Packard Bell dot 5gz virusproblem!
Packard Bell dot 5gz virusproblem!
Har en bärbar Packard Bell dot 5gz som jag fick ett elakt virus i för ett bra tag sen.
Om jag inte minns helt fel så öppnades en massa nya fönster hela tiden.
Hittade ett virusprogram att lägga på ett usbminne som troligtsvis lyckades ta bort viruset.
Problemet är nu att vid uppstart så kommer blåskärmen upp en kort millisekund och därefter om man vill välja felsäkert läge skärmen.
Därifrån så kommer man ingenstans, förmodligen har några systemfiler åkt med i bara farten.
Tipps hur jag ska gå vidare?
Om jag inte minns helt fel så öppnades en massa nya fönster hela tiden.
Hittade ett virusprogram att lägga på ett usbminne som troligtsvis lyckades ta bort viruset.
Problemet är nu att vid uppstart så kommer blåskärmen upp en kort millisekund och därefter om man vill välja felsäkert läge skärmen.
Därifrån så kommer man ingenstans, förmodligen har några systemfiler åkt med i bara farten.
Tipps hur jag ska gå vidare?
Re: Packard Bell dot 5gz virusproblem!
Jag hade gjort en reparations installation av windows med hjälp antingen av windows skivan som kom med datorn eller dom factory reset skivor jag förhoppningsvis skapat innan datorn krachade.
Tyvärr så finns det ingen cd drive på denna datorn , bara usb.
Inga skivor heller, allt låg på disken vid köpet. För att reparera så måste man nog kunna starta windows eller så får man lägga windows på ett usbminne?
Inga skivor heller, allt låg på disken vid köpet. För att reparera så måste man nog kunna starta windows eller så får man lägga windows på ett usbminne?
Om du vet vilka filer som saknas så skulle man ju kunna tanka ner t.ex. ubuntu som går att köra från usb minne, och flytta över filerna tillbaka eller plocka ur disken och sätta den som slav disk i en annan dator.
När jag hjälpte en kompis me en dator utan cd så använde jag en cd med usb anslutning. Men det förutsätter ju att du har cd skivor, vilket du inte har. Om att sätta windows på en usbpinne så är jag osäker på om det går.
När jag hjälpte en kompis me en dator utan cd så använde jag en cd med usb anslutning. Men det förutsätter ju att du har cd skivor, vilket du inte har. Om att sätta windows på en usbpinne så är jag osäker på om det går.
Hmmmm... det verkar nog det enklaste verkar det som. En usb ansluten cd/dvd drive kostar ju ingen större slant.
En Windows skiva kan jag nog fixa oxå.
En Windows skiva kan jag nog fixa oxå.
Vilket windows är det?
Windows 7 är lätt att lägga över på usb så man kan installera/reparera ifrån.
XP är lite trixigare men de går. Bara söka efter en guide, vill minnas att sweclockers har en bra!
Windows 7 är lätt att lägga över på usb så man kan installera/reparera ifrån.
XP är lite trixigare men de går. Bara söka efter en guide, vill minnas att sweclockers har en bra!
Det är xp som ligger på den nu.
Ska fixa en usb cd/dvd drive ikväll så löser det sig nog.
Ska fixa en usb cd/dvd drive ikväll så löser det sig nog.
Det brukar väl finnas ett startalternativ i bios, typ för att boota in i rescue-partitionen.
Ska kolla ikväll om det kan vara så lätt med rescueboot från bios, kan inte minnas att jag sett det men man vet ju inte.