angående programmerare så har jag kikat lite på denna här, verkar ganska OK, men vet inte om den är så bra.

Den stödjer en hel del PICar iaf, men sen hur bra den är det vet jag inte.

Har även kikat på denna, men vet inte riktigt, denna är ju betydligt billigare.

Om jag ska använda mej av den sistnämnda så får jag nog använda mej av veroboard istället för att etsa kretskort, jag har inte utrustning till det.

Hade varit bra med lite tips och annat.
MVH Henrik
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Någon pic ur 16-serien kan vara lämplig att börja med. Det finns en uppsjö varianter men 16f628 och 16f877 är väl ganska vanliga. Kolla listan nedan så ser du vilka som har inbyggd i2c modul.

http://www.microchip.com/ParamChartSear ... &pageId=74

Vad gäller programmeraren så är det bra om den stöder icsp så att du slipper flytta på kretsen då du ska programmera den.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Hej !
Klart du skall börja med PICar ! :-) :-)

Jag levererade prylar (hårdvara och support) till 4 projektgrupper i årskurs 3 på Teknikprogrammet i Söderköping under föregående läsår. Det gick väll "så där", det beror ganska mycket på gruppmedlemmarna hur det går. Vi använde denna hårdvara : http://www.voti.nl/dwarf/index.html. Jag tycker att den är trevlig, eftersom den fungerar både på "skolbänken" och inbyggd i olika projekt. Jag skrev även svensk dokumentation och programexempel m.m.

Hur som helst, lite kommentarer till dina funderingar...

PICar är populära, men det beror inte på deras prestanda, utan att det finns så många modeller, att det finns många trevliga programmerare, och att de är rellativt billiga och "robusta" (tål mycket "stryk" när man labbar).

Angående programmeraren från Kjell, så tycker jag att "ZIF-sockel ingår ej" kunde stå med fetstil eller liknande... :-) ZIF sockeln tar upp ca halva bilden, och det är lätt att tro att den ingår. Nu spelar det ingen roll igentligen, eftersom man bör köra "In Circuit Serial Programming" (ICSP) istället. Mycket smidigare ! Du kan läsa mer om ICSP här : http://www.jescab.se/ICSP.html .

Generellt vill jag avråda från de allra billigaste lösningarna utan lokal processor som sköter lågnivåprogrammeringen. Det brukar bli ganska mycket "pyssel" innan allt fungerar, beroende på Windows version och hur gammal PCn är.

Jag säljer själv denna http://www.jescab.se/Wisp628.html som jag själv använder (och som ingår i hårdvaran i projekten som jag nämnde ovan).

När det gäller nybörjar modeller finns det många synpunkter om det. Du kan alltid kolla denna sida : http://www.voti.nl/swp/index.html (eller http://www.jescab.se/Starting_with_PICs.html där det finns en PDF version av samma sida).

En sak, undvik för allt i världen PIC16F84 / PIC16F84A !!
De förekommer ymnigt på nätet men är gamla och helt "ute".

Enkel intro modell : PIC16F628A
Mer komplex intro modell (har "allt") : PIC16F88
Fler ben : PIC18F877A
Intro modell i PIC18 serien : PIC18F1220/1320

Sedan behöver du labbplatta, kristall/resonator, lite kondingar o.s.v.

Min personliga rekomendation är att start med assembler. Ladda ner MPLAB från Microchip och installera ! Ladda samtidgt ner datablad för t.ex 16F628A och ta dig ett par timmar (eller dagar) och lär dig "hitta" i Microchips dokumentation. Det har du igen många gånger om senare !
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Klart att du ska köra vidare med Freescalen.

Utvecklingsmiljön är gratis (Codewarrier), programmeringsenheten är löjlig enkel (MAX232 + 1 diod + 1 motstånd), CPU'n är billigare och har större spektrum.

OK, PIC kan duga den med, rätt enkel att programmera i assembler, bra dokumenterat osv men gå inte i fällan att börja med högnivåspråk till den, då lärar du inte grunden ordentligt.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Har precis börjat med AVR, själv. Otroligt lätt att komma igång med!
En programmerare bestående av tre motstånd finns här:
http://www.captain.at/electronics/atmel-programmer/

Har knåpat ihop en miljö i Emacs där C-kod kompileras, överförs till AVR:en och genom en reset exekveras i processorn, på ett knapptryck.

