Några frågor gällande kabeldragning från "kopplingsdosa"?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robertr81
Inlägg: 1167
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Några frågor gällande kabeldragning från "kopplingsdosa"?

Inlägg av robertr81 »

Hej,
Jag har några frågor som berör dragning och inkoppling av en kabel till mitt vindsförråd. Har nämligen tröttnat på att inte hitta där uppe pga dåligt ljus.
Är bara två lampor utanför förråden och dom tänder man via en strömbrytare vid ingången. Precis utanför mitt vindsförråd sitter en plastdosa som förgrenar elkabeln till lamporna och går sen vidare genom väggen. Jag har öppnat dosan och försiktigt mätt med multimeter för att se vad som leder och inte.
Om man ser på bilden så förstår man lättare.

mäter jag på 1an i kombination med 4an eller 2an så får jag utslag på 230v
mäter jag på 3an i kombination med 4an eller 2an så får jag utslag på 230v

Jag antar att nummer 2 är jord? Min kabel jag hade tänkt koppla in
har en vanlig gulgrön jordsladd, en brun och en blå.
Gör jag rätt om jag kopplar gulgrön till 2an, blå till 4an och brun till 1an, eller brun till 3an?

Är lite osäker på varför det kommer en brun, en blå, en svart och "skärmning/jord?" från 5an?
IMG_1452.JPG
Hade tänkt dra kabeln till ett eget uttag i förrådet och en strömbrytare imellan.
webb.jpg
brytare och uttag.
kabel.jpg
Kabel

Jag är ytterst försiktigt när det gäller sådant här och vet att det kan innebära livsfara så det är därför jag frågar innan jag bara börjar göra.
Tacksam för svar!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 12140
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Några frågor gällande kabeldragning från "kopplingsdosa"

Inlägg av Klas-Kenny »

Ifall du följer 5'an, vad går den vidare till?
Jag gissar på bland annat en strömbrytare och att då 3 är en tändtråd, samt att 6'an går vidare till någon lampa eller liknande.

Gällande din kabel så vill jag minnas att RKK inte är godkänt för fast installation?
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Några frågor gällande kabeldragning från "kopplingsdosa"

Inlägg av blueint »

Vad är det för spänning mellan (4) och (2) ..?

Är kabeltypen för (5) tillåten i fast installation?

Och var går (5), (6) och (7) ..?
Användarvisningsbild
Helgesson
Inlägg: 298
Blev medlem: 19 november 2008, 22:51:11
Ort: Linköping

Re: Några frågor gällande kabeldragning från "kopplingsdosa"

Inlägg av Helgesson »

Borde väll snarare vara så att 1an är tändtråd då svart användes som fas förr?
5an går nog till brytare.
7an borde då gå till armaturen och 6an borde vara inkommande matning då.
Senast redigerad av Helgesson 16 juni 2012, 18:20:13, redigerad totalt 1 gång.
mjv
Inlägg: 310
Blev medlem: 22 mars 2011, 17:25:56

Re: Några frågor gällande kabeldragning från "kopplingsdosa"

Inlägg av mjv »

Trean tror jag är någon tändtråd. Kolla det först.
Sedan är det bara att köpa ny kabel, tex EKK 3x1.5, och lägga in blå på blå, brun på ettan och gör en liten snurr på gul/gröna för framtida bruk.
Sedan köper du ett nytt uttag, ojordat, och monterar.
robertr81
Inlägg: 1167
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Några frågor gällande kabeldragning från "kopplingsdosa"

Inlägg av robertr81 »

Hej igen och tack för snabba svar.
Klas-Kenny skrev:Ifall du följer 5'an, vad går den vidare till?
Jag gissar på bland annat en strömbrytare och att då 3 är en tändtråd, samt att 6'an går vidare till någon lampa eller liknande.

Gällande din kabel så vill jag minnas att RKK inte är godkänt för fast installation?
5an går vidare till en till likadan dosa som förgrenar två kablar , en går till strömbrytaren och en vidare in i väggen.
7an går till en av taklamporna och 6an vidare in i väggen.
blueint skrev:Vad är det för spänning mellan (4) och (2) ..?

