Hur fungerar en nål till vinylspelare?
Hur fungerar en nål till vinylspelare?
Vi har en gammal vinylspelare från Philips (GF403, bärbar med batteridrift om man vill). Vi tänkte avyttra den på Tradera då liknande gått för sjuka pengar. Testade den idag, och efter ett tag så snurrar skivan bra, men inget ljud, den skrapade till någon gång men nu inget. Jag tror att jag lyckades förstöra nålen (en sån här http://www.ebay.com/itm/Replacement-Sty ... 41670af2e9). Själva nålen är ju gummiupphängd i metallhylsan, men min nål går att snurra och till med dra ur, det kan väl ändå inte vara rätt, eller? Dock tycker jag att när jag tar bort hela pickupen med förstärkaren igång borde det skrapa av bara sjutton, det gör det inte, så kanske brann någon transistor också?
Vore ju roligt att kunna provlyssna innan man skickar den vidare i alla fall.
Vore ju roligt att kunna provlyssna innan man skickar den vidare i alla fall.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Hur fungerar en nål till vinylspelare?
Finns själva 'diamanten' kvar, har för mig att de där skaften vulkades fast i hållaren så fm har gummit torkat. Du kanske kan göra en fuling och limma dit den?
Ja den finns kvar. Så då är det nog nåt annat fel. Får felsöka spänningar och kablar mm istället. Det borde ju skrapa när jag drar på volympotten etc.
Jag hade en skivspelare där det gick att dra ur nålen, funkade att spela med ändå 
Dock gällde det att få nålen lagom långt in & rätt vinkel (inte alltför känsligt faktiskt)
Dock gällde det att få nålen lagom långt in & rätt vinkel (inte alltför känsligt faktiskt)
Det borde nog prassla i högtalaren om du tar ur pickupen med förstärkaren på (och volymen uppskruvad).
Det kan kanske vara fullt av oxid på volymkontrollen, och om det finns uttag för extra högtalare så kanske det är oxid i det uttaget också (det brukar kopppla bort en inbyggd högtalare).
Det kan kanske vara fullt av oxid på volymkontrollen, och om det finns uttag för extra högtalare så kanske det är oxid i det uttaget också (det brukar kopppla bort en inbyggd högtalare).
Jag får nog ta och kolla över alla kablar och sen mäta spänningarna (finns angivet på kopplingsschemat som finns i botten under skivspelardelen.
Ett tips är att de är keramiska/kristallpickuperna ger ungefär line-nivå, så du kan ta bort pickupen och istället prova att koppla ljudet från hörlursuttaget på t.ex. en mp3-spelare i "pickuphålet" för att provköra förstärkaren.
Ohmmätare är rätt bra, för att mäta så att det dels inte är avbrott mellan pickupfästet och förstärkaren (glapp i / skada på kabeln genom tonarmen) eller kortslutning mellan signal och jord i kabeln.
Om skivspelaren legat i bra-att-ha-samlingen i "hundra år" så kan ju det bero på att förstärkaren faktiskt pajat en gång i tiden...
Ohmmätare är rätt bra, för att mäta så att det dels inte är avbrott mellan pickupfästet och förstärkaren (glapp i / skada på kabeln genom tonarmen) eller kortslutning mellan signal och jord i kabeln.
Om skivspelaren legat i bra-att-ha-samlingen i "hundra år" så kan ju det bero på att förstärkaren faktiskt pajat en gång i tiden...
Nålen skall sitta fast i gummiupphängningen. Det finns två nålar mittemot varandra. (M & N) LP och 78.
http://www.hupse.eu/radio/reproducers/GP300.htm
Förstärkaren är bestyckad med germaniumtransistorer och en liten nätdel som är ganska enkel att felsöka.
Ett schema vore naturligtvis bra, men tyvärr hittade jag inget.
Kristallelementet i pickupen kan vara kaputt...
http://www.hupse.eu/radio/reproducers/GP300.htm
Förstärkaren är bestyckad med germaniumtransistorer och en liten nätdel som är ganska enkel att felsöka.
Ett schema vore naturligtvis bra, men tyvärr hittade jag inget.
Kristallelementet i pickupen kan vara kaputt...
Schema finns i maskinen, Det är bara en nål i den just nu, vet faktiskt inte hur det skulle kunna vara två. Modellen är Pgilips GF403, och tonhuvudet GP204 tror jag.
-
Rolf Zetterberg
Det absolut vanligaste felet på sådana här är tyvärr själva pickupen.Kan testas på flera sätt.Enklast är att ta loss pickupen och peta på anslutningarna i armen med uppdragen volym.Det ska surra om förstärkaren är hel och om man petar på rätt stift på den 5-poliga kontakten.Stiften "kl 10" eller "kl 2"är de intressanta.Surrar det,så är pickupen slut,men förstärkaren OK.
GP 204 är en sk "flip-over" pickup som vrids ett halvt varv.Alltså en nål med spets på vardera sidan-en för LP och en för 78.
GP 204 är en sk "flip-over" pickup som vrids ett halvt varv.Alltså en nål med spets på vardera sidan-en för LP och en för 78.
Dock om man inte ställer nålen rätt så slutar det med att skivan slits ojämnt vilket kan resultera att man tappar stereoljudet eller att den blir ospelbar.Shargo skrev:Jag hade en skivspelare där det gick att dra ur nålen, funkade att spela med ändå
OBS att germaniumtransistorer är vad jag förstått såpass känsliga för backspänning att de kan gå sönder av att man råkat vända batterierna åt fel håll. (Jag har läst nånstans en varning för att chansa med ohm/diodtest på multimeter mot en germaniumtransistor).SM7CZR skrev:Förstärkaren är bestyckad med germaniumtransistorer och en liten nätdel som är ganska enkel att felsöka.
Om förstärkaren har germaniumtransistorer så lär väl motorn inte ha elektronisk reglering, och då tål den att batterierna vänts fel.
Rolf Zetterberg skrev:Det absolut vanligaste felet på sådana här är tyvärr själva pickupen.Kan testas på flera sätt.Enklast är att ta loss pickupen och peta på anslutningarna i armen med uppdragen volym.Det ska surra om förstärkaren är hel och om man petar på rätt stift på den 5-poliga kontakten.Stiften "kl 10" eller "kl 2"är de intressanta.Surrar det,så är pickupen slut,men förstärkaren OK.
33s45 heter nåldelen, den verkar bara ha saffir på ena sidan.
-
Rolf Zetterberg
Jo det gör den väl ungefär, men vad är det man skall kunna vända 180grader? Nålen ser ju ut såhär:
Menar du bara att rotera den 180 runt sin egen längdaxel? Att det skulle vara ett stift på baksidan med? Tror tyvärr inte det var det på min (vet med 98% säkerhet). Men nu är inte det huvudproblemet, jag måste ta reda på vad som brunnit/gått av/försvunnit eftersom jag inte längre får sprak i maskinen.
Menar du bara att rotera den 180 runt sin egen längdaxel? Att det skulle vara ett stift på baksidan med? Tror tyvärr inte det var det på min (vet med 98% säkerhet). Men nu är inte det huvudproblemet, jag måste ta reda på vad som brunnit/gått av/försvunnit eftersom jag inte längre får sprak i maskinen.