Finns det mjukstartare med in 1x230V och 3x230V ut?
Finns det mjukstartare med in 1x230V och 3x230V ut?
Hej,
Jag har en motor som jag vill koppla en mjukstartare till.
Finns det mjukstartare där du skickar in 1x230V men får ut 3x230V?
Motorn är en 1,5kW asynkronmotor märkström 7,5A vid 230V eller 4,2A vid 400V.
Någon som kan tipsa om en bara modell/länk?
Tack
Jag har en motor som jag vill koppla en mjukstartare till.
Finns det mjukstartare där du skickar in 1x230V men får ut 3x230V?
Motorn är en 1,5kW asynkronmotor märkström 7,5A vid 230V eller 4,2A vid 400V.
Någon som kan tipsa om en bara modell/länk?
Tack
Re: Finns det mjukstartare med in 1x230V och 3x230V ut?
Det tror jag inte. Men däremot finns det ju frekvensomformare som matas med enfas. Och de brukar ha programmerbar mjukstart.
Teoretiskt borde det funka att Y/D-starta motorn även om du har kondensator för låtsas-trefas... Eller?
Elskåpet ska matas med 1x230V och sedan driva en standard 3fas asynkronmotor, så det finns inga kondensatorer inblandade....
Det låter som att det är en frekvensomriktare ni behöver. En vanlig mjukstart kopplar väl bara om mellan Y- och D-koppling såvitt jag vet. Men en frekvensomriktare likriktar inkommande spänning och skapar trefas internt. Det finns frekvensare som matas med enfas. På köpet får ni inställningar för acceleration och deceleration (möjlighet att ställa tiden att nå fulltvarvtal samt att stanna), broms, strömbegränsning, m.m. Naturligtvis kan motorns varvtal styras också.
Du kan inte få en 3-fasmotor att rotera utan nån form av fasförskjutning.
Du behöver antingen 3-fas (eventuellt via frekvensomformare) eller en motorkondensator som skapar en fasförskjutning.
Du behöver antingen 3-fas (eventuellt via frekvensomformare) eller en motorkondensator som skapar en fasförskjutning.
Ok, tack för svaren.
Låter som det får bli en frekvensomformare då....
Låter som det får bli en frekvensomformare då....
Nej, det finns inte. Man styr alla tre faserna paralellt och när de är uppe vi varv så bryggas tyristorerna över och man kör på matingsspänningen (3faser).
Som tidigare sagt så får det bli en frekvensomriktare.
Men se upp vad du köper, för det absolut vanligaste är att en fas 230 omriktare ger 3fas 230 ut! Du får se om din motor inte tappar för mycket effekt.
Som tidigare sagt så får det bli en frekvensomriktare.
Men se upp vad du köper, för det absolut vanligaste är att en fas 230 omriktare ger 3fas 230 ut! Du får se om din motor inte tappar för mycket effekt.
- prototypen
<<Men se upp vad du köper, för det absolut vanligaste är att en fas 230 omriktare ger 3fas 230 ut! Du får se om din motor inte tappar för mycket effekt.>>
¿¿Quee??
Varför skulle motorn tappa effekt?
99,98% av små trefasmotorer i Sverige, Norden, Västeuropa och en stor del av världen är i D-koppling för 230 V och 400 i Y-koppling.
Med 230V enfas in så kopplas motorn i D-koppling och kommer att ge full effekt vid märkvarvtal.
Protte
¿¿Quee??
Varför skulle motorn tappa effekt?
99,98% av små trefasmotorer i Sverige, Norden, Västeuropa och en stor del av världen är i D-koppling för 230 V och 400 i Y-koppling.
Med 230V enfas in så kopplas motorn i D-koppling och kommer att ge full effekt vid märkvarvtal.
Protte