hygrens elcykel

Berätta om dina pågående projekt.
hygren
Kontakt:

hygrens elcykel

Inlägg av hygren »

Blivit så fruktansvärt sugen på att bygga elcykel efter alla andra trevligt projekt här på forumet. Så här kommer mitt projekt.

Cykel:
Letade efter en cykel med avslappnad sittposition, blev denna Apollo Vaxholm 28" 3-växlad med fotbroms. Känns stark och gedigen.
Bild

Motorkit:
Egentligen vill jag köpa magic pie 3 kit men jag tyckte inte det var värt pengarna, gick in på bmsbattery för att köpa batteri och snubblade över detta kit för inga pengar alls, så jag slog till på det så får vi se om det duger, annars får väl sambon det :lol: De har ett kit till för lite mer pengar, men den var i 201 rpm max vilket betyder 27 km/h max (lite för lite).
http://www.bmsbattery.com/ebike-kits/40 ... n-kit.html med 28" fälg.
Bild

Batteri:
Såg för sent att de hade LifePO4 48V9.5Ah för lite mer pengar... Men jag hoppas detta duger gott.
http://www.bmsbattery.com/48v/129-48v-1 ... -pack.html
Bild

Cykeln är hemma, motorkit och batteri är beställt.

Frågor:
1. Kan fotbromsen ställa till det? Vill ju verkligen se till att motorn inte driver när man bromsar.
2. Jag får ju givetvis ha rejäla lås på cykeln, men hur löser jag att ingen går och trycker på gas-knapp etc. när cykeln är parkerad och låst?
3. Jag skulle vilja att cykeln startar upp i ett läge där den är helt laglig (max 25 km/h, pedal assist aktiverat) men att man kan trycka på något så att den "låses upp". Vad ska jag skaffa då? En cycle analyst?

Uppdaterar så fort något kommer/händer :)
Användarvisningsbild
zeus

Re: hygrens elcykel

Inlägg av zeus »

Kul!
Vad fick du betala i frakt för delarna? Verkar vara en väldigt billig sida.

1. På min reagerade pedalsensorn och gjorde så det inte gick att gasa, även om jag har framhjulsdrift.
Nu har jag dock kopplat bort den och det funkar bra ändå.

2. Du slår av strömmen, antingen tar du med batterierna eller så finns det nyckelbrytare.

3. Det går att koppla in en brytare på pedalsensorn som gör att det funderar som du tänkt.
Sluten så reagerar den som full tramp. Kanske annat till din box, men min funkade så.

edit: registrerade mig och såg att frakten låg på ca $120, helt okej.
hygren
Kontakt:

Inlägg av hygren »

$534 totalt med frakt, att jämföras med ett kit från goldenmotor som skulle hamnat på $800-$900 med frakt.
Tittar man noga på batteribilden ser det ut som ett nyckelhål, så det bådar gott. Får se till att fästa batteriet på ett högst stöldsäkert sätt. Idéer?

Gällande PAS och gasreglade hoppas jag det funkar som så att om någon av dem gasar, inte nödvändigtvis båda, så driver motorn. Jag vill ju inte behöva veva med för att gasa med tummen, känns lite onödigt att ha den då...
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Det ska räcka med en av de om jag fattat det rätt.
Jag har plockat bort trampsensorn och kör bara med handtaget, tycker det funkar bra.

Jag skulle personligen ta med batterierna när cykeln står, de ska ändå laddas.
Om det finns möjlighet så skulle det gå att trä en vajer genom någon ögla. Sen genom både ramen och stolpe.
bearing

Inlägg av bearing »

Bild

Det bästa du kan göra är väl att svetsa fast fästet i cykelramen. Det näst bästa är väl att svetsa fast fästet i pakethållaren, och sedan svetsa fast pakethållarens ram i cykelramen.
hygren
Kontakt:

Inlägg av hygren »

Jag har inga svetskunskaper, dock verkar det vara ganska genomtänkt, skruvarna kommer man bara åt om man tar bort batteriet, och batteriet får man bara bort om man har nyckeln. Behöver bara säkra pakethållaren i cykeln på ett bra sätt.
hygren
Kontakt:

Inlägg av hygren »

Fick grejerna idag. Lite bilder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hygren
Kontakt:

Inlägg av hygren »

Mitt huvudproblem just nu, jag har inget kugghjul på motoraxeln, det som satt på mitt gamla hjul passar inte. Så jag måste hitta ett sådan't först, var köper jag det i göteborg? Ska vara frihjulskoppling också.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ser fram emot en första testkörning. Detta verkar vara helt rätt pris och grejor för mig! :D
Vi har ett par stadiga Monarker, kan man inte ta kugghjulet därifrån. Förresten vad menar du fattas?
bearing

Inlägg av bearing »

Är det inte ett standard gängfäste, samma typ som sitter på t.ex. BMX?
Användarvisningsbild
l2t

Inlägg av l2t »

Nice. Leveranstiden verkade helt ok oxå.
Sen så vill jag ha en total rapport hur laddaren och controllern fungerar! :D gärna med interna bilder.
Funderar själv på lite delar därifrån
hygren
Kontakt:

Inlägg av hygren »

Min cykel var tidigare treväxlad med nav-växellåda, detta går givetvis inte behålla, så jag måste konvertera till fixie (dvs oväxlad eller enväxlad beroende på livsfilosofi). Tyvärr passade inte det kugghjul som satt på förra hjulet eftersom det var anpassat för växellådan.

Jag har dessutom en liten oro för fotbromsen fortfarande, frågan är hur väl PAS fungerar, om jag cyklar som vanligt genom att trampa runt och behöver helt plötsligt bromsa, hinner den uppfatta fotbromsningen då och stänga av motorn? Jag förmodar att jag får testa fram detta.
hygren
Kontakt:

Inlägg av hygren »

bearing skrev:Är det inte ett standard gängfäste, samma typ som sitter på t.ex. BMX?
Jo det verkar det vara, så jag behöver bara hitta något ställe som säljer sådana. De fem bultarna på andra sidan antar jag är för skivbroms.

EDIT: Det var en sådan här som satt på mitt gamla växlade nav:
Bild
hygren
Kontakt:

Inlägg av hygren »

Var köper jag ett singlespeed-drev med frihjul i Göteborg?
hygren
Kontakt:

Inlägg av hygren »

Jag är inte så smart, givetvis är fotbromsen borta nu, den satt ju i navet bak innan. :doh:
Så jag behöver också montera någon form av bromsanordning bak, skivbromsfästen finns på motorn, men vet inte vad som finns på ramen förrän ikväll.
Skriv svar