Leap Motion

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
zealotry

Leap Motion

Inlägg av zealotry »

Sprang på det här http://www.leapmotion.com/. Lite som kinect fast verkar ha mycket bättre noggrannhet. Nån som vågar komma med några sköna teorier om hur den fungerar? Potentiella användsningsområden förutom spel och sånt som visas i reklamfilmerna?.. verkar även vara möjligt att ansöka om att få ett dev kit!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Leap Motion

Inlägg av JimmyAndersson »

Styra synthar och musikprogram och synthar och musikprogram och synthar och ..säkert något annat också.

:mrgreen:

Helt klart en kul grej med högt värde på vill-ha-skalan.
Det här är nog den enda "styr-grej" som jag inte har. ..än.

Sedan måste man förstås sansa sig lite tills det kommer en *riktig* produkt-test.
Det har ju hänt förr att det dykt upp en film på någon produkt som inte har funnits på riktigt.

Men det verkar vara en bra orsak till att plocka bort alla grejer som ligger mellan tangentbordet och bildskärmen...

edit:
"Nån som vågar komma med några sköna teorier om hur den fungerar?"

Telekinesi förstås! :foliehatt:

Seriöst så lägger jag en kvalificerad gissning på att det är en eller två bildsensorer (typ kameror).
Nerre

Inlägg av Nerre »

Problemet med en sån där är väl att få den att inte reagera på "misstag" som när man ska ställa ner kaffekoppen eller ta upp en penna och råkar föra handen över dess upptagnings-zon.

Annars ser det ju ut som den fungerar ungefär som en 3D-variant av dagens touch-mobiler/pads. Som de skriver är det ju fördel att man inte kladdar ner skärmen, men jag unrar om det är så himla intuitivt som de påstår... Vet ju redan idag hur det är med mobilen när man ska peka på nåt på skärmen för att visa någon (t.ex. en plats på Google Maps)... vips har man råkat "klicka" på skärmen eller dra iväg den...

Både tangentbord, mus, touch-skärm och andra liknande inmatningsenheter är ju enkla på så vis att man kan "släppa" dem och då reagerar inte datorn längre.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag tänker bara på vilka enorma axelproblem man skulle få om man jobbade med en sån 8 timmar om dagen. När man använder en mus så har man armen liggande på bordet, man rör i princip bara på handleden och lite på underarmen. Med den där måste armarna hänga i luften hela tiden. Det är säkert jättekul i 5-10 minuter, men sen tror jag att det blir väldigt jobbigt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Man kunde anmäla sig som utvecklare ;-)
Så finns det mer info
http://singularityhub.com/2012/05/22/le ... r-just-70/
Skriv svar