Spänning på Li-ion?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
janaf
EF Sponsor

Spänning på Li-ion?

Inlägg av janaf »

Vad är det egentligen för spänning på en Li-ion (svenskt ord?) cell?

3.7V nominellt verkar vara ett vanligt angivet värde. För laddbara verktyg så har ju spänningen ha blivit ett försäljningsargument och man ser en massa olika värden. Finns det Li-ionceller med annan nominell spänning än 3.7V eller mäter man helt enkelt olika, vid olika laddning, belastning etc?
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Re: Spänning på Li-ion?

Inlägg av LHelge »

Beror helt på kemin. Litium järnfosfat som blir mer och mer populära har en nominell spänning på 3,2V.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Så det finns alltså ett antal olika kemier under beteckningen Li-ion.... Det förklarar saken. Jag har ett batteripack som nominellt har 12V med 6 celler...
xxargs

Inlägg av xxargs »

om det är LiIon/LiPol så är det 10.8 Volt i nominell spänning om det är 3 celler i rad eller 14.4 Volt om det är 4 celler i rad - och om man skulle ta dina 6 celler i 2x3-format så skulle batteriet ha 10.8 Volt nominell spänning - räknas då inte som 12 Volt-batteripack utan just som 10.8V batteripack, även om det når 12.6 Volt när det är fulladdat.

är det LiFePO så är det 12.8 Volt nominell spänning om det är 4 celler i rad - vilket då inte stämmer med dina 6 celler...

är alla celler seriekopplade så låter det som en blybatteri och fulladdat bör de då ha en vilospänning av 13 Volt
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Det är ett Milwaukee batteri med 12V angivet. Just nu fulladdat, obelastat lämnar det 12.6V. Det är ihopskruvat med torx T-10 med en centrumpinne, kräver rörformad torxnyckel, har ingen sådan hemma så jag kan inte öppna det just nu. Det kan vara 6 eller 8 celler, svårt att avgöra. Jag får ett nytt batteri i morgon så jag kan jämföra spänningen.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Med visst besvär lyckades jag knäcka centrumpinnarna ("Torx Security" / "Torx Tamper Proof") och skruva ur skruvarna med en vanlig Torx. Det visar sig att batteripacket innehåller 6st Samsung INR18650-13Q som av allt jag kan hitta är 3.7V 1300mAh. Två parallella, tre i serie ger alltså 2.6AH / 11.1V. Utanpå batteripacken anges 3Ah 12V. I reklamen säger Milwaukee att dom till skillnad från konkurrenternas 11.1V använder "12V for better performance" :humm: Det här batteriet är generation 2, inte generation 3 som dom som säljs nu som "Red Lithium".
Skriv svar