Jag har haft tankar i några år att återskapa den klassiska vektor-baserade spel-maskinen Vectrex i en FPGA dock har jag aldrig riktigt kommit till skott. Delvis pga. många andra roliga mini-projekt och delvis att jag inte haft en riktig av jämföra med. Nu har nån annan hunnit före. Koden är inte släppt officiellt än, men jag har fått en kod-dump. Projekten innehåller både ljud,bild (både TV och analoga signaler),logik,minne.
Mitt projekt framöver till att börja med att porta och få igång den på något av mina FPGA-kort, försöka bygga vidare på koden och ev. bygga en liten mini-Vectrex med inspiration från originalet.
Portning av full Vectrex i FPGA
-
Re: Portning av full Vectrex i FPGA.
Vad ska du ha/har de tänkt som skärm? Analogt oscilloskop eller en vanlig TV?
-
Re: Portning av full Vectrex i FPGA.
@adent:
Upphovsmannen har kört både och, oscilloskop och PAL-TV. Duktig kille må jag säga! Dock finns det ingen lösning idag där detta är parametriserat utan det är separata projekt.. Jag skulle helst vilja se VGA vilket bör vara enkelt att få till via PAL-versionen.
Upphovsmannen har kört både och, oscilloskop och PAL-TV. Duktig kille må jag säga! Dock finns det ingen lösning idag där detta är parametriserat utan det är separata projekt.. Jag skulle helst vilja se VGA vilket bör vara enkelt att få till via PAL-versionen.
Re: Portning av full Vectrex i FPGA
Jag har i många år väntat på att köra mina Vectrex spel på "storbild" med en grön laser (eller varför inte bakprojektion på en mindre skärm för att komma så nära orginalet som möjligt, vilket en rasterskärm (VGA) inte gör).
Teoretiskt borde det vara lätt att implementera, dvs tända och släcka lasern samt rita linjer i x/y led...
Teoretiskt borde det vara lätt att implementera, dvs tända och släcka lasern samt rita linjer i x/y led...
-
@matsadona: Låter intressant, men själv är jag mest intresserad av att jobba med den digitala biten av detta projekt och med nuvarande uppsättning delar jag har får jag nog nöja mig med antingen TV-out eller VGA trots avsaknaden av genuin vektor-grafik. Ett sätt att försöka komma runt detta på vanliga VGA-skärm är ju att höja upplösningen. Dock har man ju alltid färgmasken kvar som förstör. Vad skulle hända om man körde på en gammal svart-vit TV, blir det bättre på nåt sätt?
Har du gjort något med laser eller någon annan här på forumet? Hur många gånger per sekund kan en laser med tillhörande styrning byta riktning? Kan den göra ex. 300-500 tvära streck (ink. extra steg där man måste släcka och tända lasern igen) inom loppet av 1/20? Kanske blir svårt..
Finns det bakprojektion som jobbar med oscilloskopsvy eller moddar man en existerande?
Har du gjort något med laser eller någon annan här på forumet? Hur många gånger per sekund kan en laser med tillhörande styrning byta riktning? Kan den göra ex. 300-500 tvära streck (ink. extra steg där man måste släcka och tända lasern igen) inom loppet av 1/20? Kanske blir svårt..
Finns det bakprojektion som jobbar med oscilloskopsvy eller moddar man en existerande?
Har ingen större erfarenhet, men vet att dagens galvanometrar är riktigt snabba. Orkar man läsa databladen på 60kpps och delar det på tiden det tar för spegeln att gå mellan ändlägen borde man kunna räkna ut hur många linjer den kan rita.
Hittade ett (2 år gammalt) projekt på youtube, och hans blogg beskriver att det fungerar i teorin. Dock var hans laser för långsam...
Hittade ett (2 år gammalt) projekt på youtube, och hans blogg beskriver att det fungerar i teorin. Dock var hans laser för långsam...