Tack för all synpunkter!
Det blev en sådan bänkplåtsax som jag länkade till. Men nu är de tydligen blå istället.
Jag köpte den några timmar efter era inlägg.
Länk till köp-tråden med bild:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 14#p846914
Den fungerar riktigt bra. Än så länge har jag mest testat 1mm varmförzinkad plåt, som bl.a resulterade i dessa:
45st. Alla gick hur lätt som helst att kapa och det behövdes ingen efterbearbetning.
Jag hade missat att man kunde klippa bultar mm med den också, så det var en trevlig överraskning.
Har funderat på det här med att klippa laminat. Skären är ju inte så dyra,
så det kommer jag nog att testa. Det vore toppen om man kan klippa istället för att såga dem!
För att få den lite flyttbar så tänkte jag ordna ett litet bord med tung botten och låsbara hjul.
Men tills vidare så fick det bli en snabbare lösning med hjälp av motorsågen och en stock. (Se bilden i länken.)

Än så länge har det fungerat utmärkt.
X-IL:
"Blir maskinen sämre med en MEEC-klisterlapp?
"
Nädå, men inte blir den bättre heller.

Jag är allt annat än en "märkes-snobb" och jag har har
med en dåres envishet köpt alla möjliga Meec-grejer under åren
och bara träffat på två saker som inte varit skräp:
Gräsklipparen och slipmaskinen. Det går väl inte att misslyckas så mycket med sådant antar jag...
Resten har varit katastrof. Främst min bordcirkelsåg.
Några delar satt fast med träskruv! Själva stativet och motorfästet var så felkonstruerat att jag bara
kunde snurra klingan för hand någon centimeter tills en av dess tänder tog emot bordets ovansida.
Så den ska byggas om totalt. (Var lite för förbannad när jag upptäckte slarvet, så jag orkade inte åka tillbaka.)
Den lilla bandsågen har jag däremot fått ganska bra ordning på, men det är lite jobb kvar än.
En klassiker är den röda fräsen, som brukar dyka upp i modifieringstrådar på forumet.
Jag brukar känna på dem ibland när jag är på Jula. Nu har de bra modeller och då kostar de ca 4000kr.
När de får in skräp-exemplar (vilket händer då och då) så kallar de det för "rabatt" och säljer dem för 2500-3000kr.
Bauhaus har en bättre princip: De köper in några exemplar av en billig grej och testar dem.
Om det inte är tillräckligt bra kvalité så låter de andra fabriker bygga om dem.
Det gör de även på grejer som är bra, om de tycker att man kan få det ännu bättre.
Sedan säljer de de omgjorda grejerna under nytt märke.
(T.ex så är min Herkules-kompressor en f.d Stanley, som gjorts om i Italien.
Trädgårdstraktorn av märke Herkules är en variant som bygger på en Partner med Briggs&Stratton-motor.)
Viss skillnad mot Julas princip.
(Nej, jag har ingen anknytning Bauhaus, annat än att jag är stamkund sedan de
kom till Kalmar och det plötsligt fanns ett bättre alternativ än Julas Meec-märke.

)
Det blev lite off-topic här på slutet.
Hur som helst så är jag nöjd med bänkplåtsaxen. Tack för er input!