Bakgrund: jag vill göra en kompakt spänningsomvandlare (9 V batteri -> ~1000 V). Den ska vara kompakt för att kunna döljas i handtaget på valfri "magiker-rekvisista".
Batteri -> sinusvågsgenerator -> primärspole -> sekundärspole => 1 kV
Frågeställning: Jag har hitttat hundratals designer av kretsar som (enkelt förklarat) byter strömriktningen genom primärspolen med hög frekvens för att uppnå en hög inducerad spänning. Men eftersom jag vill göra min anordning ultrakompakt (tänk tjock tuschpenna) för att den ska kunna byggas in i ett vardagsföremål och bli helt osynlig så behöver jag en enkomponentslösning. Vad jag söker är alltså en komponent (IC ?) som jag kopplar batteriets två poler till och får ut två poler med växlande polaritet.
Strömstyrka: El-leksak, säg 50 mA.
Vågform: Sinus, fyrkant, trekant, elefant eller motsv.
Kostnad: Helst under 50-lappen.
Fotnot: Ursäkta mitt trötta språk och hoppas att jag inte gjorde någon noobmiss.
Tack på förhand.
Noobfråga; våggenerator
-
Noobfråga; våggenerator
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Noobfråga; våggenerator
Batteriet och transformatorn är de stora komponenterna, elektroniken kan du göra ganska minimal utan att använda någon enkomponentslösning. Se t ex blocking oscillator på Wikipedia. Kräver förvisso en primärlindning med mittavtappning på transformatorn i det här utförandet, men i övrigt bara tre komponenter
Kolla annars hur blixten till en gammal engångskamera fungerar - finns beskrivningar lite varstans på nätet.
Kolla annars hur blixten till en gammal engångskamera fungerar - finns beskrivningar lite varstans på nätet.
- SeniorLemuren
Låter som ett mordvapen och lämpligt vapen för flygplanskapare. Urklipp (PDF)sarskrivning skrev: Den ska vara kompakt för att kunna döljas i handtaget på valfri "magiker-rekvisista".
Batteri -> sinusvågsgenerator -> primärspole -> sekundärspole => 1 kV
9 V batteri -> ~1000 V.
Strömstyrka: El-leksak, säg 50 mA.
Vågform: Sinus, fyrkant, trekant, elefant eller motsv.
Kostnad: Helst under 50-lappen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Menar TS 50 mA på primär eller sekundärsidan? Det är ganska stor skillnad. Är det primärsidan blir det väl en lagom "mygg-dödare", sekundärsidan ska vi inte tala om...
- SeniorLemuren
Om vi utgår ifrån en tuschpenna finns det plats för ett AA-batteri, möjligen två men det är tveksamt.
Om vi sedan utgår ifrån 1000V och 50mA blir det 50W... Med en verkningsgrad på 80% (mycket optimistiskt) blir det dels en förlust i pennan på 12,5W vilket ger en väldig kännbar uppvärmning och dels ett strömuttag från det enstaka AA-batteri som det kan finnas plats för på ung. 50A.
Detta går inte!
Om det är en gnist-grej som ska lura folk i "magisk" sammanhang är det inte alls omöjligt att skaka fram 1kV men det är minimala strömmar vi pratar om här!
Om vi sedan utgår ifrån 1000V och 50mA blir det 50W... Med en verkningsgrad på 80% (mycket optimistiskt) blir det dels en förlust i pennan på 12,5W vilket ger en väldig kännbar uppvärmning och dels ett strömuttag från det enstaka AA-batteri som det kan finnas plats för på ung. 50A.
Detta går inte!
Om det är en gnist-grej som ska lura folk i "magisk" sammanhang är det inte alls omöjligt att skaka fram 1kV men det är minimala strömmar vi pratar om här!