Teorikällor angående supraledning
Teorikällor angående supraledning
Hej, jag går andra året av gymnasiet och skall genomföra ett projektarbete om supraledning.
Tanken är att syntes av ett supraledande material skall utföras (YBCO) varefter provet skall undersökas för att få fram egenskaper såsom den kritiska temperaturen hos ämnet. Då jag har en fungerande YBCO-"pellet" skall meissnereffekten förhoppningsvis visas med hjälp av neodymiummagneter. Detta är grund idén angående hur det skall utföras praktiskt. Då arbetet stor del är teoretiskt kommer den slutgiltiga rapporten innehålla mycket av teorin bakom supraledning samt andra områden inom fysiken som är relevanta.
Vad jag undrar över är vilka områden inom fysik som kan tänkas bli inblandade i en uppgift som denna så att jag vet vilken teori jag behöver sätta mig in i innan jag ska påbörja arbetet i årskurs tre. Jag förväntar mig att jag behöver låna ett par böcker om elektronik/magnetiska fält samt generellt om supraledning och så vidare. Dock så känns det lite meningslöst att försöka hitta det jag är ute efter genom att kolla i slumpmässiga böcker om elektronik, det jag behöver är mer specifika namn på de områden jag behöver lära mig om. Böcker om hur ämnen förändras fysikaliskt då de är under påverkan av magnetfält och då temperaturen sänks är också något jag kan komma att behöva.
Förslag på boktitlar eller författare uppskattas. Tack för eventuella svar.
Tanken är att syntes av ett supraledande material skall utföras (YBCO) varefter provet skall undersökas för att få fram egenskaper såsom den kritiska temperaturen hos ämnet. Då jag har en fungerande YBCO-"pellet" skall meissnereffekten förhoppningsvis visas med hjälp av neodymiummagneter. Detta är grund idén angående hur det skall utföras praktiskt. Då arbetet stor del är teoretiskt kommer den slutgiltiga rapporten innehålla mycket av teorin bakom supraledning samt andra områden inom fysiken som är relevanta.
Vad jag undrar över är vilka områden inom fysik som kan tänkas bli inblandade i en uppgift som denna så att jag vet vilken teori jag behöver sätta mig in i innan jag ska påbörja arbetet i årskurs tre. Jag förväntar mig att jag behöver låna ett par böcker om elektronik/magnetiska fält samt generellt om supraledning och så vidare. Dock så känns det lite meningslöst att försöka hitta det jag är ute efter genom att kolla i slumpmässiga böcker om elektronik, det jag behöver är mer specifika namn på de områden jag behöver lära mig om. Böcker om hur ämnen förändras fysikaliskt då de är under påverkan av magnetfält och då temperaturen sänks är också något jag kan komma att behöva.
Förslag på boktitlar eller författare uppskattas. Tack för eventuella svar.
Re: Teorikällor angående supraledning
Meissner effekten:

Ett tips är att söka inom fysik, inte elektronik. Om du bor i Borås så är det nära till Chalmers experimentutställning vid Kapellplatsen där man bl.a visar meissnereffekten.

Ett tips är att söka inom fysik, inte elektronik. Om du bor i Borås så är det nära till Chalmers experimentutställning vid Kapellplatsen där man bl.a visar meissnereffekten.
Att ha läst en sida på wikipedia är knappast tillräckligt för en fullständig förståelse angående ämnet. Länkar till wikipedia var inte direkt det jag hade tänkt mig. Jag tycker sedan inte att det är fel att fråga om detta då delar av projektet har anknytningar till elektronik, men om det hade varit lämpligare att posta detta under övrigt så ber jag om ursäkt för det.
Frågan du ställde vår snarare väldigt grundläggande, vilka termer som gäller mm. Då är Wikipedia ofta en bra start. Där finns ofta referenser som man kan gå vidare med.
Om du lyckas få en fullständig förståelse för hur supraledning fungerar i YBCO får du inte bara MVG utan trolgtvis även Nobelpriset i fysik, det är nämligen inte riktigt klarlagt ännu 
För lågtemperatur-supperledare verkar BCS-teorin vara en bra modell. Den funkar dock inte på YBCO.
Om du läser Wikipediaartikeln istället för att avfärda den kommer du hitta en hel massa referenser samt en litteraturförteckning med förslag på lämpliga böcker i ämnet.
Mer specifika namn på ämnesområden: Kvantmekanik, fasta tillståndets fysik, kristallografi, elektromagnetisk fältteori.
Det är, som sagts tidigare, i fysikböcker du ska leta efter information. Elektronik är bara en möjlig tillämpning av supraledning.

För lågtemperatur-supperledare verkar BCS-teorin vara en bra modell. Den funkar dock inte på YBCO.
Om du läser Wikipediaartikeln istället för att avfärda den kommer du hitta en hel massa referenser samt en litteraturförteckning med förslag på lämpliga böcker i ämnet.
Mer specifika namn på ämnesområden: Kvantmekanik, fasta tillståndets fysik, kristallografi, elektromagnetisk fältteori.
Det är, som sagts tidigare, i fysikböcker du ska leta efter information. Elektronik är bara en möjlig tillämpning av supraledning.
Jag trodde att jag hade läst igenom wiki-sidan om supraledning men tydligen inte, hade fullständigt missat att det står flera boktitlar längst ner på sidan, tack för det. Det var inte min mening att verka emot wikipedia, man får en bra grund därifrån. Men det är endast en grund och jag är ute efter mer än det
.
De ämnesområdena var precis vad jag var ute efter, tackar!

De ämnesområdena var precis vad jag var ute efter, tackar!
Wikipedia är tänkt för att ge en snabb och konkret insikt i vad olika ämnen rör sig om. Det är inte tänkt som en doktorsavhandling. Men det finns ju ofta länkar till sådana, framförallt som referensstöd.
Här är en äldre sida där de sålde YBCO billigt. Se om de fortfarande svarar...
http://www.users.qwest.net/~csconductor ... 20List.htm
Har du sett denna länk förresten...
http://www.superconductors.org/Play.htm
http://www.users.qwest.net/~csconductor ... 20List.htm
Har du sett denna länk förresten...
http://www.superconductors.org/Play.htm