Hjälp med mixerbordsschema

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Terge

Hjälp med mixerbordsschema

Inlägg av Terge »

Hejsan! Fredrik heter jag och jag är med och driver en liten studio i Borås.
I förra veckan var vi uppe och hämtade en ny mixer i stockholm och nu när vi börjat bekanta oss lite med den märker vi att modulerna till aux-return saknas på just detta bord.

Som gammal elektroingenjör tänker man ju då att det på något sätt måste gå att fixa "egna" aux-returer men det var alldeles för länge sen jag läste några schemor så jag skulle behöva lite hjälp att sparra fram en bra lösning.

Schema på bordet finns här: http://www.ddaconsoles.com/pdf/schemati ... matics.pdf och modulen som vi saknar heter "D series effects return module".

Tanken jag leker med nu är att löda ihop en passiv summeringsmixer likt denna; http://www.diyrecordingequipment.com/42 ... umming-box

Efter summeringsmixern antar jag att man behöver förstärka upp signalen innan man kan gå in i 40 pols kontakten som beskrivs på näst sista sidan i schemat, eller är jag helt ute och cyklar?

Min tanke är kanske att man kan sno sista steget från schemat till orginalmodulen (gå på efter C9).

Är jag månntro helt ute och cyklar eller tror ni det finns en sportslig att detta skulle kunna funka?
Jag är rädd att för många år inom styr och regler branschen har gjort att jag blivit totalkass på att läsa elschema så all hjälp uppskattas.

MVH Fredrik
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Hjälp med mixerbordsschema

Inlägg av MiaM »

Det verkar ju vara en slags gravt förenklad vanlig ingångskanal.

Vilka funktioner från modulen vill du kunna använda?

Om du har tillräckligt många "vanliga" ingångar så använd dem istället. Alla former av ingångar som skickar ljudet vidare till önskad buss (stereobuss eller subgrupperna beroende på hur du tänkt använda bordet) borde vara okej.

Tänk på att det går också att göra fulingar som att köra returen från effekter in på "return"-ingången på en vanlig ingångskanal men fortfarande låta den kanalens vanliga ingång (inkl eq) mata auxgrupperna (och foldback) samtidigt som returningången går till vanliga stereobussen.

Bordet verkar ju gå att få i ett antal olika utföranden med olika typer av moduler beroende på hur det ska användas. Vilka moduler har bordet nu och hur har du tänkt använda dem?
Edit: jag ser ju att du skriver studio. Frågan är ändå hur du tänkt använda bordet, kommer ett helt band slutmixas direkt ner till ett stereopar, kommer ett instrument i taget spelas in och i så fall till dator eller flerspårsbandare? Om det är till dator, hur många kanaler in och ut har datorns ljudkort, och hur många vill du kunna använda samtidigt?

Om de ingångarna inte räcker till så kan du antingen bygga nån extra mixer eller använda en färdigköpt mindre mixer - men låt då utgången från hembygget/lillmixern gå in på vanliga ingångskanaler i det stora bordet.

Det finns oftast en anledning till att det ingår såpass mycket "småkrafs" på moduler i större mixers. Till exempel så är de där små kondingarna (C3, C10, C11 och kanske C8) för att sätta en övre gränsfrekvens så att bordet inte tar upp radiostörningar eller börjar självsvänga på en hög frekvens.
Terge

Inlägg av Terge »

Tack för svaret!
Bordet är konfigurerat med 24st kanalstrippar; 8 buss/matrix strippar; 1AUX/Foldbackstrip och 1 masterstrip.
Vår studio är konfigurerad för 24 in/ut och min tanke är att ha 16 preamps från bordet kopplade in i datorn, sedan har vi 8 externa preamps som fyller ut dom sista ingångarna.

Då hela orsaken till att vi köpt bordet är för att kunna mixa och summera analogt kommer vi dra samtliga 24 ut till bordet för outboards, eq och summering.

Vi skulle gärna slippa att offra massa inputs som vi behöver vid mix för att kunna få tillbaks effekter; en submixer är en bra ide; men tror du det skulle funka att köpa en 40polskontakt och löda den så man kan få LR i bordet ut på två stycken ingångar och koppla returmixerbordet "rakt in i summeringskontakten"? Hade en sån grej funkat impedans och signalnivåmässigt eller hade det blivit kaos?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Absolut minimum för att gå in direkt på bussen är att ha de där seriemotstånden på 10k in till varje signal i bussen. Bussen är gjord som en "virtuell jord" som man skickar in ström i, inte spänning. Vitsen med det är att kanalerna påverkar inte varandra. (I princip blev det här vanligt även på mixrar med överkomliga priser då op-förstärkare började finnas att köpa som färdiga IC, tror jag). Om man kör in en signal i bussen utan seriemotståndet så kommer utgångsimpedansen hos signalkällan bestämma förstäkrningen. Med t.ex. 600 ohm utimpedans så blir det 16 gånger för stark signal.

OBS att bussen internt är obalanserad, så om du bygger nån "hobbymodul" så lär du antingen köra riktigt korta kablar och undvika jordslingor å sånt påväg från en submixer, eller använda transformatorer (typ den sorts stagebox man använder för line-signaler, typ synthar å sånt, ställd i ground lift-läge (om det finns en ground lift-omkopplare).