Är kabeltypen för (5) tillåten i fast installation?

Och var går (5), (6) och (7) ..?
Det är dött mellan 4 och 2, får inga utslag på multimetern där över.
5an går till en dosa och vidare sen till strömbrytaren. 6an och 7an rätt in i väggen och sen vidare vet jag ej.
mjv skrev:Trean tror jag är någon tändtråd. Kolla det först.
Sedan är det bara att köpa ny kabel, tex EKK 3x1.5, och lägga in blå på blå, brun på ettan och gör en liten snurr på gul/gröna för framtida bruk.
Sedan köper du ett nytt uttag, ojordat, och monterar.
Då är det ungefär så som jag tänkt koppla in mig. Är det någon nackdel att inte koppla in gulgrön direkt. Är det inte alltid bra att jorda? Kan jag koppla jord till 2an om jag skulle vilja? Hade väl kanske tänkt att ha en snickarbänk i halva vindsutrymmet för lite mindre hobbypill, maxbealstning kanske blir en dammsugare eller borrmaskin eller liknande

Blir till att köpa ny kabel iaf, tack för infon om den biten
Senast redigerad av robertr81 16 juni 2012, 18:36:09, redigerad totalt 2 gånger.
salle
Inlägg: 910
Blev medlem: 28 oktober 2004, 09:41:45
Ort: Växjö

Re: Några frågor gällande kabeldragning från "kopplingsdosa"

Inlägg av salle »

Och som vanligt måste ju någon ifrågasätta lämpligheten av att en som måste fråga verkligen ska göra denna inkoppling som kräver behörighet.
Sen när anläggningen går till ett vindsförråd så verkar det vara antingen hyresrätt eller bostadsrätt och dom brukar ha egna eller inhyrda elektriker som gör denna typ av installationer.

Salle
mjv
Inlägg: 310
Blev medlem: 22 mars 2011, 17:25:56

Re: Några frågor gällande kabeldragning från "kopplingsdosa"

Inlägg av mjv »

robertr81 skrev:Hej igen och tack för snabba svar.
mjv skrev:Trean tror jag är någon tändtråd. Kolla det först.
Sedan är det bara att köpa ny kabel, tex EKK 3x1.5, och lägga in blå på blå, brun på ettan och gör en liten snurr på gul/gröna för framtida bruk.
Sedan köper du ett nytt uttag, ojordat, och monterar.
Då är det ungefär så som jag tänkt koppla in mig. Är det någon nackdel att inte koppla in gulgrön direkt. Är det inte alltid bra att jorda? Kan jag koppla jord till 2an om jag skulle vilja? Hade väl kanske tänkt att ha en snickarbänk i halva vindsutrymmet för lite mindre hobbypill, maxbealstning kanske blir en dammsugare eller borrmaskin eller liknande

Blir till att köpa ny kabel iaf, tack för infon om den biten

Nja, det är kablarnas biledare (kabelns egna skyddsjord) som är sammanfogade där. Men visst kan du lägga in gulgrön där och titulera arbetet som raggarlösning. Det fungerar, men är inte ok.
Vill du ha jordat uttag bör du dra om matningen från centralen med en kabel som innehåller en jordtråd.

Försök att följa kablarna och ta reda på vilken som är matning. Det är inte den som går till lampa eller brytare.

Dra ur säkringen och kontrollmät innan du börjar greja! Du kan fimpa ditt hjärta om du kommer åt spänningsförande trådar!

(Det begriper du säkert, men det skadar inte att påminna.)

Edit: Angående kabel så kanske EKLK är att föredra eftersom det är ett verkstadsutrymme. Annars har du ju gammal hederlig "Kulo" (EKRK) också. Båda dessa är lättare att få snyggt och de innehåller biledare. EKK är mer sladdrig.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 14046
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Några frågor gällande kabeldragning från "kopplingsdosa"

Inlägg av MiaM »

Ifall någon undrar så tror jag att kabeltypen kallas EKKL, det är en föregångare till dagens EKLK. Skillnaden är att "skärmen" är grov nog att användas som skyddsjord.

