Elmätarövervakning - hur har ni gjort?
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Elmätarövervakning - hur har ni gjort?
Sitter och funderar på att det vore trevligt att kunna logga sin elförbrukning nu när man har en elmätare med 1/1000kWh-indikator.
Elavläsningen är ju enkelt gjort med en fototransistor, men loggning och presentation av data är det kluriga. Jag funderar på att använda något av våra CortexM3 devkit från Elektrotekniska föreningen som får sköta loggningen och ha en enkel hemsida.
Hur hade/har ni gjort?
Elavläsningen är ju enkelt gjort med en fototransistor, men loggning och presentation av data är det kluriga. Jag funderar på att använda något av våra CortexM3 devkit från Elektrotekniska föreningen som får sköta loggningen och ha en enkel hemsida.
Hur hade/har ni gjort?
-
danielr112
Re: Elmätarövervakning - hur har ni gjort?
1wire adapter och en 1wire räknare som känner av S0 utgången på mina skåp. Linux hink och in med värdena i mysql databas. Läses sedan ut till rrd för att generera graferna.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Ah, RRD ska jag komma ihåg.
Hmm, ett perfekt läge att lära sig 1Wire med =)
Hmm, ett perfekt läge att lära sig 1Wire med =)
Håller på med en. Min första loggade till micro-SD-kort och hade en RTC-krets. Den andra ska ha micro-SD-kort och wifi så den kan posta själv till en databas. Sedan har jag ett webinterface som använder jqplot för att rita graferna client-side.
Tanken är att det ska kunna hantera och presentera alla möjliga sorters mätdata.
//Mikael
Tanken är att det ska kunna hantera och presentera alla möjliga sorters mätdata.
//Mikael
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Vad kör du för processor då?
Vad menar du med client-side? Är det webbläsaren hos den som visar sidan som ritar det?
Jo, det är ju inte helt dumt att kunna kombinera flertalet sensorer.
Vad menar du med client-side? Är det webbläsaren hos den som visar sidan som ritar det?
Jo, det är ju inte helt dumt att kunna kombinera flertalet sensorer.
-
limpan4all
Lite hädiskt...
Köpte Vattenfalls grejor...
Detta trots att jag har tillgång till riktiga optohuvuden, specar mm.
Inte värt jobbet helt enkelt.
Köpte Vattenfalls grejor...
Detta trots att jag har tillgång till riktiga optohuvuden, specar mm.
Inte värt jobbet helt enkelt.
Har ju Eon som elnätsleverantör så jag fick 100koll gratis. Nackdelen med den är ju att när projektet tar slut är det svårt att på nåt smidigt sätt få ut data från grejerna. Såvitt jag förstått finns "bara" en serieport på inomhusenheten som spottar ur sig loggdata i realtid. Fast det är ju då "bara" att plocka in det i en dator och filtrera.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Jag tror tyvärr inte min nätleverantör (Lunds Energi) har sådan utrustning, däremot kan jag via deras portal se förbrukningen per timme, vilket inte alls är lika skoj.
adent: verkar ju smidigt, ska ta och kolla lite mer på det.
adent: verkar ju smidigt, ska ta och kolla lite mer på det.
-
limpan4all
Man kan använda vattenfalls prylar till valfri elleverantör, det finns ingen koppling till leverantören egentligen. Kanske blir det annorlunda när dom skall försöka ta betalt för sin tjänst...
Eons 100koll är ju inget specifikt för dem heller, mer än att det sitter ett GPRS-modem i den och den kommunicerar med deras server via GPRS på nåt sätt (burken finns i lite olika varianter, jag googlade på den förut och den är rätt vanlig i UK tydligen, minns tyvärr inte beteckningen nu).
Vet inte om det är deras server som kontaktar mätburken eller om det är mätburken som kontaktar deras server.
Vet inte om det är deras server som kontaktar mätburken eller om det är mätburken som kontaktar deras server.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Vattenfalls kostar 1500 i inköp och 19kr i månaden, även om det är enklare känns det lite väl dyrt.
Dessutom kanske andra kan ha nytta av mitt projekt i ett senare skede =)
Dessutom kanske andra kan ha nytta av mitt projekt i ett senare skede =)
Hemma i köket sitter ELIQ Touch köpt från vår forumvän på m.nu: https://www.m.nu/eliq-energidisplay-med ... p-388.html
Fungerat super nu i 1,5 år!
Fungerat super nu i 1,5 år!
-
danielr112
Har du en dator eller en router med wrt av dylikt slag så behöver du isåfall en 1wire räknare samt en usb sticka. detta för en kostnad under 500sek. Är man snål bygger man en serieadapter på det skrotet man har hemma och får ner kostnaden ännu mera. En räknare kan man hitta från runt 28dollar skulle jag tro om jag inte minns fel.
Och en liten hint är att det är precis lika billigt att köpa från Sverige.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=45103
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=45103