Stegmotorkablar
-
Stegmotorkablar
hej kan någon hjälpa mig med vilken kabel som går till vad i den här stegmotorn.
Har fixat en stegmotordrivare och ska koppla in den nu men vet inte vilken kabel som ska kopplas in.
Har fixat en stegmotordrivare och ska koppla in den nu men vet inte vilken kabel som ska kopplas in.
-
Re: stegmotor kablar
har kollat på den och har inte blivit så smartare av att titta på den. har aldrig arbetat med stegmotorer förr och det här är första gången så jag förstår inte vad dom menar.
-
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Men då så, bara att läsa innantill. Du har alla uppgifterna i de dokumenten som behövs, så försök att få till det hela så ska du se att det går bra.
-
men jag vet inte fortfarande vad alla kablar går till.
Det var det som var min fråga.
Röd
Blå
Gul
Grön
Det var det som var min fråga.
Röd
Blå
Gul
Grön
- SeniorLemuren
I dokumentationen under WIRING DIAGRAM kan du se att röd och grön (A och C) är ena lindningen samt B och D (gul och blå) är den andra av de två lindningarna som skall anslutas till drivern.
Edit. Såg inte schemat på drivern. Ena lindningen skall anslutas till A och /A och den andra till B och /B. Om det inte funkar så får du skifta tamparna på ena lindningen.
Edit. Såg inte schemat på drivern. Ena lindningen skall anslutas till A och /A och den andra till B och /B. Om det inte funkar så får du skifta tamparna på ena lindningen.
Senast redigerad av SeniorLemuren 26 maj 2012, 17:07:31, redigerad totalt 1 gång.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Om du tittar i schemat på motorn så ser du 2 spolar, letar du lite på nätet så ser du att ofta har en spole märkningen A resp A. Resten kan du säkert klura ut.
-
Hej men hur vet jag t.ex. vilken kabel som ska kopplas in till strömen, vilken kabel som ska koppla in till Com.
Ingen av motorkablarna ska till com eller Vs,Vss, du har A, /A, B och /B det är där du ska in med motorn.
Till Com Vs och Vss kopplar du in strömförsörjningen, vilka du ska använda får du kika i databladet då det verkar bero på vilken spänning du kör med.
Till Com Vs och Vss kopplar du in strömförsörjningen, vilka du ska använda får du kika i databladet då det verkar bero på vilken spänning du kör med.
-
-
Re: Stegmotorkablar
Hej testade nu att koppla in allt. men inget händer. strömen verkar fungera till drivaren och den låter ochså konstig nog.
Jag har kopplat kablarna så här:( /=ett tecken som är ramför vissa bokstäver har inte det på tangetbordet så jag gör snedstreck istället).
/B Blå
B Gul
/A Grön
A Röd
Vs 12V
COM -
Har jag kopplat fel? eller kan det vara något annat fel. för jag får inget på stegmotorn men den låter.
Jag har kopplat kablarna så här:( /=ett tecken som är ramför vissa bokstäver har inte det på tangetbordet så jag gör snedstreck istället).
/B Blå
B Gul
/A Grön
A Röd
Vs 12V
COM -
Har jag kopplat fel? eller kan det vara något annat fel. för jag får inget på stegmotorn men den låter.
Re: Stegmotorkablar
Ger du den några steg och riktningssignaler då? Annars lär den på sin höjd få hållmoment, beroende på om det finns en enable eller inte (eller hur den är konfigurerad). Med de anslutningar du anger ska den inte röra sig alls.