Eftersom 7 går till en av lamporna och eftersom svart var standard som fas förr så är det garanterat såhär:

1 = tändfas. Om du släcker lyset så kommer du få 0V mellan 1 och 2/4, och 230V mellan 1 och 3.

2 = givetvis skyddsjord. Kopplas ihop med BÅDE gulgrön och "skärm" på modern kabel (om kabeln har både "skärm" och gulgrön, vilket den bör för du bör byta till EKLK)

3 = fas (konstant ström)

4 = nolla


OBS att det här kräver behörig elektriker. Jag upprepar vad som redan sagts: Om du ändå ger dig på att mickla så se till att skruva ur proppen OCH mät att strömmen är bruten före du mekar! Om du lossar något med strömmen på så kommer det garanterat bli en del gnistor, så även om du inte rör något strömförande så kommer det ändå vara rejält obehagligt, farligt och dumt att meka med strömmen på.

För att hempul inte ska se ut som just hempul så bör du köpa kabel av typen EKLK och uttag och strömbrytare som är IP44-klassade (d.v.s. tål en del fukt/kondens, uttagen har (oftast) lock).

Uttagen och strömbrytaren skvallrar om att det är hempul för att de håller klart sämre fukt+dammtålighet än orginalinstallationerna.
Kabeln H05VV-F = RKK skriker verkligen hempul om du använder den. Den är antagligen laglig att använda (om man inte tycker att man behöver metallmantlad EKLK för att stå emot råttor/möss eller andra gnagare) men det är uppenbart helt tokigt med en extra böjlig kabel (R= mångtrådig = lättböjlig) för fast installation.

OBS som andra redan sagt att - förutom att det krävs behörig elektriker - så är det bara i ett hus du själv äger som du får ändra på en sånhär installation.


Det finns en anledning till att det finns jord indraget nu. Betonggolv t.ex.? Du ska givetvis ha jord ansluten och jordat uttag.


Det finns andra moderna kabeltyper som antagligen också fungerar, där typ K är bytt mot Q eller liknande i beteckningarna, men det som man kan köpa "var som helst" är fortfarande EKLK.

"Kulo" = EKRK får bara användas i torra rum. Eftersom det är skyddsjord framdraget och såpass gammal kabel som EKKL så antar jag att det inte räknas som ett torrt rum. EKRK går därför troligtvis bort.

EKLK är såpass jobbig att skala o.s.v. så om jag vore dig så skulle jag börja med att måtta till längden på kabeln och skala den INNAN du klamrar fast den. Smaksak iofs.
salle
Inlägg: 910
Blev medlem: 28 oktober 2004, 09:41:45
Ort: Växjö

Re: Några frågor gällande kabeldragning från "kopplingsdosa"

Inlägg av salle »

MiaM: Du får INTE ens ändra denna installation i ett hus som du själv äger Det är BARA elektriker som har minst BB1 eller 2 minns inte vilket nu som får göra dessa installationer

Salle

Tillagt: Efter att ha läst MiaMs inlägg igen så fattar tom jag att jag läst inlägget fel.
Senast redigerad av salle 17 juni 2012, 19:06:13, redigerad totalt 1 gång.
B1n4ry
EF Sponsor
Inlägg: 1332
Blev medlem: 30 november 2005, 20:02:50
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Några frågor gällande kabeldragning från "kopplingsdosa"

Inlägg av B1n4ry »

Det är inte så att det är en tryckströmbrytare? Typ en sådan installation där lampan slocknar automatiskt efter en stund?

Där brukar det ju vara 230v på kabeln som går till knapparna, kopplar du ett uttag där så skiter det sig nog lite mer än vanligt...

Men som andra redan sagt, att göra något man inte vet hur man skall göra i ett hyreshus är att riskera livet på inte bara sig själv utan även sina grannar. Något man kanske bör undvika. Det är inte så kul att ha ihjäl sina grannar eller bränna ner deras lägenheter.