Billiga processorer med bra prestanda!

Vilda diskussioner mellan PIC/AVR finns m.h.a. sök-funktionen, men jag anser AVR vara mer komplett, särskillt när man kör högnivåspråk.

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
erixon

Inlägg av erixon »

Emacs burrr
"Ett bra oprativ system, men det är synd att det inte finns någon vetig editor till det" som någon har sagt om EMACS

Nå jag skulle oxå rekomdera AVR, dels att komma igång med AVR är lätt samt att billigt
Du behöver typ 25pol dsub 4st motsånd en 5volt mating (en kristall med till hörande kondensatorer om man inte har eller kör den interna RC osc) och billig AVR typ ATmega88 för 33kr på elfa
Och med winavr följer allt med för att komma gång med AVR. C-compilator , programerings mjukvara, och editor...

Och har du några frågor så är det bara ställa dem här... :D
Användarvisningsbild
HenkiBoy

Inlägg av HenkiBoy »

Angående det här med oscillatorer och sånt, man ska ju ha 2 kondensatorer runt oscillatorn med.
Hur räknar man ut värdet på dem?
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Det står i databladet för kristallen, men mellan 15-30pF bör fungera.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Även databladet för den aktuella processorn brukar ge riktlinjer för värdet på kondingarna. Eller används en keramisk resonator som har kondingarna inbyggda...
Användarvisningsbild
HenkiBoy

Inlägg av HenkiBoy »

Ok, man kanske skulle satsa på den där WISP628. Verkar ganska enkel, sen så är det ju bara att skaffa lite diverse komponenter.

Funderar nämligen på att göra en storbeställning av motstånd och kondensatorer och lite annat.
Kjell hade ett "Big Pack" moståndssats, helaE12 serien 100 motstånd per värde, totalt 6100 motstånd för 499 tror jag det var.
Vill gärna beställa från så få ställen som möjligt, wispen få man ju beställa på hans sida, men sen andra komponenter kan man kanske ta från kjell, verkar bli hyffsat billigt.

PICarna hade ju varit bra om man kunde beställa från kjell i samma veva som
resten av komponenterna. Det skilljde inte mycket i pris på en PIC16F877A på Elfa och Kjell.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

PM'a mig direkt. Jag har en del olika PIC'ar liggandes kvar från ett stort parti som jag ropade in på eBay (alltså *inte* samples !), kanske att det finns något som passar så skickar jag med det tillsammans med Wisp628'an...

Jag har även vunnit lite fler PIC'ar på eBay igår, men det tar väll några dagar innan jag har dom "i min hand"...

Kjells priser på PIC'ar är väll OK, men bara 3 (!) olika att välja på (om man räknar bort F84'orna, "C" kretsarna samt den ytmonterade). Men, de 3 är väll i och för sig inte helt fel. Jag saknar dock t.ex en 28-pins PIC18 variant...

Jag vet inte om du vet det än, men se upp för "C" kretsar, de är OTP ("One Time Programmable"), man kan alltså inte radera och programmera om dom !
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Dessutom bör nog läggas en varning på Kjells E12-serie. Någon här på forumet hade beställt i tron om att det skulle vara just hela E12-serien, men så var inte fallet.
Använd sök-funktionen så finner du nog mer info.

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
HenkiBoy

Inlägg av HenkiBoy »

Sodjan:

Ok, men vilka PICar har du hemma och ungefär vilket pris hade du tänkt dig?
Hur länge tror du att du har dom kvar?
Tror du att du har kvar några PICar om ca 2½-3 veckor, kan inte beställa just nu. :(
Men annars så PMar jag dej sen och så får vi se om du har kvar några PICar då :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag är inte hemma just nu :-)
Jag återkommer lite senare idag...

PS:
Jag funderar också på att ta hem ett större parti med blandade PIC'ar direkt fråm Microchip, eftersom det är lite dåligt med tillgången förrutom ELFA...
DeeJayPA
EF Sponsor

OT

Inlägg av DeeJayPA »

Det var jag som hadde beställt E12 serien från kjell.
först fick jag bara en jädran massa gott och blandat men efter en jäkla massa telefon samtal till dom så löste det sig till slut. dom sickade ett nytt kitt så jag fick en jäkla massa motstånd för 499:- :D
det verkar som om dom har fått ordning på det hela nu.
Skriv svar