Det är nog som ni skriver.
Om man tittar här ->
http://en.wikipedia.org/wiki/Hydraulic_ ... lculations så ser det väl i alla fall inte så bra ut.
Det är förstås möjligt att det det finns någon annan CVT ->
http://en.wikipedia.org/wiki/Continuous ... ansmission som skulle kunna göra jobbet bättre också.
Men jag är lite osäker på det där med dieselmotorns bränsleförbrukning, har man en motor som är anpassad för en stor last så tycker då jag att den borde arbeta ganska ineffektivt när lasten är låg/ mycket låg (om man måste rusa den med låg belastning, om man använder en vanlig generator). Det kan ju va idé att skaffa flera elverk istället om effektbehovet varierar mycket , fast det blir inte lika bekvämt förstås.
Edit1, lade till "det blir inte lika bekvämt."
Edit2, Man har i alla fall flera växlar på en t ex bil (man har ju inte bara en växel och en mycket stor motor), kommer man till en backe (med en bil) så växlar man ner om man skall kunna hålla hastigheten, och man ligger inte och rusar på en låg växel i onödan om det går att lägga i en högre växel (när det går "lätt"). Sedan brukar man med en bil växla ner innan man kommer in i en brant uppförsbacke (om man vill vara säker på att kunna hålla hastigheten).
Att hastigt öka belastningen på en generator (fallet variabel transmission) det blir ju lite som att köra bil "i mörker", plötsligt är man i en brant backe på en ganska hög växel och det är för sent att växla ner om man skall kunna hålla hastigheten med den motoreffekt man har (man "kör" ju på en hög växel innan backen), det är ju då det kunde vara bra att ha lite extra energi i ett svänghjul, ett svänghjul som kan "göra jobbet" den tid det tar att växla ner för att få lite "snurr" på motorn, så den kommer upp i ett varvtal som gör att man kan klara backen med bibehållen hastighet.
Att ha en direktdrivet elverk borde vara som att köra en bil på en växel som är anpassad för att kunna klara den brantaste backen man kan tänka sig att hamna i, eller??
Sedan verkar förlusterna vara större för bensinmotorer än för dieslar när motorerna inte arbetar fullt, verkar det som av vad jag har lyckats läsa.
Fast jag vet inte, men jag tänkte jag skulle "kolla" mer.
Edit3, I exemlet/ jämförelsen med en bil gäller förstås att man skall skall hålla en konstant hastighet när man kör, samma hastighet på hjulen (frekvensen) när man kör.
När maximal eller nästan maximal effekt behöver utvecklas (i fallet variabel utväxling) kunde man koppla om oljeflödet (om man använder hydrostatisk transmission som CVT), koppla om oljeflödet med ventiler så hydraulpumpen vid dieselmotorn direkt driver hydraulmotorn som driver generatorn, då kunde man samtidigt koppla bort svänghulsdriften, det borde minska förlusterna en del vid höga effektuttag, bör ju bara vara att koppla in svänghjulet igen när belastningen minskat något.
Edit4,
Eller så kunde man använda någon slags vanlig enkel styrd koppling mellan dieselmotorn och generatorn "rakt på" och parallellt med det andra systemet som man då skulle kunna koppla bort ev också med styrda kopplingar, så man i princip skulle kunna få vanlig direktdrivning när lasten är hög.