en hel del av dom har hamnat i det fack som man skulle kunna kalla rubusthet, i alla dess former, både mekaniskt och elektriskt
om man ser bakåt i tiden så var ju själva elektroniken enklare men oftast betydligt bättre utfört för mekansikt hållbarhet och möjligheter till attt repara det hela, mera robust med andra ord
nuförtiden så får du en kopia av miljontals timmars tanketid för några hundralappar
(köp den billigaste pcprocessorn och fundera hur lång tid det skulle ta för dig att bygga en från början utan något annat än dina tomma händer

nuförtiden så blir väldigt mycket byggt väldigt komplicerat men till billigaste möjliga sätt och utförande
till den stora frågeställningen, vad anser ni vara viktigt när det gäller robusthet?
i fall man säger att motpolen till rubusthet är en 7805 på labbplattan med två trådar in och två ut, inga kondingar så är ju det en koppling
som oftast fungerar men saknar alla rimlig möjligher till att fungera med varierande förhållanden och lång tid
för min del så tycker jag typexemplen på icke robusta byggnationer är till exempel billiga labbagg byggda på lm317
inget ont i dom men hur ofta går dom inte sönder om man råkar gå över gränserna till vad dom tål?
och ett bra labbagg ska ju tåla, enligt min mening, nästan allt rimligt utan att gå sönder
visst ska man bygga i rimlig grad efter hur man kan annvända prylarna men det känns mera och mera att det man köper är byggt för att aldrig lagas och bara hålla en begränsad tid
vad brukar ni förresten försöka tänka på när ni bygger något nytt?
på labbplattan så är det ju ganska enkelt att få något att fungera, men sedan när man bygger ihop det vad lägger ni till för att förska få ett robust bygge?
några saker som jag ofta försöker få med i dom riktiga byggena
tålighet i inspänning, ska klara allt från 0 till över det normala utan att det går sönder (gäller även långvarig brownout)
vid en likspännings pryl, att klara polvänd ingångs spänning i den ström man kan förvänta sig av vad man nu brukar mata det ifrån
alla utgångar skall klara kortslutning, polvändning, inkommande ström om det finns chans till det
temperatur tålighet, att den fungerar även i rimlig höga och låga temperaturer
långtidsstabilitet
tålighet från störningar utifrån, typexemplet i dagens läge är en gsmmobil som ska klaras även om den ligger dikt an mot utsidan av prylen
mekanisk tålighet, både slag,vibrationer, annvändande, fukt och inte minst att den skall gå att plocka ner och laga om det skulle behövas
vad jag vill ha ut från denna frågeställning är vad ni brukar försöka förebygga och vad ni har råkat ut för som ni har
iaktagit eller på något annat sätt funderar på när det gäller byggen