Om man tittar på nivåerna på effektreturmodulen som du saknar så verkar IC1 göra att den obalanserade signalen ut ligger på en tredjedel av vad man får om man mäter obalanserad på varje halva av den balanserade insignalen, eller med andra ord så halverar den signalen. Givetvis buffrar den också signalen. IC2 verkar å andra sidan göra det omvända, förstärka signalen tre gånger, antagligen för att kunna krana på mer än 0dB på regeln (VR10). Jag är för trött för att orka räkna på vad IC3a/b gör med signalstyrkan men jag skulle gissa att den ger en viss liten förstärkning. (Om pan-pot'en och 3,3k-motstånden R14,R15 inte funnits så hade förstärkningen varit 39/22=1,77 gånger, d.v.s. klart mindre än 3dB).

En intressant grej är att IC1 och IC2 påverkar inte fasen medan IC3 fasvänder signalen. Det gör att signalen in på masterbussen är fasvänd jämfört med vad modulen skickar in på aux send och solo-bussarna.

Det är lite svårt att följa fasläget i mastermodulerna eftersom det balanserade utgångssteget bara är ritad som en kloss utan plus/minus-tecken på utgångarna, men det verkar som om övre utsignalen ("A") är plus och den nedre ("B") är minus (om man tittar på slutet där balanseringstrimning visas).

AUX/foldback-mastermodulen verkar fasvända signalen. (Vändning i IC3, IC2a, IC2b, IC1c = "rakt", men balanseringsmodulens utgångar är växlade).

Mastermodulen verkar däremot inte fasvända mastersignalen. (Vändning i IC5/6, rakt i IC8a/c, vändning i utgångsmodulerna eftersom "b" är kopplat till "+").
Däremot fasvänder mastermodulen PFL-signalen (vändning i IC1, IC2c/d, rakt i IC4a/d, vändning i balanseringsdrivarna för kontrollrummet, likaså rakt i IC3c/IC3d, vändning i balanseringsdrivarna).

Med andra ord så - om jag inte ser fel - så är det alltså olika fasläge på olika signaler i bussen. Om du har balanserade utgångar på en eventuell submixer så är det ju bara att vända fasen så att den blir rätt. Om det är obalanserad utgång blir det krångligare.

Reservation++ för att jag kan ha skrivit allt helt galet för jag är helt galet trött just nu :wink:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Men, förresten, är det inte enklare att bara koppla in ett submixbord på send och return på två av ingångskanalerna, och leva med att just de två kanalernas reglar + pan-pottar ska stå fast på 0dB och max höger/vänster? Den "riktiga" signalen in på just de två kanalerna (typ 1+2 eller 23+24, hur det nu funkar bäst att möblera ett sub-bord) får då rattas just nivå+pan på två kanaler på sub-bordet.

(Det där kanske jag redan föreslog förut :wink: ).

Annars kan det väl inte vara SÅ svårt att tillverka en kopia på modulen du vill ha? Alternativt tillverka en kopia av en vanlig ingångsmodul eftersom där går det väl ungefär att lägga kretskortet i en scanner och "renrita" layouten i datorn och beställa kretskort tillverkade som är kopior. (OBS, egentligen är det säkert olagligt att piratkopiera elektronik sådär, men ingen kommer ju märka om nån gör det för eget bruk).
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Nu lyckades jag aldrig ladda ner schemat men vill ändå säga några varningsord om passiva kretsar. Med en passiv summeringskrets får du låg ingångsresistans vilket kan försämra frekvenssvaret. Värst av allt är dock utgångsresistansen som blir hög då återkoppling med aktivt krets saknas. Detta medför större kapacitivkoppling mot både yttre störningar och andra kanaler. Slutligen kan även brusnivån bli högre än motsvarande aktiv krets då resistorerna har förhållandevis hög resistans.
Terge

Inlägg av Terge »

Tackar för alla svar; lutar åt att det blir en submixer som föreslagits; MEN då jag desperat vill ha mina 24 kanaler ner så är min nästa fråga; vad är det för skillnad i signalnivå på "regel ut" kontra "master ut"; skulle jag kunna patcha in höger/vänster ut från ett bord in i bakplansmultin utan att få problem med impedans och nivåskillnader?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Prova!

Men glöm som sagt inte att du MÅSTE ha de där seriemotstånden på ca 10k, annars får du dels galet stark signal och dels så blir prestandan på mixbussen knasig.
Terge

Inlägg av Terge »

Nu har jag testat och det verkar banne mig som det fungerar!

Nu kommer vi till nästa steg; vi kan kalla den overkill-fasen: Ponera att jag vill ha en on/off också; är det bara att jorda ner mellan audio och 10k motståndet med en tryckknapp när man vill ha "off" då?

Finns det smidiga tryckknappar där man kan döda både L och R samtidigt?
Fredrik79

Inlägg av Fredrik79 »

Finns det smidiga tryckknappar där man kan döda både L och R samtidigt?
Kolla efter en DPDT-switch.
Skriv svar