Tja! Har byggt mig en dockningsstation, i detta fall en förstärkare byggd på en LA4508 ( http://www.alldatasheet.com/datasheet-p ... A4508.html ). Schema... http://www.google.se/imgres?q=la4508+am ... x=65&ty=87 .
Själva laddaren till iphonen är byggd på en 7805 och några motstånd. Detta drivs av samma källa ( labbagget).
Till problemet... När jag lyssnar på musik låter det bra tills jag kopplar in usb sladden till telefonen, då börjar de leva fan i högtalarna, typ pipa, tjuta o brumma. Vad är felet? Kanske lite luddigt skrivet, hoppas ni fattar ändå
Det ringer en liten klocka när du skriver "samma strömkälla" Risken finns att någon in eller utgång inte ligger relativt minus utan hänger på halva drivspänningen.
Börja med olika strömförsörningar och mät om det blir spänningsskillnad mellan minus och minus.
Jordslinga, får samma fenomen när jag laddar telefonen i bilen samtidigt som den är kopplad via hörlursuttaget till stereon. Löses med en jordseparator, ev kanske det går att bryta signaljorden.
Laddningskretsen i telefonen inducerar också störningar till ljudet. Inte pip och tjut dock, utan massa brus. Provade att ladda från batteridriven 5v-källa. Lite surt. Det finns ej heller filter mot eventuellt generatorvin i bil.
Jordavskiljare kan antingen byggas elektroniskt eller bara helt enkelt vara en transformator.
För att se om man blir av med störningarna så kan man ta nån valfri skrottrafo, gärna t.ex. trafos från två gamla modem (från tiden då de var rätt klumpiga, trafosarna alltså, säg 300-2400bps-tiden).
Nackdelen med audiotransformatorerna är att man förlorar en del av diskanten och basen. Det står på de där galvaniska avskiljarna att de har en rak kurva mellan typ 10Hz till 22kHz, men så fanken heller. Det låter botten... Negativ loudness!
Det beror väl också på signalkällan och lasten. När jag för typ 15 år sen labbade en del med just gamla modemtrafos så tyckte jag att skillnaden mellan med/utan trafo var i klass med skillnaden på att använda line out v.s. hörlursuttag på en cd-spelare. Då var det rätt lågohmig utgång och rätt högohmig last, och trafona var ju rätt stora, i klass med de man har i en batterielliminator på några watt (fast givetvis andra data).
I det här fallet så är det nog klart bättre med en galvaniskt skiljd switchomvandlare för laddningen av telefonen och skicka ljudet rakt av.