Hjälp felsöka kyl/frys
Hjälp felsöka kyl/frys
Har en kombinerad kyl-frys modell Gram KF 250-50. Frysen fungerar normalt men kylen har slutat fungera. Den står alltid varm nu oavsett minimala tester (öppna + stänga dörren, ändra på inställningen för kyla, dra ur sladd + sätta i igen). Det är bara en kompressor och efterssom frysen fungerar så är det ju inte den det är fel på. Kan någon klok person hjälpa mig att felsöka och avhjälpa felet? Hittat en termostat för runt 300kr om det är den det är fel på? Men jag behöver veta ett par saker:
1. Är det termostaten det är fel på? Vad kan det annars vara?
2. Vart hittar jag termostaten på skåpet? Hur ser den ut?
3. Är det lätt att byta?
Köpte denna för kanske 8 år sedan. Lönt att laga? Tack på förhand.
1. Är det termostaten det är fel på? Vad kan det annars vara?
2. Vart hittar jag termostaten på skåpet? Hur ser den ut?
3. Är det lätt att byta?
Köpte denna för kanske 8 år sedan. Lönt att laga? Tack på förhand.
Re: Hjälp felsöka kyl/frys
Ja det är troligen termostaten.
Det finns ett par "universaltermostater" med benämning 1 till 7 tror jag.. funktionen i dessa är den samma, men det som skiljer är vilken axel och åt vilket håll den går, samt om du har larm och diverse annat på den. Tar du fel kommer graderingen eller knappen inte passa helt enkelt.
Beställer du via en servicefirma så tar dom säkert reda på vilken du ska utan att du behöver betala extra för det.
300 är ett helt rimligt pris för dessa.
Ett funktionstest vi brukade göra var att antingen trycka in "super" knappen om det fanns, eller helt enkelt kortsluta termostaten och se om plattan blir kall. (samma funktion)
Det brukar inte ta mer en minut innan den börjar bli kall vid inkommande rör. (förutsatt att man kortsluter mellan rätt ledare då......)
Själva termotaten sitter bakom vredet. Sedan går det ett kapillärrör till baksidan som går in kylen och är på något vis fäst i kylplattan.
Kylplattan får man dock vara lite försiktig med när man lossar, så man inte pajar rören.
Sen bör man ju vidtaga vissa försiktighetsåtgärder med.. typ ajabaja med fingrarna om sladden sitter i och såna saker
Det finns ett par "universaltermostater" med benämning 1 till 7 tror jag.. funktionen i dessa är den samma, men det som skiljer är vilken axel och åt vilket håll den går, samt om du har larm och diverse annat på den. Tar du fel kommer graderingen eller knappen inte passa helt enkelt.
Beställer du via en servicefirma så tar dom säkert reda på vilken du ska utan att du behöver betala extra för det.
300 är ett helt rimligt pris för dessa.
Ett funktionstest vi brukade göra var att antingen trycka in "super" knappen om det fanns, eller helt enkelt kortsluta termostaten och se om plattan blir kall. (samma funktion)
Det brukar inte ta mer en minut innan den börjar bli kall vid inkommande rör. (förutsatt att man kortsluter mellan rätt ledare då......)
Själva termotaten sitter bakom vredet. Sedan går det ett kapillärrör till baksidan som går in kylen och är på något vis fäst i kylplattan.
Kylplattan får man dock vara lite försiktig med när man lossar, så man inte pajar rören.
Sen bör man ju vidtaga vissa försiktighetsåtgärder med.. typ ajabaja med fingrarna om sladden sitter i och såna saker
Jag tvivlar starkt att du har -18 i frysen.
Går kompressorn konstant?
Går kompressorn konstant?
I ett en kompressors system med mekanisk termostat, så
lägger kylen av först vid ventilfel i kompressorn eller gasbrist.
Frysen följer sen efter...
Tvivlar fortfarande på att "frysen fungerar normalt"
lägger kylen av först vid ventilfel i kompressorn eller gasbrist.
Frysen följer sen efter...
Tvivlar fortfarande på att "frysen fungerar normalt"
Standardfel på kyl/frys-kombination med bara en kompressor är att det är dags att frosta av frysen. Börja där.
Det borde du ju dock rimligtvis ha upptäckt om du har haft den i 8 år.
Det borde du ju dock rimligtvis ha upptäckt om du har haft den i 8 år.