Jag lyckas inte riktigt lösa hur jag ska fräsa en sån här kon som på bilden...
Det är kanske mer ett jobb för en cncsvarv men nu har jag ju bara två fräsar.
Konen består av två radier och däremellan räta delar.
Den ska göras med flera olika radier så fasta verktyg går inte utan tanken är att köra med en ballnose.
Nån som kan ge lite förslag på hur jag löser det?
Genomskärning:
kon.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Men borde du inte kunna lösa det i tre delar, radie-rakt-radie och för varje av dessa anävnda CamBams Side profile eller vad det hette? Hittar inte igen det på sidan nu.
Om du inte kommer på hur du skall lösa det kanske jag kan generera gkod till dig som du stoppar i fräsen och kör med radiefräs. I så fall behöver jag en 3D solid i något lämpligt filformat.
By the way, det går nog med en 2D dxf på konturen i genomskärningen också så kan jag generera 3D soliden själv. Det blir antagligen bättre.
Det går framåt men jag lyckas inte flytta ner planet så konen börjar där radien slutar.
Allt börjar vid Z0 fast jag har flyttat ner ringen till den inre konen till underkant på radien.
Man ser den röda ringen där konen ska börja men ändå hamnar den på Z0???
Jag kan lägga upp min .CB fil om det kan hjälpa.
plan.png
Jag har ritningar, problemet är att jag ska göra flera olika och inte bara den här.
Det vore skönt att lösa det själv för att sen bara ändra lite parametrar mellan dom olika modellerna.
X:IL, så är det såklart! Det blir bättre.
Man gör sånt här för sällan.
Det är ok POS. Jag kör inte CAMBAM men ville flagga för att jag kan hjälpa dIg om du inte kommer på hur du skall lösa det. Naturligtvis är det bättre att fixa det själv, då blir du ju oberoende av andras hjälp.
Hmm, jag blir inte klok på det här.
Den undre radien går bara att få till åt fel håll, skiftar jag mellan convex och concave så blir det så här och jag kan inte förstå varför.
kon1.png
kon2.png
Man vill ju klara av det när man börjat,och nu är det så nära att det ska funka.
Jag tycker jag gör rätt och det ser ju bra ut förutom att radien är felvänd.