Pulsgenerator eller styrsystem?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MetalWolf

Pulsgenerator eller styrsystem?

Inlägg av MetalWolf »

Jag sitter och sliter mitt hår över vad jag ska välja

jag ska styra runt 8 servon manuellt med potentiometrar och vissa med knappar, det enklaste alternativet var att ha pulsgeneratorer men eftersom jag måste kontrollera flera så blir priset mera än mindre styrsystem.

dessvärre kan jag inget om styrsystem eller hur man ska ansluta potentiometrar till dom för att styra servona? (vanliga hobby servon)

dom pulsgeneratornerna jag har sneglat på är

http://www.electrokit.com/4-servo-contr ... oard.48992

nackdelen är att jag måste löda den och att jag måste ha minst 2 av dom vilket landar runt 400:- och det blir jobbigt att gömma dom sen så måste jag ha andra potentiometrar så priset kommer öka ännumera.

http://www.conrad.se/websale7/?Ctx={ver ... 1=tablink2

jävligt lätt att gömma dock så kommer det ju kosta en hel del för en hög med sådana.

annars så har jag sneglat på styrsystem som verkar otroligt bra om man fatta hur dom funkar.

http://www.hobbytronik.se/product_info. ... gf6vnl2h24

den klarar ju 12 servon, men hur ansluter man 12st kontrollers till servona?

eller har nån nått bättre förslag?
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Pulsgenerator eller styrsystem?

Inlägg av MiaM »

För att låta en vanlig analog pot styra ett servo så behövs egentligen bara en rätt enkel krets.

Så länge den kretsen drivs från samma strömförsörjning som själva servot så är risken att paja servot nog dessutom nära noll, så det kan nog vara ett bra nybörjarprojekt att ge sig på. (OBS, nu gissar jag bara att vettiga servon är skyddade mot att bränna motorn mot ändlägen eller göra annat knas om de får styrpulser som är utanför spec).

555 är en klassisk krets för att skapa pulserna.

Jag googlade på 555 servo controller och fick den här träffen. En billig 555-ic-krets, en billig transistor (som går att ersätta med rätt många liknande typer, i en europeisk butik är nog t.ex. BC547 kanske lättare att hitta än 2N3904 eller 2N2222), en kondensator, tre motstånd och potentiometern.

Det som kostar där är jobbet att montera, speciellt om man inte skaffar ett färdigt kretskort utan t.ex. bygger på experimentkort.

Det är antagligen enklast att bara bygga åtta likadana sånahär kretsar. Annars kan man i princip använda samma 555 för att styra fler servon genom att ge en puls till ett i taget, men det är nog inte värt besparingen. Josty Kit använde en 555 + en 4017 i sin 9-kanalers RC-servo-styrsändare (JK-17) om jag inte minns fel. Jag kan ta en titt i AE-80-boken för att se hur de byggde där.

P.S. när du provkör sånthär så kör mot ett löst servo som inte är inmonterat i nåt bygge, dels går servot lättare att köra ifall styrningen skulle få servot att tok-köra fram och tillbaka och dels så är servot inte monterat mot nåt som har snävare ändlägen än servots inbyggda stopp.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Nu har jag kollat på schemat på JK17.

I princip så kan man säga att utgången på pin 3 på NE555 går till ena klockingången på 4017, och utgångarna på 4017 är kopplade via dioder till potentiometrar som i sin tur är kopplade (istället för plus) till övre änden av R3 i det enkla 555-exemplet, och R5 är ingen potentiometer utan ett fast motstånd. De utgångar på 4017 som inte behöver ha potentiometrar (9 och 10 för dig som ska styra åtta servon) är kopplade direkt via dioder till R3.

OBS, om det blir oxid i en potentiometer så att den inte leder alls så kommer hela kretsen att stanna och inga servon kommer gå att styra, trots att bara en potentiometer strular. Det kan man undvika genom att också koppla ett (större) motstånd från plus direkt till R3.

