Hej
Jag har tänkt att bygga en kamera-dolly och tanken är att jag ska förflytta vagnen med en gängstång som drivs av en motor i ena ändan.
Jag behöver kunna justera varvtalet på motorn från ca 500rpm ner till 1.5rpm
Jag funderar på att använda en växelmotor, men hittar då bara upp till 340rpm
http://www.conrad.se/H%d6GEFFEKTIV-V%c4 ... 81_1210060
Det skulle iofs duga.
Men sen behöver jag en PWM för att styra hastigheten så den kommer ner till ca 1.5rpm. Tänkte då denna:
http://www.electrokit.com/pwm-dc-motor- ... ller.48990
Det står "PWM Duty cycle 0 to 100% (+/- 5%)" så den verkar ju kunna styra ner till det jag vill ha. Men finns det något man bör tänka på när man kommer ner och vill köra på typ 0.5% av hastigheten? Tappar den mycket styrka?
MVH Niclas
Styra motor från ~500 rpm till ~1.5 rpm med PWM?
-
limpan4all
Re: Styra motor från ~500rpm till ~1.5rpm med pwm?
Tänk om, tänk rätt.
Den kommer att bli ap-svag om den ens rör sig alls.
Byt till stegmotor istället så kommer du mycket enklare att kunna ställa varvtalet till exakt det du önskar.
Den kommer att bli ap-svag om den ens rör sig alls.
Byt till stegmotor istället så kommer du mycket enklare att kunna ställa varvtalet till exakt det du önskar.
Re: Styra motor från ~500 rpm till ~1.5 rpm med PWM?
Får hålla med limpan4all: stegmotor!
Se bara till att styrningen kan köra mikrosteg, det behövs vid låga hastigheten för att undvika skakningar.
Se bara till att styrningen kan köra mikrosteg, det behövs vid låga hastigheten för att undvika skakningar.
- prototypen
Re: Styra motor från ~500 rpm till ~1.5 rpm med PWM?
Du får gärna prova med gängstång men min erfarenhet är att gängstången dels är krokig och dessutom kommer den att gå tungt. En gängstång i 500 varv kommer nog att orsaka en del suddiga bilder.
Något så enkelt som ett snöre som drivrem kan vara 100 ggr bättre.
Protte
Något så enkelt som ett snöre som drivrem kan vara 100 ggr bättre.
Protte