I dag slaktade jag min JVC AL-A151
GUMMIMATTA
SKIVTALLRIK I ALUMINIUM
REM MODELL LÄNGRE
KUGGHJUL DIAMETER 8CM + GLIDLAGRAD CENTERPINNE MED KUGGHJUL
4ST GUMMIFÖTTER MODELL STOR
PIANOTRÅD OCH DIVERSE OK
TRANSFORMATOR + LIKRIKTARE + GUMMIUPPHÄNGD DC-MOTOR
STEREO RCA -KABEL
230v AC-KABEL
DIVERSE SKRUV
Allt hamnade i min Mekanolåda/skolåda där en slaktad bubbel-jet skrivare redan vilar.
Resultatet av en slaktad Vinylsvarv
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Re: Resultatet av en slaktad Vinylsvarv
Du hittade väl inte tillfälligtvis en skiftlåstangent också?
Jag vet mycket litet om skivspelares mekaniska och elektriska konstruktion, men var inte nätdelen stabiliserad på något sätt? Och är glidlagring tillfyllest i sammanhanget, eller hade dyrare pjäser kul- eller rullager?
Jag vet mycket litet om skivspelares mekaniska och elektriska konstruktion, men var inte nätdelen stabiliserad på något sätt? Och är glidlagring tillfyllest i sammanhanget, eller hade dyrare pjäser kul- eller rullager?
Enda jag vet är att denna modell fått bra betyg i olika tester.
Tror att kullager är helt uteslutet i skivspelare, och särskilt i finare modeller. De överför (och skapar) nog alldeles för mycket vibrationer till tallriken.
Glidlager är antagligen vanligast, men det finns ju andra lösningar. Luft till exempel.
Vad gäller glidlager så har man ofta en härdad stålkula, eller en keramisk sådan för den axiella lagringen.
Dock är jag ingen expert. Allt har säkert gjorts, med blandade resultat.
Jag har byggt en egen spelare. Har faktiskt inte så otroligt bra erfarenhet av fina skivspelare, men jag må säga att jag är väldigt nöjd med lagringen. Den består av en mässingsbussning med ett relativt stort spel smord med väldigt tjock olja och en axiell lagring av någons lags plast.
Glidlager är antagligen vanligast, men det finns ju andra lösningar. Luft till exempel.
Vad gäller glidlager så har man ofta en härdad stålkula, eller en keramisk sådan för den axiella lagringen.
Dock är jag ingen expert. Allt har säkert gjorts, med blandade resultat.
Jag har byggt en egen spelare. Har faktiskt inte så otroligt bra erfarenhet av fina skivspelare, men jag må säga att jag är väldigt nöjd med lagringen. Den består av en mässingsbussning med ett relativt stort spel smord med väldigt tjock olja och en axiell lagring av någons lags plast.
Sinterlager är troligen det vanligaste på sådana produkter.
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... xQRf5fYgEw
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... xQRf5fYgEw