Hej
Ska börja med att säga att jag inte kan nånting inom området metall bearbetning och liknande. Men nu skulle jag behöva kapa 4-kants rör i stål och tittar på olika alternativ.
Min bror har en Best Tools SMS255BW geringssåg. Och på klingan står det: T.C.T Sawblade 254x3.0x25.4x80T
Går det att byta till en klinga som klarar av metall? Vad står 80T för?
Vilket är att föredra, Geringssåg eller Metallbandsåg?
Kapa metall med geringssåg?
Re: Kapa metall med geringssåg?
Aha okej. Men antal tänder kan jag väl strunta i när jag letar efter en klinga som kan skära i metall?
Så i princip behöver jag en klinga som passar in på måtten 254x3.0x25.4 och som kan skära i metall då?
Så i princip behöver jag en klinga som passar in på måtten 254x3.0x25.4 och som kan skära i metall då?
jag tvivlar på att det går, tror tänderna kommer att explodera av värmeutveckligen....
om man ska kapa järn med en klinga får den inte gå snabbare än 2m/s, en träkapsåg går 10ggr så fort...
aluminum däremot, går utmärkt....
om man ska kapa järn med en klinga får den inte gå snabbare än 2m/s, en träkapsåg går 10ggr så fort...
aluminum däremot, går utmärkt....
Köpte en Rage kapsåg för 1-2 år sedan och den kapar stål/aluminium utan problem. Kapade 20mm stålstång köpt på ironbill på ett par sekunder. Har för mig att klingan har 1" hål så den passar kanske kapen du använder.
Varvtalet på ragesågen är troligtvis lägre än din brors såg för att passa stålkapning dock...
Varvtalet på ragesågen är troligtvis lägre än din brors såg för att passa stålkapning dock...
har googlat och jag hade fel, det går alldeles utmärkt att kapa järnprofiler med kapsåg...
trodde varvtalet var för högt...
köpte en metallbandsågblad för några år sen för att kunna kapa metall men det gick inte, den blev slö direkt...
enligt tillverkaren var det max 2m/s som gällde, och en träbandsåg går med 20 - 30m/s vilket inte tänderna klarade..
men det gäller visst inte hårdmetallklingor....
alltid lär man sig ngt nytt...
trodde varvtalet var för högt...
köpte en metallbandsågblad för några år sen för att kunna kapa metall men det gick inte, den blev slö direkt...
enligt tillverkaren var det max 2m/s som gällde, och en träbandsåg går med 20 - 30m/s vilket inte tänderna klarade..
men det gäller visst inte hårdmetallklingor....
alltid lär man sig ngt nytt...

- Krille Krokodil
Varvtalet är nog ändock för högt, kapsågar med HM-klinga för stål brukar ha halva varvtalet jämfört med en för trä. Men ska du bara kapa fyrkantsprofiler kommer det nog att fungerar bra, lite värre med det jag kapar, 80 mm rundstång verktygsstål som härdar det minsta man gnider på det, där hade man nog gråtit om man försökt göra det med en kapsåg för trä.