I JK17 används pin 3 på NE555 som en enda utgång för ett pulståg, som iaf förr var standard för radiostyrda modeller på 27MHz eller liknande.

För att direkt få ut signaler till servona så kan man använda utgångarna direkt från 4017, men då måste man tänka på att pulstiden blir summan av hela vågformen (etta och nolla) från 555-kretsen, d.v.s. man behöver ha andra värden än om man använder pin 3 från 555 som utgång.
Användarvisningsbild
ylle

Inlägg av ylle »

ett krångligare alt är att göra samma sak med en pic men bara om du t.ex. vill ha 4 olika fasta lägen på ett av servona som du växlar mellan med 1 el 2 knappar.
555or är annars bästa sättet
MetalWolf

Inlägg av MetalWolf »

Tack för svaren!

jo jag har kollat runt på 556 kopplingar och det finns ju flera olika typer även 556 går ju att använda som i genterligen bara är 2st 555 men då får man ju färre kretskort, men då tror jag att jag istället köper conrads "SMD SERVOTESTARE FG" då den är löjligt liten och väldigt lätt att gömma (24mm*16mm) och dessutom slipper jag löda alla.

hoppades bara på om det gick att köra med ett programmerbart kort
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om det måste vara en potentiometer per servo fungerar mitt förslag inte men om det duger med att du kan sända en kommando via en serieport och då ställa upp till 13 st servos kan du kolla HÄR. Leta upp "RC-servo kontroll".
MetalWolf

Inlägg av MetalWolf »

Desvärre måste den vara bärbar eller ja utan sladdar
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Själva tekniken med att koppla in 8 st potentiometer till en mikroprocessor och då få ut 8 st pulsutgångar till att styra servon är inget problem - om man kan mikroprocessorer.

Kan man inte det får man antingen lära sig eller betala någon annan, det första tar tid ogh det andra kostar pengar, det är bara att välja.
MetalWolf

Inlägg av MetalWolf »

var runt 10 år sen jag höll på med sånt så jag är ringrosting, så vad vill du ha för att fixa det? ;)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har inte tiden att löda ihop sånt, möjligen kan jag hinna med programmeringen men det är allt. Och erfarenheten är att om man gör det ska jag då även rita schema och allmänt agera support varför det vore snabbare att löda ihop skiten själv - vilket jag ju inte har tiden till...

Så det är ett moment 22 att bli inblandat alls varför jag avstår.

Sedan är jag inte billig heller...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

MetalWolf skrev:Tack för svaren!

jo jag har kollat runt på 556 kopplingar och det finns ju flera olika typer även 556 går ju att använda som i genterligen bara är 2st 555
Om man ritar kretskorten själv så kan man givetvis få hur många 555/556 som helst på samma kretskort. (Ja, det finns ju nån gräns på kanske nåt hundratal om man inte ska ha enorma specialkretskort, men det spelar ju ingen roll här)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och ska man ha fler på samma kort vill jag slå ett slag för ICM7555 som är den moderna version av 555'an. Orsaken till min rekommendation är att ICM7555 (73-270-95 eller 73-271-96) är billigare, fungerar över bredare spänningsområde men det viktigaste: den ger mindre störningar! Den vanliga 555 drar några otäcka pulser vid omslag, detta är "eliminerat" i ICM7555 och ska man ha ett antal ihop ska man vara bra på avkoppling om man använder "gammaldags" 555'or.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Den stora skillnaden är mellan bipolära 555/556 (de klassiska modellerna) och de
som är byggda i CMOS. Till de senare hör t.ex ICM7555/7556 och även t.ex :
http://www.tradera.com/finding.mvc/item ... h=tlc556in

Om man kollar databladen för Intersil ICM7556 resp texas TLC556 så anger de i
princip samma fördelar, d.v.s i princip det som skilljer CMOS 555/556 från de bipolära.
Skriv svar