Funderingar kring att linda av en trafo.
Funderingar kring att linda av en trafo.
Har en svetstransformator med synliga lindningar i aluminium med något brunt sikt på.
Spec: 47vac 10-100 amp regleras med en typ av platta i mitten.
Förbrukningen jag ska ta ut är 3x8A och 60vac.
Forskat lite och vad jag fattat kan jag linda av ett varv i taget på primärlindningen tills jag kommer upp till 60 vac eller linda på sekundärlindningen men är väl ingen höjdare och skarva tråden känns det som....
Strömmen sjunker väl om man tar från primärlindningen men har ju lite och ta av när det är på 100A eller tänker jag helt galet nu?
Mvh Terho.
Spec: 47vac 10-100 amp regleras med en typ av platta i mitten.
Förbrukningen jag ska ta ut är 3x8A och 60vac.
Forskat lite och vad jag fattat kan jag linda av ett varv i taget på primärlindningen tills jag kommer upp till 60 vac eller linda på sekundärlindningen men är väl ingen höjdare och skarva tråden känns det som....
Strömmen sjunker väl om man tar från primärlindningen men har ju lite och ta av när det är på 100A eller tänker jag helt galet nu?
Mvh Terho.
-
Re: Funderingar kring att linda av en trafo.
om du lindar av på primärlindningen minskar du omsättningsförhållandet n1/n2 , dvs du ökar sekundärspänningen.
Det du också gör är att du ökar flödestätheten i järnkärnan, vilken drivs närmare mättnad. vill det sig illa går den i mättnad och då ryker säkringen.
TRafon går också mycket varmare, och redan från början är den inte avsedd för max last vid kontinuerlig drift.
det enda du egentligen kan göra är att linda en ny sekundär.
din trafo är säkert inte designad för att leverera 47VAC och 100A kontinuerligt, svetstrafos är lite speciella. Plattan du nämner justerar läckinduktansen, som fungerar som ett strömbegränsningsmotstånd (ju mera ström , desto mera spänningsfall, trafon ger mindre spänning ut)
http://en.wikipedia.org/wiki/Leakage_inductance
därför ger den nog inte mer än 20-25V belastad. resten försvinner i läckinduktansen (utan värmeförluster, därför man inte har ett vanligt motstånd)
kanske du kan ta ut 50A kontinuerligt, vet ej.
en indikation på hur mycket ström du kan ta ut är primärens tjocklek. Räkna ut tråddiametern och multiplicera med 3A/mm2 så hamnar du på ungefär rätt planhalva. Strömmen * 230V = din uttagna effekt. Det går att laborera lite med strömmen också.
Det du också gör är att du ökar flödestätheten i järnkärnan, vilken drivs närmare mättnad. vill det sig illa går den i mättnad och då ryker säkringen.
TRafon går också mycket varmare, och redan från början är den inte avsedd för max last vid kontinuerlig drift.
det enda du egentligen kan göra är att linda en ny sekundär.
din trafo är säkert inte designad för att leverera 47VAC och 100A kontinuerligt, svetstrafos är lite speciella. Plattan du nämner justerar läckinduktansen, som fungerar som ett strömbegränsningsmotstånd (ju mera ström , desto mera spänningsfall, trafon ger mindre spänning ut)
http://en.wikipedia.org/wiki/Leakage_inductance
därför ger den nog inte mer än 20-25V belastad. resten försvinner i läckinduktansen (utan värmeförluster, därför man inte har ett vanligt motstånd)
kanske du kan ta ut 50A kontinuerligt, vet ej.
en indikation på hur mycket ström du kan ta ut är primärens tjocklek. Räkna ut tråddiametern och multiplicera med 3A/mm2 så hamnar du på ungefär rätt planhalva. Strömmen * 230V = din uttagna effekt. Det går att laborera lite med strömmen också.
Är helt okunnig men det låter som om jag bör belasta med så mycket jag ström jag ska ha och se hur mycket spänningen sjunker att böja med?
Om jag fattat dig rätt så om jag har plattan ut skruvad max alltså 10 amp så får jag mest spänning (47vac) och om jag skruvar in den så sjunker spänningen medan jag kan ta ut mer ström?
Om jag fattat dig rätt så om jag har plattan ut skruvad max alltså 10 amp så får jag mest spänning (47vac) och om jag skruvar in den så sjunker spänningen medan jag kan ta ut mer ström?
Lösningen på ditt problem måste vara att skaffa en annan trafo som levererar det du vill ta ut utan extra krusiduller. Det finns billiga högkvalitativa transformatorer att beställa från Kina. Vill du inte handla där så kan du vända dig till förtag Polen.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
NYKÖPING!
Bhiab har på lager http://www.bhiab.se/perl/index.cgi
10-002-52 Ringkärnetransformator 300VA-2X30V 650.00 566.25
Bhiab har på lager http://www.bhiab.se/perl/index.cgi
10-002-52 Ringkärnetransformator 300VA-2X30V 650.00 566.25
Ska byta i Värnamon är tre stegmotordrivare som tar 8 amp st.
- tecno
- Kontakt:
Kan hända att du inte behöver så mycket, vad är det för drivers och motorer?
Gamla slov-syn stegmotorer som ska ha 10 amp och drivstegen är nå kina drivsteg som ger max 8 

- tecno
- Kontakt:
OK, lika bra att ta till. Kolla i dokumentationen på drivarna vad dom rekommenderar för filtrering i nätdelen. Om inga uppgifter så kolla på Geckodrives sida hur man räknar ut detta, finns säkerligen i flera trådar här på forumet också.
Köp ett eller två switchade nätaggregat från Kina på ebay istället. Jag har för mig att mitt kostade straxt över 300 kronor inklusive frakt. Paketet var märkt som gåva konstigt nog och jag har aldrig brytt mig om att ta reda på varför
.