Tänkte köpa bänkplåtsax. Är de billiga bra? *Jodå*

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tänkte köpa bänkplåtsax. Är de billiga bra? *Jodå*

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag fick med allt i rubriken, men vi tar en längre utläggning också. :)

Jag har länge känt ett behov av en kraftig plåtsax av bänkmodell.
Just nu behöver jag t.ex kapa ett 50-tal bitar av spikband.
Började med vanliga plåtsaxen, men det var inget vidare.
Provade med sticksågen och metallblad, men det tog lite tid...
Så nu tänkte jag "nä, nu ska jag minsann köpa en bänkplåtsax!"

Ibland kapar jag till mindre plåtar för paneler eller små chassin.
Där kör jag nu alltid med sticksågen. Fungerar utmärkt,
men det skulle ju gå fortare med några "klipp klipp klipp". :)

Jula har en bänkplåtsax för en tusenlapp.
Ingen Meec tools (då hade jag inte köpt den), men den är märkt "made in china".

Min fundering är ifall den fungerar bra eller om man får något som bara viker plåten.
Hur pass kritiskt är det att en sånhär bänkplåtsax är av hög kvalité?

Jag menar, med t.ex slipmaskiner så kan man ta lite vad som helst.
Det går nästan inte att tillverka en sådan på ett som gör den hopplös att använda.
En överhandsfräs går däremot hur lätt som helst att tillverka helidiotiskt.

Så hur ligger det till med bänkplåtsaxar? :)
(Jag kan ju förstås prova den i butiken, men jag skulle ändå vilja ha lite input härifrån.)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tänkte köpa bänkplåtsax. Är de billiga bra?

Inlägg av tecno »

Jag har en av den typen sen en massa år och den har då alltid fungerat när den behövts. Man kanske ska ta deras 'grövsta' plåt tjocklek med lite salt, jag har då aldrig haft behov av att klippa så tjockt.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Jag har kört biltemas variant mycket men bra resultat, dock mest bilplåt.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag har en sån där (men om den är från Biltema, Clas Ohlson eller Jula vet jag inte. De säljer alla samma saker. ) Den har funkat kanon i flera år när jag använt den, men man ska ha en bänk att ha den på. Min sitter på en vagn och när jag klipper 2mm plåt och liknande så lyfter bortre änden på vagnen. Jag har även kllippt en hel del laminat (mönsterkorts) i den.

Blir maskinen sämre med en MEEC-klisterlapp? :)

EDIT: Men är du van med sticksågen så kommer du att få mer efterarbete än innan, du kommer alltid att få en viss deformation när du klipper, speciellt om det är långa sträckor. Jag har använt min för att kapa en del bult och rundjärn också, finns ju ett speciellt hål för det.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

På ett tidigare jobb hade vi dels en liknande "billig" sax och så en gammal med gjutet "chassie", det var helt klart skillnad mellan dom i alla fall, framförallt med tunnare plåt, var den riktigt tunn så bockades den bara med den nyare saxen, och i bästa fall blev det en vikt kant men klippt, den äldre gjorde inte detta.

Dock var den äldre saxen lite mindre också så det är väl inte en helt rättvis jämförelse.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Tack för all synpunkter! :tumupp: :tumupp:

Det blev en sådan bänkplåtsax som jag länkade till. Men nu är de tydligen blå istället. :)

Jag köpte den några timmar efter era inlägg.
Länk till köp-tråden med bild: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 14#p846914

Den fungerar riktigt bra. Än så länge har jag mest testat 1mm varmförzinkad plåt, som bl.a resulterade i dessa:

Bild

45st. Alla gick hur lätt som helst att kapa och det behövdes ingen efterbearbetning. :tumupp:

Jag hade missat att man kunde klippa bultar mm med den också, så det var en trevlig överraskning.
Har funderat på det här med att klippa laminat. Skären är ju inte så dyra,
så det kommer jag nog att testa. Det vore toppen om man kan klippa istället för att såga dem!

För att få den lite flyttbar så tänkte jag ordna ett litet bord med tung botten och låsbara hjul.
Men tills vidare så fick det bli en snabbare lösning med hjälp av motorsågen och en stock. (Se bilden i länken.) :)
Än så länge har det fungerat utmärkt.

X-IL:
"Blir maskinen sämre med en MEEC-klisterlapp? :)"

Nädå, men inte blir den bättre heller. :D
Jag är allt annat än en "märkes-snobb" och jag har har
med en dåres envishet köpt alla möjliga Meec-grejer under åren
och bara träffat på två saker som inte varit skräp:

Gräsklipparen och slipmaskinen. Det går väl inte att misslyckas så mycket med sådant antar jag...

Resten har varit katastrof. Främst min bordcirkelsåg.
Några delar satt fast med träskruv! Själva stativet och motorfästet var så felkonstruerat att jag bara
kunde snurra klingan för hand någon centimeter tills en av dess tänder tog emot bordets ovansida.
Så den ska byggas om totalt. (Var lite för förbannad när jag upptäckte slarvet, så jag orkade inte åka tillbaka.)
Den lilla bandsågen har jag däremot fått ganska bra ordning på, men det är lite jobb kvar än.

