robusthet i elektronikvärlden?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

robusthet i elektronikvärlden?

Inlägg av grym »

många tankar har snurrat runt i skallen på en då man ska börja bygga något

en hel del av dom har hamnat i det fack som man skulle kunna kalla rubusthet, i alla dess former, både mekaniskt och elektriskt

om man ser bakåt i tiden så var ju själva elektroniken enklare men oftast betydligt bättre utfört för mekansikt hållbarhet och möjligheter till attt repara det hela, mera robust med andra ord

nuförtiden så får du en kopia av miljontals timmars tanketid för några hundralappar
(köp den billigaste pcprocessorn och fundera hur lång tid det skulle ta för dig att bygga en från början utan något annat än dina tomma händer ;-) )

nuförtiden så blir väldigt mycket byggt väldigt komplicerat men till billigaste möjliga sätt och utförande

till den stora frågeställningen, vad anser ni vara viktigt när det gäller robusthet?

i fall man säger att motpolen till rubusthet är en 7805 på labbplattan med två trådar in och två ut, inga kondingar så är ju det en koppling
som oftast fungerar men saknar alla rimlig möjligher till att fungera med varierande förhållanden och lång tid

för min del så tycker jag typexemplen på icke robusta byggnationer är till exempel billiga labbagg byggda på lm317
inget ont i dom men hur ofta går dom inte sönder om man råkar gå över gränserna till vad dom tål?
och ett bra labbagg ska ju tåla, enligt min mening, nästan allt rimligt utan att gå sönder

visst ska man bygga i rimlig grad efter hur man kan annvända prylarna men det känns mera och mera att det man köper är byggt för att aldrig lagas och bara hålla en begränsad tid

vad brukar ni förresten försöka tänka på när ni bygger något nytt?
på labbplattan så är det ju ganska enkelt att få något att fungera, men sedan när man bygger ihop det vad lägger ni till för att förska få ett robust bygge?

några saker som jag ofta försöker få med i dom riktiga byggena

tålighet i inspänning, ska klara allt från 0 till över det normala utan att det går sönder (gäller även långvarig brownout)
vid en likspännings pryl, att klara polvänd ingångs spänning i den ström man kan förvänta sig av vad man nu brukar mata det ifrån

alla utgångar skall klara kortslutning, polvändning, inkommande ström om det finns chans till det

temperatur tålighet, att den fungerar även i rimlig höga och låga temperaturer

långtidsstabilitet

tålighet från störningar utifrån, typexemplet i dagens läge är en gsmmobil som ska klaras även om den ligger dikt an mot utsidan av prylen

mekanisk tålighet, både slag,vibrationer, annvändande, fukt och inte minst att den skall gå att plocka ner och laga om det skulle behövas

vad jag vill ha ut från denna frågeställning är vad ni brukar försöka förebygga och vad ni har råkat ut för som ni har
iaktagit eller på något annat sätt funderar på när det gäller byggen
macgyver
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

jag anpassar robustheten helt efter vad jag räknar med att bygget kommer att utsättas för. är det t.ex en fast installation som ska kopplas till någon okritisk utrustning så skiter jag oftast totalt i robusthet, t.ex så använder jag inte avkopplingskondensatorer vid varje IC krets som man brukar göra

men om jag ska bygga något som ska användas av andra personer eller som ska anslutas till dyr/känslig/farlig utrustning försöker jag bygga följa el-praxis så gott det går för att få bra robusthet

en gång önskade jag att jag hade byggt mer robust, hade byggt ett kretskort för en mp3spelare kopplad till en CD-ROM, under testfasen tog jag ström till bygget från en vanlig HDD strömkabel i datorn. men när jag hade lite bråttom och var ganska trött råkade jag koppla in 5volten (som direkt drev alla IC:s på kortet) till +12v i datorn med följden att alla kretsar inklusive microcontrollern brann upp :( då blev jag lite trött på mig själv att jag inte hade laggt till något skydd för det
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Jag föredrar ibland "dom gamla goda" konstruktionerna. Nästan oavsett område. Förr i tiden konstruerade man mekanik och elektronik på ett sätt så att det skulle vara lätt att laga. Tex om man har en gammal Amazon från 60-talet och man är något sånär händig kan man göra en hel del "småfix" själv. Där var det riktig plåt som man kunde borra och greja med. Har man en sprillans ny fransk bil får man betala 500 spänn för att dom ska öppna huven på verkstan i stort sett ;-) Vilket leder oss in på ett annat ämne. Nämligen, gör man saker så invecklat nu för tiden så att folk inte skall kunna laga det själv utan att man ska tjäna ännu mer pengar på att auktoriserad personal måste fixa det?
Sen finns det ju givetvis mänger med fördelar med ny avancerat teknologi och elektronik

När jag bygger saker, elektronik, ritar kretskort osv brukar jag försöka göra det så lätt så möjligt. Ha gott om plats, inte trycka ihop så mycket saker på så liten yta som möjligt, ha hyffsade säkerhetsmarginaler. Fast ibland gör man ju lite provisoriska lösningar. har kommit på mig själv med att slarva mer och mer nu faktiskt :-/
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag försöker faktisk att göra mina projekt så enkla som möjligt och detta leder ofta till att det är enkelt att reparera, robust i konstruktionen osv.

Då "allt" jag gör är för kund gör jag vad jag kan för att klura ut följande steg:
1: Hur ska grejen fungera?
2: Vad kan gå fel?
3: Vad kommer det att ha av skadlig effekt "totalt sett"?
4: Kan man "designa bort" dessa nackdelar?
Sedan är det bara att köra hårt.

Just nu har jag ett kretskort på gång som tillåter att man kortsluter den utgående spänning (fold-back på överströmsskyddet) och har alla ingånger skyddade så långt det bara går. Jag har använd 10-12 timmer på att räkna ut skydden enbart, sen tog schema och kretskortritning sin lilla tid med men jag tror att det är nära nog skottsäkert!

Enheten ska sitta i elektrisk besvärligt miljö och MÅSTE fungera klanterfritt. Är t.om. enbart 2-lagers, det förra (långt mindre komplicerad) var 4-lagers så med mitt design kommer kunden att spara en hel del pengar i produktionen och jag räknar med att de tillval jag har lagt med gör garantiproblem minimala.

Så mekanisk robusthet i all ära, man ska även hitta det rätta nivå i elektroniken, jag gör det vid att klura ut vad som kan gå fel och planera efter det. Vissa lösningar blir kanske för dyra men då är det kundens val att plocka bort den delen, jag kan erbjuda en lösning hursomhelst!
Senast redigerad av Icecap 23 juli 2005, 22:10:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag har designat en del elektronik som har haft väldigt höga krav på MTBF, temperaturområden, icke säkerhetskritiska följdfel mm. Oftast har denna elektronik suttit som interface mot den yttre miljön, så mycket av krutet har legat i att designa tåliga ingångskretsar.

Som regel har ingångskretsarna gjorts galvaniskt isolerade, överspänningsskyddade och filtrerade. Typiskt kan en digital ingång se ut enligt nedan:

* Balanserad digital ingång som klarar spänningar från 16,8 - 144V
* LP-filter på ingången
* Transzorb som skyddar mot överspänningar
* Konstantströmsgenerator som driver en optokopplare som ger ut logisk nivå till uC o.s.v.

Detta är ju inte direkt billigt, men i de aktuella applikationerna har priset inte varit en viktig faktor.

Dessutom finns det ju en del mer självklara regler som att ha bra avkoppling till IC-kretsar, inga fritt hängande ingångar osv.
Skriv svar