Shunt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Shunt

Inlägg av simon78 »

Jag tänkte bygga en shunt för att mäta laddningsströmmen i båten. Jag tillverkar den av 4mm aluminiumplåt, och vill ha ett spänningsfall på 1mV per 1A. Hur ska jag räkna ut hur plåten ska vara utformad?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Hur många ampere vill du mäta egentligen? 1mV/A verkar ganska litet, de färdiga shuntar som finns att köpa brukar ha runt 3mV/A

Hursomhelst vill du ha en resistans på R = U / I = 0,001/1 = 0,001 ohm.

Reistansen i shunten blir då R = p (L/A), där p = resistiviteten = 0,027*10^-6 (ohm-meter) för aluminium.

Nu får du alltså välja bredd och längd på aluminiumbiten så att du får önskad resistans. Formen på shunten kommer att spela stor roll, och dessutom ändras ju resistansen med temperaturen. Aluminium är ju inte direkt optimalt i detta hänseende, och köpta shuntar brukar bestå av manganin.

Jag tror att du kommer att få svårt att få en bra noggrannhet med en hammagjord shunt, men noggrannheten kanske inte spelar så stor roll?
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Jag vill mäta 0-95A +-0.5A kanske. Jag tog en Al-bit och filade ned så att jag fick önskat spänningsfall när jag provade med en lampa som drog 2.2A. Behöver jag prova vid andra A eller är förhållandet linjärt?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Förhållandet är nog linjärt så länge temperaturen är konstant. Risken är ju att shunten blir lite uppvärmd när det går mycket ström genom den (borde bli runt 9W effekt i shunten vid 95A!).

Det enklaste är kanske att mäta spänningsfallet över befintligt kablage? Strömmen kan du ju mäta med en tångamperemeter vid olika belastning. och på så sätt får du ju en uppfattning om spänningsfallet i kablaget är linjärt eller inte.

Edit: En noggrannhet på 0,5% är vad de professionella manganitshuntarna ger, du kan nog inte förvänta dig det av en hemmagjord aluminiumshunt.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Ok. Tackar. Nogrannheten är inte jätteviktig. Jag ska bara kolla ungefär hur mycket generatorn laddar, så att jag vet hur mycket jag har i batterierna. De högre strömmarna kommer förmodligen att vara ovanliga.
Skriv svar