//B1N4RY
robertr81
Inlägg: 1167
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Några frågor gällande kabeldragning från "kopplingsdosa"

Inlägg av robertr81 »

B1N4RY skrev:Det är inte så att det är en tryckströmbrytare? Typ en sådan installation där lampan slocknar automatiskt efter en stund?.
Det är ingen tryckströmbrytare utan en sådan man vrider på och som man får vrida igen på när man lämnar vinden.

Tack för alla svar, har varit bra och lärorik läsning! Jag har dock tänkt om lite och även om jag känner mig ganska säker på att jag skulle kunna fixa det där om jag inhandlade rätt grejer osv så känns det lite fel att börja fippla med det. Känns bättre att kunna sova gott om nätterna.

Men en sista fråga då :) Jag vill ju bara ha lite el och det är ju mest till belysning egentligen. Jag har en gammal "lamptjuv" från 70-80 talet liggandes. Jag vet att dom inte heller är lagliga att använda/sälja men jag gör ju iaf då ingen permanent installation. Vad finns det för risker med att använda en sådan och bara ha inkopplad när jag är där uppe?
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 14046
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Några frågor gällande kabeldragning från "kopplingsdosa"

Inlägg av MiaM »

Det farliga är väl egentligen dels att en E27-sockel är nog inte avsedd för de kanske 10A som proppen är på, och dels så får du ett ojordat uttag i ett utrymme där du egentligen ska ha jordade uttag. Dessutom så kan man ofta stoppa in bara ena stiftet på en stickpropp med det andra stiftet naket i luften. Om det råkar vara fasen man stoppar in så blir det lösa stiftet strömförande = dumt. Den risken är kanske inte så jättestor eftersom lamphållaren sitter väl såpass högt upp att barn inte kommer åt den.

Om du är helt säker på att bara du kommer att använda den, och aldrig glömmer bort att du inte ska köra mer än några små klena laster, och dessutom bara använder apparater med platt stickpropp (=ojordade som är okej att använda i "jordat" utrymme) så är det inte jättefarligt.

En viss fara med en eltjuv är att man kan ju inte ha porslinsbubblan påskruvad på lamphållaren, så den varma lampan sitter naken = sämre brandskydd om det t.ex. är rejät dammigt eller om det finns risk att något brännbart trillar mot lampan. På en vanlig torr vind är den risken kanske inte jättestor. En variant där är ju att helt enkelt bara skruva i lamptjuven men inte nån lampa. Häng upp ett lysrör med platt stickpropp, som lyser bättre än lampan, så blir grannarna bara glada och låter tjuven vara ifred, ifall du inte har nån jobbig "vän av ordning"-granne.

Det är nog egentligen sämre att skruva i och ur eltjuven varje gång än att lämna den ikopplad, eftersom du sliter på lamphållaren och eltjuven, och dessutom kommer lampan gå sönder rätt fort om du skruvar med den precis när den varit tänd (och dessutom kommer den vara varm så risken är ju att du tappar lampa och lamptjuv i marken om du bränner dig). Å andra sidan finns ju risken att nån tar den ifall du lämnar den iskruvad.


Finns det inget uttag längre bort? Jag minns att jag hade typ 15 meter skarvsladd eller nåt sånt när jag behövde mer ljus för att storstäda vindsförrådet i en lägenhet jag bodde i förut. Det borde väl finnas nåt uttag för att t.ex. kunna dammsuga?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 48177
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Några frågor gällande kabeldragning från "kopplingsdosa"

Inlägg av TomasL »

Campinglampa är ett bta förslag.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 12140
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Några frågor gällande kabeldragning från "kopplingsdosa"

Inlägg av Klas-Kenny »

robertr81 skrev: Tack för alla svar, har varit bra och lärorik läsning! Jag har dock tänkt om lite och även om jag känner mig ganska säker på att jag skulle kunna fixa det där om jag inhandlade rätt grejer osv så känns det lite fel att börja fippla med det. Känns bättre att kunna sova gott om nätterna.
Stor eloge till dig att du inte är som de flesta med liknande frågor, som blir förbannade när de blir upplysta om olagligheter och faror, utan istället tar till dig informationen :tumupp:
Skriv svar