Nemo-Q display

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
qzmo

Nemo-Q display

Inlägg av qzmo »

Hejsan alllihop!

Jag har fått tag på en display till ett Nemo-Q kösystem som jag skulle vilja använda till ett litet projekt. Men jag har ingen aning vad displayen talar för språk. Den har bara 6st anslutningar och den avklippta kabel är endast kopplad till fyra av dessa. Tanken var att använda den för att visa badtempen i min pool och skulle då styras av den plc som styr poolen. Men som sagt jag behöver hjälp med hur jag ska styra displayen.

Här är bilder på fram och baksidan av displayen.
IMG_20120626_195448.jpg
IMG_20120626_195506.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
sodjan
EF Sponsor

Re: Nemo-Q display

Inlägg av sodjan »

Du får kolla på kortet och lista ut det.
En gisning är att två trådar är spänningsmatning och de
två övriga är data+klocka för att shifta in segmentdata
till de tre 7-segments tecknen...

Inte mycket till "språk" kanske... :-)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag skulle tro att det rör sig om data + klocka som ska skiftas in. Jag funderar dock lite över DIP-switchen, det ser ut som något adress-grej.

Men utan kort med skärpa och så pass bra upplösning att man kan läsa kretsarnas beteckning är det omöjligt att hjälpa. Dock kan jag redan nu säga att de 3 kretsar som sitter "inuti" varje siffra är drivkretsar, sannolikt 1 st skiftregister + 2 st drivkretsar.
qzmo

Inlägg av qzmo »

Icacap, jag tror du har alldeles rätt om dipswitchen. Denna display satt i ett kösystem med 8st likadana displayer, en för varje kassa. Samt en display som visade vilken kassa och könummer som var på tur. Så det är någon typ av adressering.

Här är lite fler bilder... Förhoppningsvis så kan ni äen utläsa något av dem. :)
Display1.jpg
Display2.jpg
Display3.jpg
Display4.jpg
Display5.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Då är det ju bara att söka upp CD-numrena med Google och lista vad de gör. Sen följa kretsbanorna och hitta logiken.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ja jamen, där satt den!

MC14584BCP är 6 st Schmitt-trigger invertare, dessa "rensar" inkommande styrsignal.

CD4511BCN är en 7-segment dekoderkrets. Den får alltså en 4 bit kod och ger ut data till de 7 segment.
ULN2004A är kraftdrivningen till att driva LED'na.

CD4094CDN är ett seriellt in och ut skiftregister med parallellutgång samt latch. Detta betyder att data skiftas in, ett åt gången, sannolikt med en klocka för varje bit. Det finns några 8-input AND/NAND-gates (MC14068BCP) också, exakt vad de gör kan jag inte se men man kan snabbt kolla var utgångarna går och då härleda svaret.

Det ser även ut som att det finns 16 extra utgångar längst till höger.

Sedan är det frågan för hur det hela är kopplat:
* På 4094 är pinne 2 data in till kretsen. Om du följer den vänsterut kommer den med extrem sannolikhet att gå till 4584'an. Följ den vidare och du kommer till kontaktdonet på vänster underkant. Då vet du vilken pinne som är Data.

* Det bör vara en klocka också. Den går in på pinne 3 på 4094'an, följ den på samma sätt och notera resultatet även där.

* Det ska skapas en strobe på något vis. Den skickas in på pinne 1 på 4094'orna, jag är ganska säker på att de alla är ihopkopplade. Leta upp vilken krets de kommer ifrån, då får du många svar. Jag skulle tro att den i slutändan också kommer ifrån kontaktdonet.

När du har dessa upplysningar är resten enkelt!

Jag kan redan nu säga att för en full överföring ska det skiftas in 8 x antalet 4094, alltså 5 x 8 = 40 bit.
Man sätter Data-ingången i rätt läge ('0' eller '1'), väntar en kort stund (1µs+) varefter man låter Klockan gå '0' -> '1' -> '0' med 1µs+ väntetid mellan varje flank.

När alla 40 bit är inne låter man Strobe köra en sväng också: '0' -> '1' -> '0' med 1µs+ mellan varje ändring.

Saken är biff.

