Jag har som sagt haft lite problem med att få till 1:1 i måttsättningen vid fräsningen.
Jag trodde först att det var mina inställningar på kulskruven/antal steg som var fel, men det stämmer perfekt.
Började då leta efter andra felkällor, fann att mina frässtål som skall vara 3/32 dvs 2,38mm är närmare 2,35.
Men det är svårt att veta om jag har ett kasst skjutmått eller om det är stålen som är av dålig kvalitet.
Stålen är köpa på carbide plus på ebay och tycks vara bra kvalitet annars. Någon som har ett bra förslag på att mäta in stålen? Mickrometer?
Mäta upp frässtål?
- ghost_rider
Re: Mäta upp frässtål?
Det är toleranser på pinfräsar också. Billigare (?) kan tänkas ha grövre toleranser. 'Märkesfräsar' brukar ligga inom en hundradel. T.ex. 0 till -0.01 mm. Det är inte så att du köpt omslipade fräsar?
Är det en tvåskärig fräs kan du mäta med en vanlig mikrometer. Det finns speciella mikrometrar för treskäriga pinnfräsar.
Sen finns det ju fler faktorer än fräsens diameter, kast, spåntryck, deformation m.m. Hur stort fel ser du på dina detaljer och hur mäter du det?
Enklast är nog att fräsa två frånvända ytor och kompensera baserat på det.
/A
Är det en tvåskärig fräs kan du mäta med en vanlig mikrometer. Det finns speciella mikrometrar för treskäriga pinnfräsar.
Sen finns det ju fler faktorer än fräsens diameter, kast, spåntryck, deformation m.m. Hur stort fel ser du på dina detaljer och hur mäter du det?
Enklast är nog att fräsa två frånvända ytor och kompensera baserat på det.
/A
OM du vet att din maskin är perfekt och stabil, fräs ett spår i en skräpbit och mät detta spår så vet du hur ditt skär beter sig.
I regel så är det kompensering som gäller, oavsätt maskin. Fräsar/spindel/maskin/material spelar roll för ditt mått.
Även om du har en sprillans ny maskin där allt är 100% så är det ändå kast, kulskruvsavikelser osv.. Kör biten en gång och kompenserar dom viktiga måtten och kör nästa bit igen så är du förmodligen väldigt nära ditt mått!
Även om du har en sprillans ny maskin där allt är 100% så är det ändå kast, kulskruvsavikelser osv.. Kör biten en gång och kompenserar dom viktiga måtten och kör nästa bit igen så är du förmodligen väldigt nära ditt mått!