Jag har tänkt bygga en liten bordsfontän att ha inomhus men har noll koll på elektronik och allt som har med el och göra (mer än att U=R*I) så tänkte fråga er här om lite hjälp
Jag har en dränkbar vattenpump och en liten rökmaskin som jag på nått sätt vill koppla ihop så att det bara behövs ett sladduttag/stickpropp istället för två separata som det är nu.
En bild på rökmaskinen, antar att jag behöver nån typ av AC/DC adapter till den också?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Inte riktigt...
Jag har två olika enheter som jag vill koppla ihop så jag bara behöver en stickropp. Använder jag grenuttag så behöver jag ju fortfarande två stickproppar.
Om du i din bild menar att den gröna bocken skall illustrera ok och det röda krysset skall illustrera inte ok så har du katat om dem. Det är nämligen inte ok att koppla som du vill. Däför skall den gröna bocken sitta vid bilden med två kontakter givet att denna bock representerar ok.
Du måste sannolikt använda en nätadapter till rökmaskinen. Vänd dig till leverantören och fråga varför du inte fick med en sådan när du köpte den.
labmaster skrev:Om du i din bild menar att den gröna bocken skall illustrera ok och det röda krysset skall illustrera inte ok så har du katat om dem. Det är nämligen inte ok att koppla som du vill. Däför skall den gröna bocken sitta vid bilden med två kontakter givet att denna bock representerar ok.
Du måste sannolikt använda en nätadapter till rökmaskinen. Vänd dig till leverantören och fråga varför du inte fick med en sådan när du köpte den.
Men det måste väl finnas något sätt man kan koppla ihop pumpen och rökmaskinen så båda kommer igång samtidigt när man sätter i kontakten i vägguttaget? Istället för som i övre bilden att man startar först den ena och sen den andra..
Förstår vad du vill uppnå men för lite information
För båda enheterna behövs:
Volt
Ström eller effekt
AC eller DC
Om Volt och AC/DC är identiska för båda kan båda drivas av samma nätaggregat annars inte. Nätaggregatet måsta då kunna leverera den ström/effekt som båda förbrukar tillsammans + lite marginal, enheterna skall då paralellkopplas.
Clas Ohlson verkar ha slutat sälja det du behöver, men en sånhär är vad du behöver.
Provar att länka till bilden från byggahus.se-forumet
Fråga i el-forumet på byggahus.se ifall ingen här på elektronikforumet har nåt bra tips på var man hittar en såndär förgreningsmojäng.
OBS att man får bara skruva med 230V-grejer om man vet vad man gör. Jag vill inte vara elak men jag undrar om du vet vad du gör om du behöver fråga om det här?
Shargo skrev:Förstår vad du vill uppnå men för lite information
För båda enheterna behövs:
Volt
Ström eller effekt
AC eller DC
Om Volt och AC/DC är identiska för båda kan båda drivas av samma nätaggregat annars inte. Nätaggregatet måsta då kunna leverera den ström/effekt som båda förbrukar tillsammans + lite marginal, enheterna skall då paralellkopplas.
MiaM skrev:Clas Ohlson verkar ha slutat sälja det du behöver, men en sånhär är vad du behöver.
Provar att länka till bilden från byggahus.se-forumet
Fråga i el-forumet på byggahus.se ifall ingen här på elektronikforumet har nåt bra tips på var man hittar en såndär förgreningsmojäng.
OBS att man får bara skruva med 230V-grejer om man vet vad man gör. Jag vill inte vara elak men jag undrar om du vet vad du gör om du behöver fråga om det här?
hahaha som sagt, mina elkunskaper är inte dom bästa, därför försöker jag samla på mig så mycket info som möjligt för att sen se om jag klarar av vad jag vill göra