Alarm på 12v MC batteri
Alarm på 12v MC batteri
Hej,
Jag använder sk. lipo-alarm till mina radiostyrda modeller för att undvika urladdning.
Det som är det fina med dessa alarm är att de är väldigt billiga och förprogrammerade så de piper när accet har låg spänning och jag skulle nu vilja använda detta till ett mc batteri.
Man kopplar in detta lipo-alarm på balansporten till ett lipo batteri, men går det att använda till ett mc batteri?
I så fall hur gör jag?
Jag använder sk. lipo-alarm till mina radiostyrda modeller för att undvika urladdning.
Det som är det fina med dessa alarm är att de är väldigt billiga och förprogrammerade så de piper när accet har låg spänning och jag skulle nu vilja använda detta till ett mc batteri.
Man kopplar in detta lipo-alarm på balansporten till ett lipo batteri, men går det att använda till ett mc batteri?
I så fall hur gör jag?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Alarm på 12v MC batteri
Skulle de inte funka med en spänningsdelare? Vid vilken cell-spänning larmar den där 3.2-3,3V??
Vad vill du uppnå?
En enhet som förbrukar extra ström när det blir kritisk ändå? Sitter MC-ackumulatorn i en MC eller används den till annat?
En enhet som förbrukar extra ström när det blir kritisk ändå? Sitter MC-ackumulatorn i en MC eller används den till annat?
strömförbrukningen på den här enheten är nog väldigt marginell och det jag vill uppnå är veta vad spänningen är - och när batteriet behöver laddas.
Det ska inte sitta på en mc utan ska användas i hobbysammanhang.
Det ska inte sitta på en mc utan ska användas i hobbysammanhang.
Grejen är att den inte fungerar så bra faktisk!
Dels måste den kopplas med en spänningsdelare och den spänningsdelare ska klara driftströmmen varför tomgångsströmmen blir ganska hög.
Dels har en blyackumulator en annan urladdningskurva och man får knappast samma förvarning.
Mitt råd är att ta en op-amp (evt. dubbel) av en strömsnål typ, en spänningsreferens av någon typ och sedan koppla upp en vanlig komparatorkoppling.
Har du två op-amp kan du få "förvarning" + "nu är det slut".
Dels måste den kopplas med en spänningsdelare och den spänningsdelare ska klara driftströmmen varför tomgångsströmmen blir ganska hög.
Dels har en blyackumulator en annan urladdningskurva och man får knappast samma förvarning.
Mitt råd är att ta en op-amp (evt. dubbel) av en strömsnål typ, en spänningsreferens av någon typ och sedan koppla upp en vanlig komparatorkoppling.
Har du två op-amp kan du få "förvarning" + "nu är det slut".
ok jag förstår. Finns det ingen färdig produkt av det här slaget som inte kostar skjortan? Bör ju finnas tycker man för vem vill ha urladdade batterier 

Det finns en grej som bland annat biltema säljer.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... ydd-38245/
Batteriskydd kallar de den, kanske inte riktigt vad du sökte men liknande.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... ydd-38245/
Batteriskydd kallar de den, kanske inte riktigt vad du sökte men liknande.
jesse78: ta t.ex. 1 st LMC6462 (73-268-60), 1 st spänningsreferens, t.ex. LM285-2,5 (73-285-03), 6 st motstånd, 2 st LED ("förvarning" & "nu jävlar") samt ett par avkopplingskondensatorer (100nF keramiska), då ska saken vara biff efter lite lödande.