Agilent U1272A-multimeter, att lita på?

Johan.o
EF Sponsor

Agilent U1272A-multimeter, att lita på?

Inlägg av Johan.o »

Hej,

Jag köpte mig just en Agilent U1272A. Som Dave på eevblog har testat här:
http://youtu.be/bKvyoZa5J8Q

Där hittade han lite mjukvarubuggar men som åtgärdades av Agilent. Därför trodde jag att läget var lungt..
Men jag hittade andra buggar i mjukvaran.Här finns en inspelning på när min beter sig skumt när jag försöker mäta temperatur.. (OBS >75MB) Mp4, eller Zip

Kan ju tyckas vara en bagatell, men om dom har varåt så slarviga att släppa något så struligt på marknaden och redan fixat
många fel i mjukvaran, kan man då lita på den i övrigt. Är ju rätt så svårt att veta att den verkligen mäter rätt när man inte jämför med ett annat instrument. hmmm... Vad tycker ni om Agilent?
janaf
EF Sponsor

Re: Agilent U1272A-multimeter, att lita på?

Inlägg av janaf »

Agilent är väl ett av de bäst märkena för generell mätutrustning. Förr i tiden sa en del: Fluke för multimetrar, Tectronix för oscilloskop, HP (Agilent) för allt annat.....

Men alla kan ju ha en dålig dag.

Svårt att säga något om temperaturmätningarna utom att signalen är på mikrovolt. Har du någon sorts adapter för termoelementet?

Har du garanti? Är mjukvaran uppdateringsbar?
Johan.o
EF Sponsor

Re: Agilent U1272A-multimeter, att lita på?

Inlägg av Johan.o »

Min uppfattning är att Agilent är ett riktigt bra märke. U1272A är väldigt ny.. så det kan vara problemet. Jag hoppas att det bara är en mjukvarau glitch som agilent åtgärdar snarast, för det är senaste revisionen på mjukvaran i min.
Jag har garanti då jag köpte den för någon vecka sedan. Men jag har skickat ett mail
med min video till Agilent, och väntar på att de ska svara. Mjukvaran går att uppgradera vida
optisk dataport på baksidan.

Jag tror den mäter rätt när den väl mäter, men jag ska jämföra med vår temperatur-referens på jobbet.
Men mycket störande är att den verkar total-hänga sig när man ska göra en temperaturmätning, dock inte varje gång.
Skriv svar