Sedan får man kolla lite exakt vilka bits som gör vad, jag skulle tro att varje siffer upptar 8 bit och att om dessa bit alla är '1' kommer siffran att släcka.

Datablad på kretsarna:
4094 skiftregistret
4077 EXNOR gate (vet inte exakt vad de används till)
4068 AND/NAND 8 input
4511 7-segment dekoder (databits -> siffror)
qzmo

Inlägg av qzmo »

Tack Icecap, nu har jag lite att jobba med. ;)
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

På något sätt känns det som att det inte är sådär man konstruerar motsvarande system idag....... ;-)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kretsarna är datummärkta med 1999 och nu för tiden hade man faktisk - gjort exakt likadan! Fast då med moderna komponenter.

Faktisk har jag testat ett antal olika LED-moduler, båda RGB och monokroma, som har exakt samma sorts interface, alltså seriellt med klocka + latch, och dessa moduler sitter i de rätt moderna skyltar som finns som reklam och storskärmar.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ett par tips:

Kolla vad den trebenta saken till vänster om vänstra siffran är. Kanske en spänningsstabilisator med tillhörande avkopplingskondingar.

ULN2004 är en krets med sjufaldig uppsättning av NPN-darlingtontransistorer med basmotstånd/spänningsdelare som är avsedd för styrspänning på +6..+15V. Logikkretsarna matas alltså med 6-15V för att ULN 2004 ska funka.

Ohmmät jord på ULN 2004 (pin 8 ) mot jord på övriga IC-kretsar, ifall de hänger ihop så mät mot skruvplinten. En av ledarna där lär vara jord. Det verkar som om ett par har flera paralellkopplade ledare, tvinnade, de är kanske jord och plus.

Från utgångarna på ULN 2004 (pin 10...16) lär du hitta seriemotstånd + alla lysdioder i ett segment i serie. Denna seriekopplade krets går sedan till plus. Du lär hitta en gemensam plus för alla segmenten - ohm'a från den till skruvplinten så lär du hitta plusmatningen.

Om den där trebenta saken till vänster är en 78-regulator så lär denna plus dessutom gå till regulatorn, och utgången från den mata logikkrestarna (fast inte ULN2004 som inte ens behöver någon plusanslutning men kan ha plus anslutet till pin 9 - behövs bara för induktiva laster).

När du hittat plus och minus så prova att mata på spänning som är lagom mycket högre än regulatorns utspänning. Om det inte är en regulator utan kretsarna matas direkt så får du gissa på lämplig spänning, seriemotståndet till dioderna är en ledtråd, likaså kondingars spänningstålighet.

Kolla var de övriga två anslutna ledarna på skruvplinten går, och klura ut vilken spänning det ska vara på signalerna där och att det verkligen är ingångar.

Sen kan du kanske lämpligtvis bygga nån spänningsomvandlare (om det behövs) för att kunna mata ingångarna med 5V-nivåer, och mata signaler från t.ex. paralellporten på en dator.

Jag skulle tro att du har en klockingång och en dataingång. Klocka lär gå paralellt till alla skiftregister medan data lär gå i serie genom skiftregistren.

Latchfunktionen kan funka på olika sätt. Jag har för länge sen byggt nåt liknande där jag hade en monovippa som kände av att klockan var avstängd länge nog som drev latchningen.

Eftersom det är dip-switchar så se om nån krets kan vara komparator och om den sitter invid ett skiftregister, då lär det väl vara så att första latchningen sker till det skiftregistret och ifall komparatorn säger "lika" så lär latchningen gå vidare till skiftregistren för segmenten, annars inte.

Om jag byggt idag så hade jag gjort ungefär likadant fast jag hade inte haft BCD-dekodrar i displayen utan skickat 7-segmentdata direkt.

Du kanske vill göra om kortet en del, typ ta bort adressavkodningen om den är svår att få koll på, och ta bort 7-segmentdekodrarna ifall det går att använda skiftregistrens alla bitar. Fast det är kanske smaksak, kolla vad just de där 7-segmentavkodarna kan visa utöver 0-9 (d.v.s. vad hex A-F ger för visning, det kan vara allt mellan just A-F till t.ex. - blank H E L P o.s.v.
Skriv svar