Hej
Jag har köpt en beg. HQC9575a husqvarna induktionshäll. Den har kopplats in av behörig elektriker som dock lät den gå på 10A då han trodde det skulle räcka, annars byta till 16A.
Utan att jag slagit på spisen så visas H på plattorna. Om jag knackar på hällen så släcks vissa och andra tänds. Om jag slår på hällen och använder den så släcks alla dvs värmevarnarna funkar men så fort jag stänger av den så ballar dom ur om jag knackar på den. Är det någon som har någon teori?
Värmevarnare på spishäll spelar flipper
Re: Värmevarnare på spishäll spelar flipper
Såna där touch-grejer jobbar väl kapacitivt, jordfel är väl ett hett tips alltså.
Glappkontakt! Koppla ur, öppna till elektroniken och jacka ur och i alla kontaktdon och kontrollera att alla ledningar sitter fast.
Kolla efter glapplödningar, det kan komma efter en tid.
Det lär jag ta med elektrikern i så fall. Jag vet bara att den funkar som den ska förutom just denna grejj och det är alltså möjligt med jordfel ändå?
Skall undersökas.Icecap skrev:Glappkontakt! Koppla ur, öppna till elektroniken och jacka ur och i alla kontaktdon och kontrollera att alla ledningar sitter fast.
Jag kanske fattade fel, tolkade det som att det var touch-kontroller som betedde sig konstig, men inser att du menar att de är indikering av att plattan är på som beter sig konstigt när spisen är avslagen?
Japp, det är bara indikeringen att plattan är varm som slår på och av när jag knackar på hällen.