Någon som vet en bra ic-krets som kan ersätta min ursprung

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Någon som vet en bra ic-krets som kan ersätta min ursprung

Inlägg av MNorrgren »

Hejsan jag har en fråga, jag ska bygga en krets som förstärker upp spänningen från ett 1,5 voltsbatteri så att jag kan driva en del lysdioder som är på 4 volt med det.

Men det är så att man behöver en Hex schmitt-trigger, (stavning ja vet) som går att köra på ca 1 volt istället för det vanliga 5 v.
Någon som vet en som säljs på elfa/bejoken som kan ersätta den som det stod i kopplingsschemat? 5sv57 tror ja, eftersom inte den finns på elfa. :S
det viktiga är iaf att den har två ingångar, en utgång :P, går att köra på ca 1 volt.
någon som kan hjälpa/länka?
tack på förhand
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Har du en länk till originalschemat?

Lös logik som körs på ~1V är lite "exklusivt" tror jag. Även om det finns (74AUC-familjen t.ex.)

Har sett kretsar med liknande funktion baserade på vanliga små transistorer annars, kanske kunde funka?

Hittar den inte nu dock...

edit: hittade en, mycket enklare krets kan man nog inte få:

http://www.emanator.demon.co.uk/bigclive/joule.htm
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag kan inte tro att det bara går att lösa med en schmitt-trigger, det finns färdiga kretsar till detta, det kan även lösas på det sätt som cyr länkar till (kopplingen kallas en "blocking oscillator") och det är nog den rätta till detta. Behöver man att driva fler LED kan man modifiera kopplingen lite.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

nänä, det går inte att fixa med bara en schmitt.... men det är en drossel kopplad till o 2 transistorer osv.. men det vet ja, jag har schema o allt, det enda jag behöver är en schmitt... som klarar att drivas från 1 volt, har allt annat. Jag vet att det funkar.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Schmitt-triggern används säkert bara i oscillatorn för att fasvrida signalen 180 grader. Det går säkert att lösa lika bra med transistorer.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Just det, schmitt-triggern är väl bara för att göra en oscillator och när du redan använder de andra komponenter undrar jag på varför du vill ha fler när funktionen redan är uppnådd.

Men men, smak och tycke.......

Personligen tycker jag om att göra samma sak med färre komponenter och/eller mindre komplicerat men alla kan ju inte tycka lika.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

ja jo jag håller me dig, men... som du kanske vet sen innan så e jag inte den mest tekniska här o håller mig gärna till en sak som jag vet fungerar, orkar inte tänka ut nåt annat. Vet vad ni kommer att säga., men det blir lättare om du gör så eller så. Visst i teorin, men i verkligheten för mig så är det inte så.
vill inte va oschysst eller så, inte alls men jag är på upplärningsstadiet, håller på o läsa lite mer teori tom, bland annat hur saker gör o fungerar.
Syntex

Inlägg av Syntex »

Varför nödvändigtvis schmitt-trigger?
En enkel oscillator med en germaniumtransistor följt av spänningsfyrdubblare.

Bild
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

citizendildo: jo, jag kan förstå vad du menar, samtidig verkar du ju inte KUNNA hålla dig till det beprövade på grund av kretsbrist eller hur?

Du fick en länk till en särdeles bra grej med tydlig byggbeskrivning som till råga på allt bara behövde enkla standart-komponenter och jag skulle vilja påstå att det kan vara värd att testa i alla fall, om inte annat för att se om det fungerar för dig, för att lära nytt och för att ha ett alternativ.

Enda komponenter som kanske inte ligger i lådan är ju just spolkärnan men den kan man ytterst lätt hitta, jag har t.ex. en skrotat telefonsvarare av billigaste modell liggande och i den finns ALLA komponenter för att bygga en sån grej, kanske inte lika liten men nog till att man kan testa.

Sånt kan man hitta på återvinningsstationen där de kärnor används t.ex. til avstörning av utgående sladder.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

ja jo jag vet... du har rätt. jag har provat o bygga den med mycket bra reslutat. kom på efter mycket tänkade o din text att, va i helvete håller jag på me... varför försöka hitta kretsen när det kan bli enklare, ja fråga mig inte varför jag ville ha den andra men iaf....

ja det är bara att gå in på elfa, kjell eller var det nu är. hitta en sån kärna i en gammal video när jag satt o plockade komponenter nu för nån da sen då jag inte orkar köra in till varken ´kjell eller elfa då det är en bit bort...

men tack för länken... jättebra :)
Skriv svar