Jag tänkte kolla lite på hur man skulle kunna lösa så att man kan följa ett/flera objekt som t.ex GPS / triangelisering av mottagare man sätter ut.
Sändaren du har på dig ska vara så liten som möjligt och har ett ID. Lite som RFID. Hur ska man lösa ett sådan problem?
Går säkert att estimera position med hjälp av RSSI, det klarar i princip vilken RF-transceiver som helst, oavsett om den är baserad på 802.15.4 eller ej. En fördel med 802.15.4 är att den även mäter signalkvalitet vilket kan förbättra noggranheten något.
Behöver du bättre noggranhet måste man nog satsa på TOA (Time Of Flight) eller PDOA (phase difference-of-arrival).
#danielr112 intressant, gillar iden och tekniken. Men hur blir det om man har väggar som gör att signalen blir svagare?
Måste man har 3 mottagare i varje rum?
Ooh detta är jag intresserad av, mycket, men nu är det fotbollsfinal. Tänk att kunna hålla kolla på alla spelare i realtid. Position och rörelse.
Ja kom igen säger Lasp
Inget är omöjligt även om något far fram med 300k km/s. Tänk medelvärdesbildning av många enskilda mätningar, alternativt integration av fasskillnad eller liknande.
Andax: Jag är lite ny på det området så om du har någon bra information eller teori på hur man ska lösa det problemet så vore det bra.
Jag har någon mental spärr som säger hur kan man mäta något som går så fort( en sengångare som ska stoppa klockan när en gevärs kula åker förbi honom )
Kan man inte använda "Chip Scale Atomic Clock (CSAC)"
En teknik som kan vara värd att kolla upp är "doppler RDF". Det rörliga målet sänder ren bärvåg på fast frekvens. Mottagaren (-arna) har FM-detektor och känner snabbt av riktningen med hjälp av fyra vertikala antenner placerade tätt ihop i var sitt hörn av en fyrkant mindre än en halv våglängd isär. (om jag minns rätt) För inomhusbruk är kort våglängd således extra fördelaktigt av storleksskäl.
De fyra antennerna kopplas in en i taget i ett roterande schema med switchdioder. Omkopplingshastigheten brukar vara i audioområdet när en vanlig audio FM-mottagare används. Eftersom antennerna har olika avstånd till sändaren uppstår ett dopplerskift i den mottagna signalens bärfrekvens, alltså något som en FM-detektor känner igen. Därefter gör man en analog eller digital jämförelse av fasläget på den mottagna FM-signalen mot antennernas virtuella rotation.
Jag har tyvärr inte haft nöjet (eller fasan) att testa doppler RDF i praktiken. En kompis från förr var mycket marinintresserad och handlade en period med små marina pejlsystem enligt denna princip. Har för mig att sändarna skulle bäras av t.ex. dykare medan mottagaren satt monterad på båten. Dopplermottagaren såg ut som ett litet ufo, ca 30 cm i diameter och med fyra små vertikala spröt längst ut på kanterna. Kan ha varit i 440MHz-området.