En klassiker är den röda fräsen, som brukar dyka upp i modifieringstrådar på forumet.
Jag brukar känna på dem ibland när jag är på Jula. Nu har de bra modeller och då kostar de ca 4000kr.
När de får in skräp-exemplar (vilket händer då och då) så kallar de det för "rabatt" och säljer dem för 2500-3000kr.

Bauhaus har en bättre princip: De köper in några exemplar av en billig grej och testar dem.
Om det inte är tillräckligt bra kvalité så låter de andra fabriker bygga om dem.
Det gör de även på grejer som är bra, om de tycker att man kan få det ännu bättre.
Sedan säljer de de omgjorda grejerna under nytt märke.
(T.ex så är min Herkules-kompressor en f.d Stanley, som gjorts om i Italien.
Trädgårdstraktorn av märke Herkules är en variant som bygger på en Partner med Briggs&Stratton-motor.)

Viss skillnad mot Julas princip.
(Nej, jag har ingen anknytning Bauhaus, annat än att jag är stamkund sedan de
kom till Kalmar och det plötsligt fanns ett bättre alternativ än Julas Meec-märke. :) )

Det blev lite off-topic här på slutet.

Hur som helst så är jag nöjd med bänkplåtsaxen. Tack för er input! :tumupp:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Tänkte köpa bänkplåtsax. Är de billiga bra? *Jodå*

Inlägg av Glenn »

Återupplivar tråden..

Nu behöver jag också en bänkplåtsax, och nu har jag ju plats.

vilken modell köpte du Jimmy ? den för 899:- på biltema ? och är du fortfarande nöjd ?

899:- http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... sax-12219/
549:- http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... sax-12213/

..Sen finns det ju på jula..

995:- http://www.jula.se/bankplatsax-123042

..Och säkert på fler ställen.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Julas är misstänkt lik biltemas dyraste dock.

Nån som kännt på den billigare ?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

OT, men jag klippte 6mm lexan med min igår utan problem.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag har ett exemplar av den billigaste och jag tycker den har fungerat riktigt bra, den är förstås litet grovt gjord jämfört med de fina brittiska smäckra slagskeppen (jag testade en sådan på förra jobbet) enda är att handtaget är litet för kort men står i manualen, iaf på mitt ex (men det var några år sedan jag köpte den) att man kan förlänga handtaget. Handtaget är en rektangulär profil iställetför plattjärn och det syns att gapet är utsågat med en skärbrännare om man tittar noga osv men jag har klippt rätt mycket 1,5mm kallvalsad "bonnaplåt" (tror den klarar betydligt tjockare) med den samt även kapat en heldel fjäderstålstråd och tunna rundjärn mm, enligt speckarna skall den klara jag har för mig ca 11 mm rundstål av typ 1312 kvalitet. (den har ett förstärkt hål för stång). man kan dock trä ett rör på fyrkantsprofilen om man inte vill byta den så får man mer kraft, originalhandtaget är som sagt löjligt kort. Det går ganska lätt att byta skär tror jag, jag köpte ett par reservskär man har faktiskt ännu ej behövt byta så originalskären verkar förvånansvärt hög kvalitet, iaf på exemplaret jag har

Edit, med tanke på att "britterna" kostar ca 6k med alla kostnader att få hit den så tycker jag nog att denna står sig riktigt bra i jämförelse.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag var på jula av en annan anledning i helgen, och kollade på deras sax, den kändes helt klart mer gedigen än jag hade väntat mej, kunde ju inte provklippa nåt dock.

Låter bra att den billiga biltemasaxen verkar bra också, ska försöka ta mej till biltema och hoppas man kan känna på dom, just nu lutar det åt biltemas billigaste faktiskt, om den känns bra.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Beror ju på litet vad man har för krav som sagt, men tyckte det skilde anmärkningsvärt litet mellan dessa och "riktiga" dock (förutom priset...), men är förmodligen sämre material i dessa samt att de troligen är gjorda med metoder som utsatt godset för onödigt mycket värme osv, men om det som jag misstänker är låglegerat eller olegerat stål i dem torde det spela mindre roll, de håller iaf enligt specarna vad det verkar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Glenn skrev:Jag var på jula av en annan anledning i helgen, och kollade på deras sax, den kändes helt klart mer gedigen än jag hade väntat mej, kunde ju inte provklippa nåt dock.

Låter bra att den billiga biltemasaxen verkar bra också, ska försöka ta mej till biltema och hoppas man kan känna på dom, just nu lutar det åt biltemas billigaste faktiskt, om den känns bra.
Var på biltema idag igen, och dom hade fortfarande ingen sax uppe, förra gången så frågade jag och killen jag frågade sa typ "finns det ingen uppe så finns det ingen" och sprang iväg.. Denna gången när jag frågade så sa den personen att "Du ska prata med han där borta, verktyg är hans avdelning", så då gjorde jag det, och han tvekade inte en sekund att packa upp en sax så jag fick klämma och känna på den.

Den kändes helt klart mer gedigen än jag hade förväntat mej för en femhundring typ, så jag slog till.

Jag har inte packat upp den hemma än, efterssom bordet jag tänkte ha den på är belamrat med en massa annan skit just nu :)
Skriv svar